• Kazeer

Prematurbarn födda runt jul -09

skogstok skrev 2010-04-27 11:06:52 följande:
    Och Axel blev fyra månader i går Hjälp, tiden bara rinner iväg. Jag ska strax iväg till BVC för att väga och mäta honom, vi har inte gjort det på en månad så det ska bli spännande. Axel griper inte om saker ännu, han har alltit sina händer knutna (han ser ut som en boxare) men jag antar att det ordnar sig. En annan fråga, Axel ammas med en amningsnapp, han får inget bra tag annars. Vet någon om prematurer har svårare med detta? KAn det bero på att de suger mycket på napp i början?
    Jag ammade båda mina barn med amningsnapp. Och de är båda prematurer. Men i mitt/vårt fall hade det nog inte med att göra att de inte fick tag utan mer att mina bröstvårtor "försvann" så fort det blev dags för amning.

Första barnet sög inte på napp alls, så i hans fall finns inget samband mellan vanlig napp och amningsnapp.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

Maken håller på att fixa med dopet. Det är hans ansvarsområde och jag lägger inte två strån i kors för att det ska bli av. Men det verkar som om kyrka, präst och datum (27/6) är bestämt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

Jag lyfte upp Oskar ur babygymmet i förmiddags och konstaterade att han är fortfarande lätt som en fjäder. Detta trots att han väger åtminstone 3 ggr så mycket som när han föddes (han närmar sig fem kilo med stormsteg).

• Kazeer
    bananflugan82 skrev 2010-04-28 16:46:03 följande:
    Imorgon ska vi till BVC och det ska bli jättespännande för killarna har ätit mycket mer mat än vanligt sen vi var där sist för två veckor sen! Dom äter både oftare och mer i mängd.. Oliver är nog över 6kg nu iaf och Ludvig ligger nog strax under. Jag tycker också tiden går fort! Killarna är redan 3 ½ månader och jag känner att tiden inte räcker till!
    Jag blev så paff, när jag var på BVC senast (vid tremånaderskontrollen) och det visade sig att det var hela två månader till nästa besök. Jag kommer nog att gå upp och väga Oskar i vågrummet i nästa vecka, när han är 4 månader. Vid tre månaders ålder vägde han nästan 4,2 kg och jag är så nyfiken på vad han väger nu. Inte har jag tålamod att vänta en hel månad till
  • Kazeer
    Underbara ungar skrev 2010-04-28 17:56:17 följande:
    Min dunderklump blir 5 månader den 11:e maj och då ska vi också till bvc och väga och mäta samt få sprutor Han har passerat 7 kg strecket, jag fick inte ha en liten bebis så länge...
    När jag såg hur mycket din son vägde när han föddes, så insåg jag att min lille skrutt verkligen var ganska ordentligt tillväxthämmad.
    Underbara ungar skrev 2010-04-28 09:57:02 följande:
    Kanske ska utveckla min presentation Fick alltså en liten gosse 11 dec, 6 veckor för tidigt. Mitt vatten gick helt oväntat i v 34+0, blev inlagd och igångsatt 34+2. Tre timmar efter att värkstimulerande droppet hade satts i föddes klimpen 2590 gr tung och 46 cm lång. Vi låg på NEO i 10 dagar och vårdades hemma i ytterligare 14 dagar. Vid 4 månader vägde Isaac 6625 gr och var 61 cm. Så han har växt på sig ordentligt.
    Jag hade tidig vattenavgång med första barnet - vecka 32+3. Det fanns tillräckligt med fostervatten kvar, så jag blev inte igångsatt förrän nästan fyra veckor senare.
  • Kazeer
    Marjor skrev 2010-04-30 15:10:25 följande:
    Hej!Jag har en fråga angående smakportioner. Har ni börjat med smakportioner? Och i så fall vad och när? Min pojke är nu 5 månader (omräknat 3 månader) så det börjar bli dags.
    Jag frågade på BVC hur jag skulle göra med smakportioner. Oskar är född en månad för tidigt. BVC-sköterskan sade att jag skulle halvera den tiden. Kvar är då en halv månad. Denna halva månad ska jag senarelägga smakportionstarten jämfört med, när man normalt börjar. Oskar skulle alltså kunna få smakportioner vid 4,5 månads ålder. Men BVC-sköterskan tyckte inte att det var någon brådska med att börja.
  • Kazeer
    taru skrev 2010-05-01 11:28:37 följande:
    hej... såg  att du skrev att d var sprutdags... har ni inte fått nån än?? här sa dom att dom börjar ge jimmie när han kommit över 5 kg.... 4 1/2 månad nu och väger 4700...
    Oskar fick sina första två sprutor vid 3 månader ... och då vägde han 4,2 kg.

BVC-sköterksan hade en student med den dagen så hon pratade en hel del med studenten. Hon sade bl a att "förr" gav man inte sprutor "till såna här små" men numera gör man det.
  • Kazeer

Mitt första barn var också prematur - född i vecka 36+3 och vägde 2095 g och var 46 cm lång.

• Kazeer
    Underbara ungar skrev 2010-05-04 07:35:29 följande:
    Hur är era bebisar? Min lille gosse är missnöjd och extremt klängig. Jag får söva honom med "våld" på kvällarna, amningsgrepp och vyssa o vagga. Sängen funkar inte... Jag håller på och bli smått galen här, därför jag undrar.
    Oskar har skrikfest på kvällen. Han äter sista gången för dagen någon gång mellan 18 och 19.30 ... och sedan är han rejält missnöjd en bra stund. Jag bär honom mot min högra axael, eftersom jag vet att han förr eller senare somnar då.

När han har somnat, lägger jag honom i spjälsängen och sedan sover han fram till klockan sex på morgonen.

Ett par nätter den här veckan har jag vaknat och hört att Oskar ligger vaken i spjälsängen. Han ligger och mumlar för sig själv och sedan somnar han tydligen om.
  • Kazeer
    Båda mina barn har sovit på sidan de två första månaderna. Sedan har det blivit på rygg. Vi fick lära oss att lägga dem på sidan på neonatal, varannan gång på höger sida och varannan gång på vänster sida. Vid ungefär två månaders ålder har de själva rullat över på rygg.
Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09