Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Prematurbarn födda runt jul -09

Hej!

Nu är ju mina iofs inte födda runt jul utan dom väntade iaf till detta året.... Dom kom 13 januari i vecka 32+5, vägde 2145 och 2010 och var 44 och 46cm långa. Nu ligger dom runt 4kg båda två och är 54 och 52 långa.

Oliver har också haft ljumskbråck, som vi var och operaredade för 3 veckors sen. Stackars liten att behöva opereras så tidigt.. men det var nog värre för mamma att lämna ifrån sig honom.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • bananflugan82
    Kazeer skrev 2010-03-26 17:24:08 följande:
    Har någon av er ansökt om barnförsäkring åt era prematurer?Vi fick, precis som väntat, avslag på vår ansökan hos Länsförsäkringar. Det var precis samma sak, när vi ansökte för Oskars storebror, som också var prematur. När han var ett år beviljades försäkringen efter omprövning.
    Jag hade gravid försäkring hos Folksam, som dom också är försäkrade de första 6 månaderna. Så vi har bara gått över till  en riktig försäkring från det, det var inget dom reagerade på. Dom vet om att våra är födda tidigt med för vi utnyttjade min gravidförsäkring o fick pengar för att dom legat på sjukhus.
  • bananflugan82
    Dullan 79 skrev 2010-03-27 13:27:34 följande:
    Jo det är underbart här! fast längtar ändå hem till svea land och till västkusten ibland!! Född o uppvuxen i Göteborg och på Orust!!jag hade ingen grav.försäkring när jag var gravid så visste jag inte om att man kunde ta en och sen vet jag inte om dom har det här nere??Vilken tur Amos har haft, inga bråck här isikte! Men kan dom komma senare??
    Dom kan komma i stort sett när som helst, även i vuxen ålder.
    Pojkar får ganska ofta det o det är ännu vanligare hos prematurer.
  • bananflugan82

Hur går utvecklingen för era småttingar förresten? Mina är ju 10 veckor och Oliver har precis börjat le nu o att man får ögonkontakt med honom.

• bananflugan82
    Kazeer skrev 2010-03-29 10:54:14 följande:
    Oskar ler mycket nu. Han var nio veckor, när vi med säkerhet kunde säga att det var ett svarsleende han bjöd på. Men då var det långt mellan leendena. Efter andra ljumskbråckoperationen ler han jätteofta. Kanske kände han obehag av ljumskbråcket fast inte så mycket att han skrek men i alla fall tillräckligt för att inte le.
    Ja, det var svårt att först veta men nu i helgen brände han av flera stora leenden så då gick det inte att ta miste på. Men det är lite glest än, så jag väntr på fler.
  • bananflugan82
    Dullan 79 skrev 2010-03-29 12:16:39 följande:
    Amos började le jättesent han med Visst hade han smilespasmerna och ibland trodde man att han log men det var bara signalen snart kommer en fonän spya "Prata" började han med bara för 2 v.sen Hade satt upp klistermärken under spegeln i badrummet där jag byter på honom och när han såg "Änglarna" så började han le och prata; ämmn åmm göööh guuuuu va söt han var! så nu varge gång man byter på honom så frågar man honom vad säger änglarna o då börjar han Ögonkontakt fick vi runt 2 månader men att han tittar efter en (pappa) Mig ser han ju hela dagarna så jag är ju bara mjölkkossan men när PAPPA kommer hem då kan han nästan vrida nacken ur led bara för att följa pappa!!kazieer; Amos heter Oskar i andra namn
    Hahaha, samma här.. när "leendet" kom så visste man att man skulle ta fram kräklappen o torka.
    Jo, det kommer lite "prat" här också. Inte mycket men man kan skilja det från deras andra läten så det kommer nog mer av det snart också.
  • bananflugan82

Jo, jag kan bli ganska rörd när jag tänker tillbaks. Neo var en jobbig tid, även om allt gick bra o det aldrig var nån fara för mina killar egentligen. Men när man var gravid så hade man tänkt sig att man skulle föda barn, ligga på bb några dagar och sen åka hem, men så blev det ju inte..
    Mina kom med urakut kejsarsnitt, då Olivers navelsträng ramlade ut, navelsträngsframfall. Jag var öppen 1 cm och navelsträngen tjock som en tumme men ändå kunde den ramla ur dubbelvikt. Han hade full pulsation hela tiden i navelsträngen, men det kunde gått väldigt, väldigt illa. Hade han inte haft det så hade han kunnat dö, eller iaf fått allvarliga skador. Så vi hade en väldig tur.
    Det har jag tänkt på mycket, o det gör mig ledsen att jag kunde förlorat min ena lilla kille.
    Jag blev sövd vid snittet o när jag vaknade 1 timme senare körde dom upp mig i sängen till Neo. Sen fick jag inte träffa dom förrän dagen efter när jag repat mig.

