Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
Vi är familjehem till en fjortonårig kille sedan två år tillbaka. Är så himla trött på hans lärare och skola. Inget fungerar för tillfället! Han kan vara rätt stökig men är i grund och botten en jätte mysig kille. Hade utvecklingssamtal i går och hans mentor hade i princip inget positivt att säga om honom. I många ämnen riskerade han att få IG och hon sa även att han skolkar ofta. Jag har pratat med henne miljontas gånger och förklarat att det är viktigt att de ringer oss om han inte dyker upp i skolan. Trots det ringer de aldrig utan man får höra det i efterhand.
Jag vet heller inte vad VI ska göra med honom... Han lyssnar heller inte på oss. Min man gav honom utegångsförbud efter samtalet. Jag är så trött på att behöva tjata och skälla en massa på honom. Han har haft det jobbigt i sitt liv men samtidigt tycker jag inte att man får bära sig åt hur som hellst bara för det.
Några tips?
Prata med rektorn. Funkar inte det så prata med skolverket. De är mkt bra att ha att göra med. Vet vad de pratar om och kan hänvisa dig till rätt ställe.
Kan ni vara med i skolan?? Om ni måste ta ledigt från jobb, ta det med soc och begär LBE!
Visa att ni finns, bryr er, inte ger er!!
Sen ska mentorn inte säga negativa saker enbart!! Måste finnas possitiva reflektioner också. Att bara ge negativt gör att grabben hamnar än mer ner i skorna, och tycker att det inte är nån idé att satsa, jobba.
Begär stöd i skolan. Det finns resurser om han har problem med ämnen.
Lycka till!!