Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Prematurbarn födda runt jul -09

Idag upptäckte jag att Ludvig håller på att få sin första lilla tand! Ett litet, litet riskorn är på väg upp ur underkäken. Inte konstigt att händerna är i munnen hela tiden.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • bananflugan82

Våra killar äter nu varannan timme.. innan åt dom var 3e men för nån månad sen så började dom äta mer. Äter från flaska, 150ml varje gång. Enligt BVC får dom inte äta så ofta men det struntar jag i. Är dom hungriga så är dom hungriga, det går inte att "lura" dom på något sätt. Dom illvrålar när dom är hungriga. Dom äter inte mer mängd per dygn än dom ska ändå. På nätterna äter dom inte längre. Äter sista målet vid 19 tiden, sen äter dom igen mellan 05-06 på morgonen.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • bananflugan82
    Marjor skrev 2010-06-03 09:28:30 följande:
    Jag håller med, är han hungrig så är han då känns det svårt att behöva hålla koll på timmarna....
    Ja, våra går iallafall inte att dra ut tiden på.. det börjar som gnäll o sen blir det snabbt till illvrål om dom inte får mat.. det är ju elakt att inte ge mat om dom är hungriga.
    Sa dom varför du skulle dra ut på det?
  • bananflugan82

En annan sak, är era så stadiga i huvudet att dom kan sitta i matstol än? När blev dom det isåfall?
    Våra är fortfarande lite ostadiga så det går inte riktigt än. Jag tror dom kommer bli lite mer nöjda när dom kan vara med på det sättet också.

• bananflugan82
    Kazeer skrev 2010-06-03 09:41:21 följande:
    Oskar är absolut inte så stadig att han kan sitta i matstol. Det lär nog dröja ett par månader till. Men jag längtar till den dagen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
    Hur gammal är han o hur tidig var han?
    Ja, jag längtar också! Ska bli roligt när man kan få upp dom så dom är mer på "vår nivå".
  • bananflugan82
    Kazeer skrev 2010-06-07 06:20:07 följande:
    Vad fel jag hade gällande matstolen. I går morse satte vi Oskar i den, när vi skulle äta frukost och han kunde sitta riktigt bra i den Och han verkade tycka att det var kul att få vara med. Det blev bara en kort stund men det var roligt att se att det fungerade.Vi ska ha dop den 27 juni och det är makens jobb att sköta det, eftersom det är han som vill att barnen ska vara döpta.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
    Provade också för några dagar sen med matstol! Jag tänkte att jag testar, o det gick över förväntan! Visst, lite hösäck-aktigt, men mycket bättre än jag trodde. Så det dröjer nog inte jättelänge förrän dom kan börja sitta lite längre stunder.
    Oliver älskade det! Han blev jätteglad. Kändes väl roligt att få komma upp lite och att få sitta.
  • bananflugan82
    Underbara ungar skrev 2010-06-16 21:12:39 följande:
    6 månaders kontroll idag
    Liten har blivit stor... 8395 gr och 65,5 cm (2590gr, 46 cm) Han ligger över medel på vikt och under på längd, väldigt aktiv enligt läkaren.
    Inget konstigt med att han inte börjat rulla än, han är för "tjock" helt enkelt Alltid skönt att höra
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
    Haha, så mysigt.. vi hade 5 månaders vaccination och vägning i måndags. Oliver vägde 7500 och Ludvig 7200, båda var 65 långa.
  • bananflugan82

Läkarbesök gjort idag!
    Jaa.. dom fick droppar i ögonen och sen kollade läkaren efter 45 minuter nånting. Hon kunde inte se nånting avvikande. Dom har "brytningsfel" som vilken bebis som helst, och ögat såg ut som det ska egentligen vi den här åldern. Dom har nystagmus, som vi visste innan, att ögonen rör sig hela tiden och dom inte fokuserar. Det kan bli bättre med åldern, och oftast innebär det att man har något synfel, men det behöver inte betyda att det är allvarligt och att det kan fixas med glasögon. Dom hade dock mindre UV skydd (visste jag inte ens att vi har?) eller nåt, i ögonen, så vi ska bara vara lite försiktiga i solen, men det är man ju ändå!
    Återbesök om 3 månader, så får vi helt enkelt se hur det ser ut då. Vi tar det 3 månader i taget, typ. Då ska dom också försöka mäta hur bra/dåligt dom ser.
    Alltså bättre besked än vi väntat oss!

• bananflugan82

Det var längesen jag skrev här!

Killarna blir 7 månader i morgon (5 månader korrigerat).
    Vid senaste BVC besöket för 2 veckor sen vägde båda strax under 9 kilo och var 69,5 cm långa.

Dom äter som små hästar. Ger nu välling morgon och kväll innan läggdags, dom får mat till lunch, gröt till kvällen och däremellan ersättning om dom vill. Äter fortfarande en gång på natten/tidig morgon.

