Mini Söderling skrev 2010-05-19 12:32:14 följande:
Hej jag var inne på skrapning igår efter ett missfall i vecka 7, dom har inte direkt sätt något alls på mig och skickat mig till olika ultraljud till slut blev det bestämt att jag skulle skrapas för att dom sedan skulle skicka iväg de dom fick ut på analys. Jag trodde det skulle göras för att jag fått tre missfall på ett år men när jag skulle åka där ifrån igår sa läkaren till mig att hon skulle skicka iväg det för att få svar om det var druvbör , ingen har tidigare under en vecka men typ 5 besök på gynakuten nämnt detta . förra tisdagen tog man ett hcg prov på mig som då låg på 445 fick komma tillbaka på tors och då låg det på 785 det sa dom inte var en normal höjning eftersom den skulle fördubblas men det var ingen som då nämnde druvbörd.Jag var ju lite groggi när läkaren sa detta till mig igår och allt jag uppfattade var att det tog 4-5 veckor att få svar på analysen och om det skulle vara så är det inte så bra att bli gravid på två månader , nu har jag läst lite om er men kan inte riktigt säga att jag förstår detta. Tacksam för lite svar i min förrvirrade värld :)
Hej Mini,
Ledsen för vad som har hänt dig.
Jag fick svar på analysen ca 1 vecka efter skrapningen.
Det låter kort att bara få graviditetsförbud i två månader ifall det är druvbörd du har haft. Kan det vara så att din läkare menade att ditt hCG-värde kommer att följas upp under två månader och beroende på hur hCG-värdet sjunker under den perioden så fattas beslut om hur långt graviditetsförbud du får?
På den här tråden har vi diskuterat hur långt graviditetsförbud man får och det verkar vara väldigt olika beroende på vilken läkare som behandlar. Min läkare sa att om mitt hCG-värde blivit stabilt (d.v.s. under 5) inom 8 veckor så skulle jag få graviditetsförbud i 6 månader, annars i ett år. Men som sagt, läkarna verkar säga lite olika så det bästa är kanske att du försöker få tag på din läkare och be henne/honom klargöra vad som gäller för dig? Det är ju inte så lätt att uppfatta och komma ihåg när man är groggy och omskakad efter skrapningen.
Håller tummarna att du snabbt får svar som säger att det inte var druvbörd.