• dazazz

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

hej på er! har läst ett litet tag men inte sagt hej :)

jag har en liten ivf-pojk som är född januari -09. gjorde ett syskonfet i mars och är nu i v 20. har tagit ända fram till nu att börja förstå att det verkligen är en liten bebis till där inne. känns ju helt osannolikt att vi har sådan tur att vi lyckades på första försöket båda gångerna. vi var på rul igår och jag hade faktiskt inte blivit ett dugg förvånad om hon sagt att där var tomt :D men istället så visade det sig vara en fullt frisk liten flicka i alldeles rätt storlek :) 

• dazazz
    Wiley skrev 2010-07-27 20:24:07 följande:

Tillbaka från en härlig semester.
    Oj vad det händer grejer härSkrattande!!!

DizaFiza, Bejbi & Inget namn: Stort grattis till era småttngar, underbart!
    Hoppas jag inte glömde ngn nu...grattis iaf till alla er som fått smått under sommarn.

Bejbi: Din berättelse lät lite skrämmande, så skönt att allt gick bra till slut!

Myspysigt: Du är en kämpe! Hoppas att även eran lill* snart tittar ut.

Själv har jag verkligen börjat, äntligen får man väl säga, känna mig gravid, magen växer och har lagt på mig en del kilon. Känns lite ovant, den här nya kroppen...Obestämdäven om det samtidigt är helt underbartSkrattande.

Hur har ni andra det, har ni gått upp mkt under graviditeten? Då menar jag mer än bara de kilon som man enligt alla beräkningar ska gå upp, för det klart att en mage vägerGlad. Nåja man får väl ta det senare, nu är det vbara att passa på att njuta av att man kommit så här långt! Vad gör väl några kilon hit eller ditSkrattande.

jag gick upp 20 kilo med ettan, lite mer än jag hade önskat men ändå ok. hann inte gå ner riktigt alla innan jag blev gravid igen. den här gången kommer det nog bli mer tror jag, har redan nu (v 23) svårt att gå längre sträckor så det blir inte så mycket motion...

vilken vecka är du i nu? 
  • dazazz

Totten86, vi hade inte varit ihop två år när vi började på su, det var inte långt ifrån, säg att vi blev ihop feb 06, började utredning aug 07, första besök på su nov 07, och jag kan faktiskt inte påminna mig att frågan någonsin kom upp

• dazazz

Bejbi, jag är ledsen men jag är för trött alt graviddum för att fatta om dagarna, men om du ändå känner att du är nöjd med två barn just nu, kan du inte ta och planera för det och ändrar ni er så ändrar ni er? För frågan gällde väl planeringen av dagar, inte hur ni ska göra med återstående embryon, eller är det bara jag som missförstår?

• dazazz

Bejbi, jag vet hur det är att vilja planera. Har bf med tvåan om tre månader och funderar redan på när vi ska sätta igång med trean ;) Men om jag förstår dig rätt så är det först om ett knappt år som du behöver bestämma på riktigt då? Både för dagarna och embryona? Ge dig lite tid, låt det flyga runt på egen hand i huvudet medan du njuter av nuet, så kommer nog svaret dyka upp helt plötsligt. Det tror jag i alla fall :) Lycka till!

• dazazz

Mynona, jag hade samma förra veckan (v. 28), efter massa action blev det plötsligt lugnare. Blev såpass orolig att jag ringde bm och fick komma på en extra koll samma dag. När hon väl lyssnade visade det sig att lillan sparkade precis lika mycket som vanligt, jag kände det bara inte. Vet inte om det berodde på att hon låg på något visst sätt, men nu är hon igång för fulla muggar igen :) Är du orolig så ring för en extra koll, better safe than sorry :D

• dazazz
    Laelia skrev 2010-09-09 09:48:49 följande:
    Hej på er!
    Kul att det gått bra för er alla!
    Jag har precis gjort syskonförsök och testat +++ idag! Tänkte höra lite om ni vet hur det funkar med VUL efter syskonförsök inom vilka veckor gör man det? Eller gör man inte det vid syskonförsök?
    Tänkte ringa nästa vecka eftersom testdatum inte är förrän om en vecka, men skulle gärna gå så sent som möjligt för att känna mig mer säker på att det inte blir missfall om man sett det lilla hjärtat förstås.

Haz:
    Long time no see! Lite längre emellan våra graviditeter denna gång!Glad
    grattis!!! det var precis samma som vid vanligt fet. kommer dock inte ihåg hur många veckor det var, man glömmer fort :)
  • dazazz
    Laelia skrev 2010-10-12 12:31:59 följande:
    Bejbi:
    Artikeln var bra, jag får alltid en liten tår i ögat när jag läser andras story! Bra jobbat!

Wiley:
    Angående att känna sig snygg, förra gången kände jag mig snygg/normal ända fram till typ v 36, då blev jag så svullen, sov dåligt och var enormt känslig, då kände jag mig hemsk. Den här gången har jag redan mage som v20 och jag är i v9!! Risken är att jag inte kommer känna mig snygg alls denna gången för i den här takten så lär jag bli RIKTIGT STOR!
    jag kände likadant, tyckte verkligen att jag hade jättemage redan från scratch, men den blev bara snyggare och snyggare (delvis kanske för att man redan har en att springa efter så man inte får någon chans att plocka på sig minsta extrakilo ;) ). nu är jag i vecka... eeeh.... 34 tror jag och tycker den är relativt liten och riktigt snygg :)
  • dazazz
    Laelia skrev 2010-10-12 12:48:36 följande:
    dazazz:
    Det låter bra det! Skönt att vara på slutspurtsveckorna nu antar jag!
    Just idag springer vi dock inte mycket, tjejen har 40 graders feber och ser bara på tv, och nu ska vi sova middag ihop! Gött för en trött en!
    min lille var också ursjuk häromveckan, stackarn vad eländig han var. nu har han precis varit sjuk IGEN men mer "vanlig förkylning" den här gången så då hade han ork att springa men ingen balans och ingen koll, så det blir dubbelt så mycket jobb istället ;)

SKUMT att närma sig slutspurten framför allt. vad hände!?! det var ju alldeles nyss som det var helt nytt ju! 
  • dazazz
    Laelia skrev 2010-10-21 09:50:40 följande:
    Var på inskrivning igår hos MVC, dom hade startat någon ny undersökning över hela Sverige med att ha MVC-grupper och sedan endast ett kort besök för att mäta SF och hjärtljud. Är det någon mer som hört om detta eller som ingår i någon gruppverksamhet?
    Dom skulle tydligen kolla ifalll det skulle bli det framtida sättet att bedriva MVC.
    Jag kände att jag inte hade riktigt den tiden som det skulle ta (2timmar/besök), så jag valde den traditionellla vägen. Fast hade det vart första graviditeten så hade jag nog hoppat på.
    har inte jag heller hört talas om (är ju i vecka 35 nu så det kan ju ha tillkommit). hur skulle det fungera menar du? skulle man alltså sitta flera föräldrar tillsammans? känns ju lite sådär... det är ju inte alla som vill prata om kroppsliga och även känsliga saker med andra...
Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4