• vombat

Mola/Druvbörd

Lavinia! Oj så mycket du får gå igenom och bearbeta. Tycker ändå att det låter på dig (när du skriver) som att du tar detta bra. Helt rätt att skämma bort sig lite extra innan en behandling och som du skrev så kanske det räcker med en dos och att dina värden sen sjunker snabbt. Och det verkar ju inte som att biverkningarna av det behöver bli så stora. Enligt min läkare är det ca 20% av alla molor som behöver behandlas så det verkar ju inte direkt ovanligt.....  jag hoppas ju såklart att mina värden sjunker, men annars har man ju inget val, det är bara att ta cellgifter och hoppas på att de gör sitt jobb (vilket de tydligen är väldigt bra på när det gäller just molor).

Vad gäller graviditetsförbudet så sa hon också att det ev kan bli kortare när man har sett hur det utvecklar sig, så jag antar att man har en diskussion hela tiden efter det att man fått normala HCG värden.

Lycka till på tisdag.

Du förtjänar en underbar helg, ta hand om er!
    Kram

• vombat

Idag är en pissdag! Värdet hade gått  upp till 24 (från 23) på en vecka, så det verkar som att det har nått en platå och står och stampar.... så det verkar bli cellgifter för mig med :(

• vombat

Hej tjejer! Nu var det ett tag sedan jag skrev och det beror på att jag varken har vetat ut eller in. Ena dan diskuterar jag cellgifter med läkaren och andra dagen ska vi avvakta lite till. Mitt värde gick från 23 till 24 och tillbaka till 23 (jag tar prover varje vecka), så läkaren misstänkte att jag nått en platå, så vi skulle ge det ett test till och sen bestämma tider för cellgifter etc. men idag fick jag beskedet att det gått ned till 16! Inte kanske den minskning som jag hade hoppats, men ändå. Så vi bestämde att jag skulle vänta ett prov till igen för att se vad det visar.... det är väldigt psykiskt jobbigt med all denna väntan, man har dubbla hjärtslag varje gång man ska få reda på värdet. Passade även på att fråga om vilken typ av behandling jag kommer att få om det inte går ned nästa vecka. Och jag skulle inte få någon engångsdos utan spruta varannan dag i en vecka och sen ny mätning. Så håller man på tills värdet är nere på normal nivå + 2 veckor i förebyggande syfte. Om det blir så, så är julen förstörd :( Samt en vecka sjukskrivning minst, som jag inte ser fram emot. Så fortsätt hålla era tummar för att jag slipper.

lavinia: hur går det för dig? Har du tagit nya prover sedan cellgiftssprutan? Går de ned som de ska, jag håller min tummar!

wass och supermajsan: Åh så roligt!!! Klart allt kommer gå jättebra!!

Skräpmola: nu är du så nära, grattis. jag längtar också dit!

bela00: stort grattis!!

Vanna: håller alla tummar för att mensen kommer snart!

Kasa: Hoppas på mens och ägg som går att frysa så det snart kan bli bebis.

Ludvigsmamma: Hoppas du får den bästa julklappen man kan få!

Kramar till er alla, hoppas jag inte har glömt någon.

• vombat

Hej! Jag vet att jag inte känner någon av er, men det känns som det. Varje gång någon får ett dåligt besked känner jag mer er och varje gång någon äntligen kan dela med sig att lite goda nyheter så blir man glad och det väcker hopp i en själv att en dag få sälla sig till skaran.

Vanna, du förstjänar verkligen inga fler dåliga nyheter! (det gör ingen av oss). Man slås verkligen av att världen inte alls är en rättvis plats där människor får det de förtjänar.

Lavinia, även jag är matematiker och börjar nästan skratta (inte för att det är roligt) när jag tänker i sannolikhetstermer! varför kan inte  bara värdena gå ned?! varför måste man vara den lilla nästan försumbara promillen som råkar ut för detta. Jag känner med dig starkt!

Min egen historia står mest och stampar. Efter att ha legat på en platå och i princip planerat in hela cellgiftskuren så gick mina värden helst plötsligt ned till 16 och sen till 8. Så nära noll började man så klart hoppas på det bästa.....det ska man ju aldrig göra För idag fick jag veta att värdet gått upp till 12! Ulrika ska ringa nästa vecka så får vi se vad hon säger..... (när ska klumpen i magen lösas upp?)