Men visst är det konstigt att dom varit så små! Man glömmer snabbt.

• bananflugan82
    skogstok skrev 2010-03-30 13:43:16 följande:
    Jag vantrivdes otroligt mycket på neo.Nu i efterhand kan jag tycka att det inte var så farligt men just då kändes det som om jag bara ville rymma. Vi var kvar i nästan 3 veckor och de var de längsta veckora i mitt liv. Ändå är jag otroligt nöjd med NÄL som jag låg på. Axel hade inte heller några problem mer än att han var för liten för att kunna äta själv. Jag jobbade för fullt fram till att förlossningen drog igång i v 31 då lyckades de få stopp på den och jag låg i sängläge i 5 dagar innan vattnet gick och han föddes i v32. Jag hade svårt att varva ner när man gick från att jobba för fullt till att bara ligga i en säng. Efter han var född så kändes det som om det ända man gjorde var att pumpa mjölk eller sondmata. Har aldrig varit så glad som när vi kom hem och man fick dammsuga och tvätta :)Förlossningen var helt okej och odramatisk för våran del. Jag fick ha honom på brösten ett tag innan de tog med honom till Neo. Jag gick upp med en gång och tog en dusch och gick sedan bort till honom. Jag tyckte därimot att det var drygt att ligga på BB. Alla gick runt med sina bebisar men jag gled runt där själv.
    Nej, vi låg inne 2½ vecka, våra kunde inte hålla värmen eller äta själva. Det var inte så hemskt egentligen nu när man tänker efter, men jag hatade det! Kände mig inlåst och det var otroligt dyster stämning på hela Neo. Låg också på BB dom första dagarna o det kändes så fel att sitta där o äta fruskot o lunch med mammor som hade sina bebisar i plastlådor. Jag kunde inte ha mina hos mig. Jag längtade hem till ett vanligt liv! Som du säger, få dammsuga o laga mat. Det var lyx då man kudne det!
  • bananflugan82
    Dullan 79 skrev 2010-04-02 09:09:15 följande:
    Hur mår alla bebisarna som har /haft bråck?? Tänk att man lär sig alltid något nytt!! Jag visste att bebisar kan få navelbråck men ljunskbråck trodde jag bara gamla gubbar fick Tänk vad folk vet mycke igår träffade jag på en sån person!! Oj va stor han är ja sa jag han är stor men han är inte så mentalt utvecklad än han beter sig mer som en 2 månadsbebis än 3 ½!! Jo sa denna person jo men inga bebisar utveckas lika dant! (Som om jag inte vet det) Sen frågade hon hur mycke han vägde när han föddes ?2700g !!! Oj va stor men då var det väl inga problem!! men jag tillade det att prematurer ofta har en "falsk" vikt för dom föds ofta så fulla med vatten och att han sedan gick ner till 2237 g!Jo men det är normalt att dom går ner efter födseln! denna replik har jag fått höra så otroligt många gånger men skitit i det men jag tror det var sättet hon sa det på som fick mig att #&/#"¤"¤%/)()( !! ett ½ kg är inte normalt att gå ner sa jag till henne men alla är ju sååå otroligt duktiga så dom vet bätter än mamman till ungen oc doktorerna som alla hade sagt att han gick ner mycke!! sen jick ja därifrån rätt nöjd över mig skälv!!
    Oliver mår bra! Han repade sig snabbt. Var ledsen o hungrig när han vaknade ur narkosen men han kom igång snabbt med att äta o var som vanligt.
    Vi var nere i Lund, bor i Halmstad, o fick bo på Ronald McDonald hus. Första natten sov vi tillsammans o natten efter sov jag med Oliver på avdelningen. Var där sammanlagt 3 dagar eftersom han var under 3 månader.Enda dumma var att hans operation blev uppsjuten flera timmar! Lite jobbigt eftersom han fastade. Men det gick bättre än väntat o han fick dropp.
  • bananflugan82
    Kazeer skrev 2010-04-02 12:39:52 följande:
    När var ni i Lund? Oskar opererades också i Lund - första gången 23 februari och andra gången 24 mars.
    Han opererades 10 mars. Det var en liten kille som åkt hem precis innan vi kom, men då var inte det ni iaf. Men dom sa att det är ju ett vanlig ingrepp dom gör där, dom hade ungefär 1 i veckan!
Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09