Mola/Druvbörd
Det är 90% säkert att göra kubtestet för att se downsyndrom och då innebär det att man ser en kromosom för mkt....när det gäller mola då handlar det om 23 kromosomer för mkt...så det BORDE verkligen man kunna se direkt och vara 100% säkert....Bara en iakttagelse.....För när det handlar om mola då är det ju 22 kromosomer mer än down syndrom vilket är en triploid för mkt....Därför borde man kunna se direkt om det är mola:), stor avvikelse. Dubbel så stort värde osv.
Min docent som jag träffar han berättade att det "kan" hända att man föds med mola, och kvinnan märker det då genom att känna sig fortfarande stor gravid efter man fött....verkar så konstigt...då det är blåser som äter upp moderkakan....förstår ngn detta??? Bra med frågor när man träffar läkaren i aug....
Kanske skulle vara bra om alla ville skriva ner frågor här inne och så ställer jag dem till läkaren jag träffar..och skriver ner svaren här inne på wallen....så kan nya som gamla få lite ny information.....osv....
Fostervatten prov kommer jag aldrig att göra...vågar inte...Tror det är 1% av 100 som får missfall..och det skulle jag aldrig kunna leva med...men jag tror på kubtestet samt ultraljud vecka (10, 14, 16, 18) sen lyssna på hjärtljuden är en bra plan (för mig i framtiden iaf)...
Nu fick ni många tankar från mig!!
stor kram