Kram

• vombat

Hej Lavinia (och ni andra såklart). Jag vänder mig lite extra till dig eftersom vi är i liknande situation, mitt HCg vägrar också ge upp och bli noll. Idag var jag på sjukhuset för att få mitt senaste värde och bli undersökt. Jag hade blivit förvarnad om att jag ev skulle få vänta lite eftersom den läkare jag skulle träffa inte var min ordinarie och att alla akutfall och operationer gick före. Efter 1,5 h kommer det in en märkbart stressad läkare och sätter sig bredvid mig i väntrummet och säger att värdet nu är tillbaka på 8 så de vill avvakta ett prov till. Så föser hon iväg mig till en ännu mer stressad syster som ska ta ett prov. Sen blir jag bedd att komma tillbaka imorgon samma tid för att veta vad provet är och ev sätta igång behandling och ny lungröntgen etc..... sen försvann hon. Jag hann inte ställa en enda fråga. Så jag vet fortfarande inget, även om jag är glad att provet inte gått upp.

Har du fått svar på ditt nya prov Lavinia?

God fortsättning på er!
    Kram
    Vombat

• vombat

Så orättvist Kasa!!! Alla vi som fått mola borde slippa alla eventuella problem med att bli gravida eller andra komplikationer!

Jag tog ett nytt prov förra veckan som låg på 2. Det är det första vädet som är godkänt, men jag vågar ändå inte ta ut något i förtid. Frågade läkaren hur vanligt det är att man börjar öka HCG efter att det gått ned till 0, men fick bara något kryptiskt svar att det gick inte att säga, de har sett det mesta på Karolinska.... ser fram emot att träffa min ordinarie läkare så man kan få lite svar. Ska lämna prov igen på fredag hoppas då att det hållit sig här nere.

Lavinia hur går det för dig?

Grattis pralinbiten till ditt lilla mirakel!

• vombat

Som vanligt pendlar mina värden lite uppåt för att sedan gå nedåt igen, så jag har ingen panik än även om mitt senaste värde var på 4,2 dvs en liten höjning från förra veckans 2:a. Ulrika ska ringa imorgon och sen väntar fler prover. Börjar bli lite trött på detta eviga provtagande, men det är ju såklart skönt att de har koll på en! Och man gör ju vad som helst för att slippa cancern.....även om man tyvärr inte kan påverka det.
    Hoppas så att detta är slutet på min molahistoria och att man kanske snart kan få våga se framåt och inte ha magvärk varje gång det är dags för ett nytt blodprovsresultat.....

Härligt Lavinia, nu har det börjat rasa för dig!

Kasa och Vanna hört något mer?

SuperMajsan: även om jag inte befinner mig där du är just nu (men jag hoppas göra det) så kan jag förstå din ängslan och att du känner dig mer hemma i detta forum. Det kommer jag också att göra den dag jag får vara gravid igen :)

Kram

• vombat

Hej Lavinia. Pga strul i början fick jag inte svar på att jag hade en komplett mola förren efter 6 veckor så då började jag ta blodprover, Sen dess har jag tagít varje vecka. Igår pratade jag med min läkare och eftersom jag legat på två godkända värden ska jag börja ta prov varannan vecka istället fram till nästa läkarbesök i mitten av februari. Sen får vi se vad proverna visar och hur vi går vidare. Eftersom jag sjunkit otroligt segt lutar det åt att jag får ett års uppföljning, men vi skulle prata om det längre fram när vi vet hur det ser ut. Finns ju inga garantier för att det inte börjar stiga igen så det kan fortfarande bli cellgifter och hela baletten :(

Mina värden har varit som följande:
    v.6    34 v.7    30 v.8    23 v.9     24 v.10   23 v.11 16 v.12 8 v,13 12 v.14 8 v 15 4,0 (trodde detta värde var på två för det sa den läkaren jag pratade med då, men det var tydligen fel.) v.16 4,2

• vombat

Ser att mina värden hamnade jättesnett (så såg det inte ut när jag skrev), men jag hoppas du fattar :) Själva skrapningen gjorde jag 20 september.

• vombat

Paniiiik! Just som värdena går ned så kommer nästa grej. Min mens som har varit som klockan både innan molan och även efter skrapning är nu en vecka sen! Man är ju inte sen att dra slutsatsen att det beror på att molan är tillbaka eller ännu värre att man har blivit gravid trots förbud. Vi har iofs skyddat oss med kondom och kollat att inget har spruckit efter, men ändå. Det är "bara" 98% säkerhet, mer sannolikt än att få mola.... vet inte vad de skulle göra om man blev gravid, kanske framtvinga en abort för min säkerhets skull och sen börja om med alla provtagningar och cellgifter?!? Och sen ytterligare graviditetsförbud på det...... någon som vet vad de gör? Någon annan som blivit av med mensen sen den kommit tillbaka efter skrap? Och vet vad det berodde på?

Kasa :( Man har nog med sin egen sorg, men det du går igenom lämnar ingen oberörd. Du förtjänar så att få lägga detta bakom dig och få bli gravid!

Ludvigsmamma stort grattis! :)
    Kram

Svar på tråden Mola/Druvbörd