Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Mola/Druvbörd

Grattis Kasa01! Vad härligt!

Nu skall jag lämna prover mer glest än tidigare, något jag har längtat efter. Men då har jag plötsligt blivit orolig över att inte få mitt hcg-värde lika ofta. Det har liksom varit min hälso-markör sedan det här startade. Är det någon som vet om det finns symptom på att molan har börjat växa igen? Blödning, värk eller något?

• Anonym (Fundersam)

Usch ja! Epelino, tror jag förstår känslan. Tycker att det kryllar av gravida tjejer i bekantskapskretsen, på jobbet och överallt! Blir påmind hela tiden och kan inte låta bli att jämföra och fortsätta att följa min "graviditet", fantisera om hur stor mage jag skulle ha haft nu. Har en kollega som väntar barn och om det inte hade blivit druvbörd för min del så skulle jag ha legat ca 3 veckor före henne. Kan inte låta bli att jämföra..... och när tålamodet tryter och frustrationen växer försöker jag styra tanken och tänka att snart är det min tur. Snart är vi där, vaggar omkring med magen i vädret! Och under tiden tänker jag tillåta mig själv hård fysisk träning, opastöriserade ostar och vin

• Anonym (Fundersam)

Hej Louise71,

Håller med dig till fullo, att gå in och läsa inläggen på tråden ger mycket stöd och intressant att läsa kloka inlägg!

Hur långt graviditetsförbud gav din läkare dig?

Mina hcg-värden gick ned under 5 på 9 veckor. Eftersom jag inte klarade 8-veckorsgränsen blev det 1 års uppföljning och provtagningar. Jag är så förvirrad kring det här graviditetsförbudet... Ibland känns det så tröstlöst.

Kram på er alla!

• Anonym (Fundersam)
    Pinglan83 skrev 2010-07-07 20:51:28 följande:
    Hej,

Jag har läst lite i denna tråd efter att jag idag fick veta att mitt MA som jag blev skrapad för 4maj var en partiell mola. Vad jag har förstått har ni blivit uppföljda med hcg-test efter skrapning. Känns som man missat en hel del i mitt fall faktiskt. Blev hänvisad till vårdcentralen för att lämna blodprov för hcg men nu är det ju över 9 veckor sedan jag blev skrapad. Kanske ska berätta att detta är mitt fjärde MF/MA och jag har inga barn sedan tidigare. Det som förvirrar mig (förutom att jag inte vet just nåt om partiell mola) är att jag fick besked på en del av analysen av min MF-läkare förra veckan och hon sa att DET testet visade ingan tecken på mola. Men idag fick jag svar på den andra delen och då var det iaf mola. Just nu känns allt så hopplöst. Tacksam för lite vägledning.
    Tack!

Pinglan
    Usch å fy vad hemskt att höra vad du fått utstå!

Om det är mola du har haft så är det verkligen underligt och fel att du fått vänta så länge på besked och provtagning.

Jag fick provresultaten ca en vecka efter skrapning och läkaren meddela mig även då att man inte får lov att bli gravid under tiden de följer en med provtagningar. I samband med beskedet tog de också mitt första hcg-prov. Därefter har jag fått ta prover varje vecka tills det var nere under 5 hcg (vilket enligt min läkare räknas som noll-värde). Nu får jag lämna prover varje månad och kommer att göra så ett bra tag framöver.

Vet inte riktigt vad du har fått för information från din läkare och vad du känner till, men ställ gärna dina frågor här så brukar det alltid vara någon här som försöker bidra till svar. Om du backar bakåt i den här tråden finns även tips på länkar där man kan läsa lite mer om mola/druvbörd.

Styrkekramar till dig!
  • Anonym (Fundersam)

Finner inga ord. Önskar dig all styrka och mod, Epelino!

Kram

• Anonym (Fundersam)

Hej!

Kommer lite sent in i diskussionen gällande uppföljningstid men så här beslutade min läkare:
    Jag får 1 års uppföljning från att mina HCG-värden hamnat under 5. (Det tog mig nio veckor att komma under 5). Med andra ord 1 år och 9 veckors uppföljning från skrapning. Om mina värden hade hamnat under 5 inom åttaveckorsperioden skulle uppföljningen blivit 6 månader från att HCG hamnat under 5, d.v.s. 8 månaders uppföljning från skrapning. Blir så konfunderad att uppföljningstiden varierar så otroligt mycket beroende på om det tog åtta eller nio veckor att få ner HCG-värdena under 5. Väntan känns lång...

