• miam85

Mola/Druvbörd

hejsan, 

jag är ny här inne och jag fick diagnosen partiella mola för nga månader sen. Mitt värde låg på 0.6 hcg den 14 april. jag ska lämna blod på torsdag igen:=). Hoppas det gått neråt då. 3 veckor efter skrapningen låg värdet på 4,1 vilket jag förstår är noll?

Jag har gravförbud fram till aug. Annars tycker jag att tiden flyger, vilket är skönt!!
    tänker positivt inför framtiden. 

Vad jag förstår det som betyder det att det är helt slumpen som avgör att en mola uppstår? inte att det är fel på kvinna el man? för man borde väl inte kunna vänta molor bara (tio st?)....konstigt isåfall. ar lite svårt att greppa fortfarande vad felet är...beror på...

stor kram alla 

• miam85

Hejsan,

Vilken tur att vi möter våren och sommaren. Mer positivt än hösten och vintern. Jag har gravförbud till aug. Ska bli skönt när det är borta, gillar inte att få förbud för saker och ting...vem gör det!

Fast det är en väldigt bra tid att hitta tillbaka, ser inte denna tid som ngt negativt.

Hur har det gått för alla andra inne här som drabbats av mola? Det verkar som att majoriteten går det bra för.

Har ngn läst om man bara kan vänta " molor" och inga barn? alltså om det är genetiskt så? .

Trevlig valborg, tack för länken Kasa03.

kramis

• miam85

hejsan alla, 

Jag läste på en engelsk sida att den kompletta molan kan ha att göra med a - vitaminbrist..men inte den patriella molan.

Är det någon som läst att det kan vara fel på slemhinnan "cellmembranet" runt äggen när molor uppstår? att det är för tunt cellmembran runt ägget.  Jag har hört att man kan kolla upp hur tjockt cellmembranet är runt äggen "en läkare som gör".  

Tänker på dig Lavina. Skickar stora kramar till dig.

kram kram 

• miam85

svar till anonym vraket: 

hej, visst kommer vi bli starkare efter gått igenom alla dessa hemska molor. Det är svårt att se detta i nuet, då man går igenom det. Men jag försöker se positivt att allt löser sig till slut. När man får mer distans till det.

Jag får vård på karolinska sjukhuset. Fick träffa läkare o gjort två gynundersökningar efter skrapningen.  Sen har jag lämnat blod två gg i månaden i tre månader nu. Nu börjar jag lämna blod en gg i månaden fram till aug månad. Lämnar dock inte i julimånad. Jag ska ringa på tisdag om förra veckans blodvärde hcg. Hoppas på 0 då. Senast hade jag 0.6 hcg. 

stora kramar till alla 

• miam85

hej 
     fick hem ett brev på posten fem veckor efter skrapningen. Där stod det att jag skulle träffa en docent. Inget annat stod i brevet. Veckan efter när vi träffade docenten fick vi reda på det (alltså 6 veckor)...

• miam85

vill skicka en stor kram till er alla!!!

Ni är guld och förtjänar det bästa.

Kramar!!!!! 

• miam85

morrhoppan:
    vad härligt o bra att du inte behövde vänta så länge efter beskedet av molan. Själv tog det för mig 6 veckor. Vi är starka. 

Alla:
    i morgon ska jag ringa om mitt senaste hcg värde. Jag o killen har gjort mina blodprover lite roligare...genom att tippa vad jag har...kanske låter konstigt..men försöker se och göra det till en bra sak...nu kanske ni tycker jag verkar dum som tippar åt en sådan sak..men det har verkligen hjälpt mig till att må bättre i stunden...bara ett litet tips..till er som orkar och känner att värderna inte avstannar osv...svårt att formulera mig rätt så inte ngn blir ledsen. Ja ni förstår...
    Jag är som ni alla också är livrädd innan man ringer..men jag försöker tänka på tippningen och det gör mig lugnare... bara ett tips som sagt som inte alla behöver ta efter..men för mig gör det mig gladare. 

Tack att ni alla finns.

stor kram till alla  

• miam85

hejsan, 

är så glad, fick reda på att mitt hcg värde ligger på 0,2 hcg nu:).  
    Jag har inga barn, men jag är såå lycklig över att få vara frisk. Dessa 6 månader går jättesnabbt och det är en bra tid för att tänka över glädjen att vara/ bli frisk osv.....:)

Jag läste på en sida att 100% av alla som får en mola blir friskförklarade till slut...vilket lät väldigt bra, eller hur??

Ps: skickar energi o kraft till er alla. 

kraaaaaaam 

• miam85

hej anonym L 

jag mådde inte alls illa när jag hade druvbörd...utan bara extremt trött....sov mer än 12 timmar samt somnade på jobbet.Det kan väl vara ofrostig graviditet när man inte ser ngt foster? ...humm...

fast skickades dina rester på analys??

stor kraaam 

• miam85

wass!! underbart, skönt att höra att det gick bra för dig (blev frisk)..för det är verkligen det viktigaste....barn kommer i andra hand:). 

heja alla för att vi ska bli friska från mola (skiten) ...

skönt att det är sommar nu, samla så mkt energi ni kan i sommar o ät morötter för att få upp a vitamin i kroppen:). 

stoooooooor kraaaaaaam 

Svar på tråden Mola/Druvbörd