Anonym (ABC) skrev 2015-01-21 07:09:22 följande:
Återigen, tack för svar :D
Jag känner mig 100% redo och det har nu gått 7 månader sen värdet låg på "noll" och snart 8 månader sedan jag skrapades... Det jag tycker är dåligt är att man får så olika svar... Har aldrig hört att jag ska fortsätta ta prover i ett år även att vi får börja försöka efter 6 månader... Ingormationen har alltid varit tam och olika från olika läkaren! Men som du säger beror det säkert på lite forskning och kunskap överlag... Tack ändå för att du tar dig tid och svara...
Har ringt och sökt olika läkare för svar sedan 22/12 utan någon framgång... Tror inte 1177 har någon mer info att ge va? Som sagt, tacl för svar :D
Jag förstår verkligen din frustration. Jag har varit väldigt besviken och frustrerad över sjukvårdens inkompetens om molor. Jag har upplevt att ingen riktigt bryr sig och att ingen tagit sig till att berätta eller förklara, varken när molan upptäcktes eller vid uppföljningen. Om kunskapen inte finns så är det ok, men man kan tycka att de skulle göra sig besväret att bemöta mig som patient med respekt. Jag har skickats runt till olika läkare där den ena visste mindre än den andra. Enligt sköterskorna var det en läkare som var ansvarig för mig. Den läkaren har jag aldrig träffat.
Jag har gått på Akademiska sjukhuset i Uppsala och jag måste säga att jag är både chockad och bedrövad över hur illa jag har blivit behandlad där. Vid ett tillfälle blev jag uppringd av en sköterska som sa att jag skulle äta abortpiller. Jag fattade ingenting. Hon skulle kolla upp det och återkomma vilket hon inte gjorde. När jag ringde upp hade hon slutat för dagen och ingen visste någonting. När jag tillslut fick prata med henne dagen därpå visade det sig att hon ringt fel person.
I allt detta bestämde jag mig för att skita i dem, jag litade inte på deras kunskap och inte heller på att de hade koll på läget. Sorgligt men sant.
Därför bestämde jag mig för att utifrån min egen kunskap och hur jag mådde börja försöka igen.
Jag har äntligen börjat känna mig fri från molan, sjukhusbesök och frustration.
Om jag var i din sits skulle jag inte vara rädd för att börja försöka igen men du måste själv känna efter vad som är rätt. Jag tycker att det är helt sjukt att du har försökt få tag på en läkare utan framgång. Man blir förbannad. Samtidigt finns det de som nästan fått skäll när de blivit gravida "för tidigt" efter molan. Det är inte lätt att veta hur man ska göra när man inte får några raka svar eller besked.
Usch, känner att jag börjar bli arg på sjukvården i all molaskit igen.
Jag hoppas verkligen att du får tag på någon som kan svara på dina frågor om du känner att du behöver få klartecken från läkare.
Annars önskar jag dig all lycka till när ni bestämmer er för att börja försöka igen!
Skriv gärna igen om du har funderingar eller bara vill ventilera.
kram