Blir dessutom lite irriterad på min läkare då jag ställer frågor och hon inte kan svara, heller inte verkar vilja ta reda på svaren. Sist jag pratade med henne ville jag "testa" henne lite och ta reda på om hon var något påläst överhuvud taget och frågade om hon kände till någon som forskade på området eller om hon kunde hänvisa till någon litteratur. Det enda hon hänvisar till är att jag skall se om jag hittar något på nätet. Vilket visseligen är ett väldigt bra råd, eftersom framför allt den här tråden har gett mig mycket information och stöd. Men samtidigt blir jag tveksam till min läkares kunskaper gällande mola. Suck.

Bra att det här forumet finns i alla fall! Era kommentarer all gemensam kunskap som nu finns samlad här är helt enkelt ovärderlig!

• Anonym (Fundersam)

Ja, precis det är den magiska åtta-veckorsgränsen som min läkare har grundat sitt beslut på gällande uppföljning. Hon säger att det finns viss evidens som grundar sig på att den gränsen bör hållas. Tyvärr vill hon dock som sagt inte lämna ut något underlag eller hänvisa till någon forskningsrapport så att jag får läsa mig till detta själv, utan hon vill att jag bara skall nöja mig med hennes besked. Tycker nästan lite synd om henne, när jag är så besvärlig och kravställande.

Intressant det där du nämner om "riktlinjer" Vanna. Det där kommer jag att fundera på. Hoppfullt och lite desperat Skrattande

För jag inser att egentligen borde jag bara släppa tanken, finna mig i det och vänta ut tiden. Som Epelino en gång skrev att man får inte glömma att det faktiskt finns en anledning till att det görs en uppföljning efter molan. Lätt att stirra sig blind på "förbud" och vad man inte får lov, när man kanske borde fokusera på att man får en ordentlig uppföljning med möjlighet att stävja tillväxt av skruttmolan.

Mycket udda hobby man fått nu för tiden... leta information om mola på sin fritid. Hade man aldrig anat för bara något år sedan.

• Anonym (Fundersam)
    vanna skrev 2010-09-19 15:12:26 följande:
    enligt ägglossningstestet har jag ÄL i dag!!!!!
    Vad härligt Vanna, äntligen! Grattis!!
  • Anonym (Fundersam)
    Lavinia skrev 2010-09-23 20:50:14 följande:
    Lättnad! Halvering på två veckor. Nere i 1100. Visst, med den takten kommer det ta 4 månader till men det känns rätt ok faktiskt. Det får ta den tid det tar, huvudsaken är att det går i rätt riktning. Känner mig som en urvriden disktrasa av all spänning som gått ur mig. Fast det är en positiv känslaGlad.

Hur lång tid har det tagit för er att få mens efter HCG=0 eller efter skrapningen? Du, Vanna, verkar ju inte fått det än, men grattis till ägglossning iaf! Vi är väl ett gäng här som är nyfikna på hur det gått om några veckor eller månader Flört. Olika det här med tider. Min läkare sa idag att det blir provtagning varannan vecka tills det blivit noll och sen varje månad. Och så ville hon kolla mig efter att jag fått första mensen (tar väl ett halvår det också kanske...). Hon sa ingen tid för grav. förbudet egentligen men jag fick känslan av att om det var ok efter mensen så...
    Vad härligt att det går åt rätt håll!
    Jag fick min mens drygt fyra veckor efter skrapning. Fyra dagar tidigare låg hcg på 37.
  • Anonym (Fundersam)

Jag har inte skrivit på ett bra tag men är inne och läser och följer dialogen, blir ledsen och nedstämd när det inte går som det skall för vissa av er och glädjs och stärks när jag hör solskenshistorierna om nya graviditeter och framsteg. Känner verkligen oerhört stöd i att den här tråden finns och det är här jag har fått bästa tipsen om var jag kan söka information om mola.

Inser ibland när jag läser här att jag har haft en förhållandevis lätt resa och har haft tur med en rätt god minskning av värdet (efter 9 veckor under 5) och inga stigande värden. Känner verkligen för alla er som haft det 100 gånger tuffare än mig och hoppas att ni har haft bra stöd runt er, både genom tråden och "live". Ingen människa borde behöva gå igenom det ni går igenom, framför allt inte ensam.

I våras fick vi konstaterat att det var en mola och gjorde en skrapning. Nu har det snart gått 10 månader från skrapningen och det har inte varit lätt. Många gånger har uppgivenhet sköljt över mig, det har känts så orättvist att vi inte fick en bebis, andra gånger har rädsla och oro över att den otäcka molan kan få fäste och blossa upp igen med cellgifter och efterbehandlingar. Fy! Men nu har hoppet återvänt till mig då vi har fått klartecken från läkare att ifall nästa prov fortfarande är ok så får vi börja försöka igen! Kanske är det vår tur nu! Provtagningen är på måndag så jag hoppas, hoppas, hoppas...

Kram på er alla!

• Anonym (Fundersam)

I mars förra året fick vi beskedet att vi hade druvbörd. I januari blev vi frisläppta igen och jag fick plus i februari. I tisdags fick jag dock missfall (ca v 6).

