Prematurbarn födda runt jul -09
Hoppar på här! Födde den 26 dec en liten pojke i vecka 32+3. Han vägde nästan 1900g när hann kom ut. Nu väger han nog närmare 5 kilo.
Hoppar på här! Födde den 26 dec en liten pojke i vecka 32+3. Han vägde nästan 1900g när hann kom ut. Nu väger han nog närmare 5 kilo.
Kazeer- vad jobbigt med operation. Lilla Axel har både pung- och navelbråck men de skulle försvinna av sig själv säger de. Det är ju som tur är inget som han känner av.
Dullan79- såg att du var uppvuxen på Orust, bor på Tjörn:)
Vi bor i Skärhamn
Ja, det är konstigt hur fort man vänjer ögat vid dom små bebisarna. När man låg på NEO så var ju alla lika små så det var naturligt för en. Jag tyckte att 4-5kilos bebisar såg groteska ut med sina sumo-ansikten. Nu Väger Axel 5 kilo och man tycker att han är finast i världen ;) är jag tittat på hans gamla kläder i storlek 38 känns det som små dockkläder.
Jag vantrivdes otroligt mycket på neo.Nu i efterhand kan jag tycka att det inte var så farligt men just då kändes det som om jag bara ville rymma. Vi var kvar i nästan 3 veckor och de var de längsta veckora i mitt liv. Ändå är jag otroligt nöjd med NÄL som jag låg på. Axel hade inte heller några problem mer än att han var för liten för att kunna äta själv.
Jag jobbade för fullt fram till att förlossningen drog igång i v 31 då lyckades de få stopp på den och jag låg i sängläge i 5 dagar innan vattnet gick och han föddes i v32. Jag hade svårt att varva ner när man gick från att jobba för fullt till att bara ligga i en säng. Efter han var född så kändes det som om det ända man gjorde var att pumpa mjölk eller sondmata. Har aldrig varit så glad som när vi kom hem och man fick dammsuga och tvätta :)
Förlossningen var helt okej och odramatisk för våran del. Jag fick ha honom på brösten ett tag innan de tog med honom till Neo. Jag gick upp med en gång och tog en dusch och gick sedan bort till honom. Jag tyckte därimot att det var drygt att ligga på BB. Alla gick runt med sina bebisar men jag gled runt där själv.
Axel är nog nästan exakt i dina pojkars storlek, drygt 5 kilo. Han har också 56 och börjar så smått att kunna ha 62.
Han skrattar för fullt varje dag, det värmer ett Mamma-hjärta:) Han håller även på att få sin första tand, jag tycker att det är väldigt tidigt då han egentligen bara skulle varit 1,5 månad.
Jag har också varit väldigt försiktig med att ha ute Axel bland folk. Jag känner verkligen inte för att behöva hamna på sjukhus igen. Men idag har han varit med på ICA men jag var där 8 i morse så det var inte så mycket folk.
Våra bebisar var ju enorma gämfört med lilla Thea ;)
Och Axel blev fyra månader i går Hjälp, tiden bara rinner iväg. Jag ska strax iväg till BVC för att väga och mäta honom, vi har inte gjort det på en månad så det ska bli spännande. Axel griper inte om saker ännu, han har alltit sina händer knutna (han ser ut som en boxare) men jag antar att det ordnar sig.
En annan fråga, Axel ammas med en amningsnapp, han får inget bra tag annars. Vet någon om prematurer har svårare med detta? KAn det bero på att de suger mycket på napp i början?
Taru- vi måste ha legat på NÄL samtidigt eller? Jag låg på neo där från 26dec till 14 januari. Tittade på era bilder men kände inte igen er...
Okej, då förstår jag...
Ja, det är det enda positiva med att föda för tidigt, man får ha bebis lite längre! Tycker ändå att det går alldeles för fort. Axel är fyra månader och väger nästan 6 kilo. Jag vill bara stoppa tiden nu, detta är den lyckligaste perioden i mitt liv. Önskar jag kunde bevara lite bebislukt i en ask...
Hoppas allt är bra med deras ögon, förhoppningsvis så är de bara lite sena med att fästa blicken. Dom är ju i varje fall väldigt stora för sin ålder
Jag märker stor skilnad på hur Axel följer med med blicken på den senaste månaden. När han sitter i babysittern och jag lagar mat så följer han mig med blicken runt om i köket och blir ledsen om jag försvinner iväg så att han inte kan se. Han vänder sig också om för att titta åt de håll som ljud kommer ifrån.
I tisdags så rullade han runt för första gången från mage till rygg, men det kommer nog dröja innan ha lär sig åt andra hållet.
Nu vaknade plutten så det får bli matning...
Fick liknande svar från BVC. Axel är 4 månader men jag tänkte vänta tills han närmar sig 5 månader innan jag börjar med smakisar.(född 8v för tidigt) Känner inte någon brådska då han går upp bra i vikt med bara amning, men det ska bli skönt att kunna lämna bort han lite längre perioder.
I dag har Axel badat 2 ggr och tvättmaskinen går varm, mycket bajs är det!!
Underbara ungar- Axel fick kolik vilket tydligen är väldigt vanligt bland prematurer då de har en omogen tarm. Så han skrek hela kvällarna och jag höll på att bli galen. Som tur var gick det över ganska fort så nu har jag en nöjd bebis.
Bananflugan82- Jo, det är väl bättre att få reda på vad de är som spökar med deras ögon. Är det något som de kan korrigera genom operation eller med hjälp av glasögon? Tror de att det har något med att göra att de var så tidiga ut ur magen?
Juicey- Har inga barn sedan tidigare men känner mig orolig att senare ev, barn också kommer att bli prematurer.
Har gjort precis som banaflugan, han sover på mage med andninglarm. Innan så sov han max 2 timmar åt gången men nu när vi har han på mage så sover han från 23.00 till 09.30 men med ett mål mat någon gång under natten. Hela familjen fick då livet tillbaka
Jag låg på Näl från 21 dec till 14 januari..
Axel har också huvudet på sidan. Jag tror det beror på att han sover på mage och därför blir lite plattare på sidorna än bakre delen av huvudet.