Dom rullar mage till rygg och tvärtom.
    Ligger aldrig still! Snurrar 180 grader när dom ligger på mage och i ryggläge puttar sig Oliver frammåt med hjälp av hälarna.
    Gillar att stå och sitta upp, med hjälp. Ska INTE ligga i famnen längre, då blir dom jättearga. Studsar i knät när man låter dom stå där.
    Har fått två tänder  var, tredje är på väg på Ludvig, tror Oliver också har en till på gång.
    Det är fortfarande lite ostadigt i matstolen, dom orkar inte sitta så länge. Men det är på gång!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

lille08 - Usch.. vet inte vad jag ska säga. Det är en hemsk sjukdom. Skickar en styrkekram!!

Välkommen hit jean1!

En liten uppdatering från oss då.. killarna är nu 8 månader och 1 vecka. Senaste kollen på BVC var för typ 3 veckor sen och då vägde killarna 9,5kg och var 72cm långa! Det märks kan jag säga, för dom kan redan ha storlek 80, även om det är lite för stort. Men 74 är å andra sidan snart alldeles för trångt.
    Oliver är på god väg att börja krypa, blir superarg när det inte går! Ludvig ligger mest o filosoferar. Dom kan sitta själva utan stöd korta stunder, sen tippar dom åt sidan eller slänger sig bakåt. Men dom har precis börjat sitta ordentligt i sina matstolar, då det kommer nog snart. Dom älskar att stå upp och att gå omkring i sina gåstolar! Och det bästa av allt.. dom har slutat äta på natten! Så nu sover vi ostörd sömn fram till 06 iaf. Annars äter dom nu 8 månadersmaten jättebra. Dom hade svårt för dom stora bitarna innan, men helt plötsligt gick det jättebra. Jo, och håller på att få sin tredje tand också, båda två.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

Ja, alltså.. det där med att vakna till om nätterna gör ju våra också ibland. Oliver har dessutom börjar vända sig i sömnen, så han vänder från mage till rygg och ligger sen och smågråter som en skalbagge på rygg för att han inte kan vända tillbaks, vilket han annars kan om dagarna! Lagom roligt.. vissa nätter är jättebra och dom sover utan ett pip, sen kommer det någon natt då och då som dom sover oroligt och vaknar några gånger.

• bananflugan82

Jag fick höra att "naturligt" salt som är i t.ex. smör och så är ingen fara, det är det att man inte ska tillsätta salt själv. Jag ger av vår egen mat, plockar undan köttfärsås innan jag saltar vår mat t.ex. Eller så saltar vi direkt på vår mat på tallriken när vi äter, kan inte bli smidigare!

• bananflugan82

Vi låg på neo i 2½ vecka för killarna var ändå så bra "skick" när dom föddes trots att dom kom i 32+5, vägde ju 2145 och 2010 och var 44 och 46cm långa. Kan man inte tro nu.. 8 månader senare och 10kg tunga! Känns som så otroligt längesen, fast det inte vad det.. kan inte förstå att dom varit så små.. gick igenom gamla kläder för ett tag sen.. har dom verkligen kommit i storlek 44?! Helt galet.. och ni som haft ännu mindre.. svårt att tänka sig! Jag var lite skeptiskt till sånadär prematurdockor innan, tycker dom verkar lite läskiga.. nu hade det faktiskt varit lite kul att ha varsin, om inte för killarna själva, så dom kan förstå sen hur små dom varit. Synd dom ska vara så himla dyra bara!

Jag är väl både positivt och negativ till neovistelsen. Såhär i efterhand känns det bra, men då hatade jag det. Men det var väl också för att hela min idé om att få barn sprack, när dom kom så tidigt och vi fick bo på sjukhuset, det fanns inte i min planer riktigt.. sen var där en sköterska som verkligen kunde konsten att få en att känna sig skyldig.. min man kunde inte vara där dagtid för han var tvungen att jobba. Han började sitt nya jobb tre dagar innan killarna valde att komma ut.. och just då tyckte vi att framtiden var "viktigare" och att han fick behålla sitt jobb.. killarna mådde ju ändå bra och jag fixade det bra själv, sen var han där på kvällar och nätter, men det var väl inte alla som tyckte det var helt ok märkte man. Och jag tycker infon på vårt neo var lite dålig. Dom talade liksom aldrig om riktigt hur det går till.. som förstagångsmamma och till för tidigt födda så vet man ju knappt hur man ska bete sig! Vågade ju inte ta upp barnen knappt.

• bananflugan82

Maten nehöver man inte korrigera om dom bara fixar att äta det.. men på BVC går dom också efter korrigerad ålder, vid läkarbesök och så.. den sköterskan vi har, har jobbat på neo i flera år, så hon vet precis vad det handlar om med prematurer, det är jätteskönt!

Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09