Undrar så hur sjukvården hanterar detta, kan det komma på tal att man följs upp med provtagningar igen? Risken är visseligen liten att man skall få druvbörd igen, men ändå högre risk för druvbörd  en andra gång om man haft det en gång tidigare...

Är det någon annan som varit med om missfall efter mola och haft kontakt med sjukvård?

• Anonym (Fundersam)

Tack för värmande ord!

Sökte oss inte till gynakuten vid missfallet men fick en tid idag (3 dgr efter MF) för ultraljud för att se att allt såg ok ut. Fick träffa en fantastisk läkare som var human, förtroendeingivande, rak och konkret. Hon konstaterade att allt hade kommit ut och att det såg bra ut.

Precis som du föreslog Kasa01, sa hon att jag skall ta gravtest om tre veckor. Hon skickade med mig ett par stickor (känsliga stickor, har för mig hon sa att de reagerar på 20). Blir det positivt skall jag genast söka mig till sjukvården. Visar det negativt så är allt frid och fröjd.

Vombat, här är en till som tycker att du skall fira gällande ditt provsvar! Att din läkare fokuserar på 1,0-värden verkar vara unikt. Mina värden ansågs vara neutrala när jag kommit under 5. Fick visseligen veta exakta värden ned till 0,6 (Därefter hette det alltid att värdet var "under 0,6"), men 5 ansågs vara 0.

Kram

• Anonym (Fundersam)

Gällande missfall efter mola:

Nu har min behandlande läkare kontaktat mig och meddelat att vi skall följa upp med två hcg-provtagningar med en veckas mellanrum. (Innan jag fick tag på min behandlande läkare hade jag alltså hunnit vara på kontroll hos en annan läkare som såg efter att allt var ute och som rådde mig att ta ett gravtest 3 veckor efter missfallet.) Det känns bra att bli uppföljd och kontrollera att hcg sjunker som det skall, även om jag hoppas att det skall räcka med två tester...

Vet inte om det är av så stort intresse egentligen men vill göra ett inlägg utifall att någon annan söker information här i framtiden gällande missfall efter mola.

• Anonym (Fundersam)

Hej Vraket,

Tråkigt att du skall behöva gå igenom det här. Det känns trögt stundtals och det är viktigt att låta sig sörja och reflektera över vad som hänt. Men försök även blicka framåt, innan du vet ordet av är provtagningar och graviditetsförbud över! Själv blev jag behandlad i Gbg och hoppas kunna ge dig en inblick i hur ärendet hanterades då.

En vecka efter skrapning fick jag molabeskedet och blev vid det tillfället även undersökt med VUL. Min läkare sa då även att jag skulle börja med provtagningar i form av blodprov varje vecka på Östra. Om du skall lämna prov på Östra men har svårt att ta dig dit kan du höra om du får lämna ditt prov någon annan stans. Jag hade den frågan på tapeten ett tag och de sa att det gick att ordna. När HCG-värdet var under 5 drygades testerna ut till varannan vecka och senare till en gång i månaden. Jag lämnade mitt prov tidigt på morgonen och ringde samma dag vid lunch för att få HCG-värdet. Min läkare (eller ibland en sjuksköterska) brukade även ringa upp samma dag eller dagen efter provtagningen för att meddela resultatet och möjligtvis svara på lite frågor. Det var annars rätt svårt att få kontakt med min läkare eftersom jag inte kunde ringa till henne, så jag laddade med frågor till de här tillfällena! Något gång mot slutet när jag bara hade kontakt en gång i månaden, skrev jag tom brev (känns ju stenålder men någon mejladress fick jag inte tag på just då) och då ringde min läkare upp efter en vecka och svarade på mina frågor. Lite svårt att få tag på sjuksköterskorna på avdelningen ibland också eftersom det var telefontid några dagar i veckan och under ett fåtal timmar de dagarna. På det stora hela upplever jag att majoriteten av personalen har varit mycket gulliga och tillmötesgående när jag haft kontakt med dem.

Jag bad själv om lungröntgen, efter att ha läst om det här på FL. Min läkare tyckte egentligen det var onödigt men för att lugna mig fick jag som jag ville. Förutom VUL ca 1 vecka efter skrapning, dröjde det drygt ett år efter skrapningen innan jag blev kallad på nästa uppföljning i form av VUL. Då var redan mitt graviditetsförbud hävt sedan tre månader. Hade jag gjort om det så hade jag bett om en uppföljning nr 2 strax innan graviditetsförbudet hävts, men det är bara min lekmanna-åsikt eftersom det verkar bra med en kontroll innan man försöker bli gravid på nytt. 

Hoppas att detta kan hjälpa dig att räta ut några frågetecken.

Lycka till och styrkekramar!

Svar på tråden Mola/Druvbörd