Anonym (Mamma) skrev 2010-09-21 22:14:10 följande:
Nej man ska absolut inte tvinga barnet att säga det ena eller det andra. Men det blir ju lätt att det kanske blir mamma och pappa om man har egna bio barn som säger det ca 2000 gånger /dag
Jag fårstår precis hur du menar. Tack för ditt inlägg.
Tycker det är självklart att barnet ska få säga mamma och pappa även om man inte har biobarn i familjen. Min man har inga egna barn och är självklart en pappa i barnets ögon. Och detta var vårt första soc mkt noga med att poängtera då jag frågade dem samma sak. Att barnet har rätt till en mamma och en pappa i vardagen.
Barnet ska ha rätt till en mamma och pappa på heltid. Vi har aldrig sagt nåt annat. När bioföräldrar kommer är de såklart också mamma och pappa. Biomamma har lite svårt att acceptera och kallar mig vid namn. Men för barnet är jag mamma och svarar givetvis på det när även biomamma är här.
Våra placeringar är så små att det blir naturligt för dem. Men även större barn ska ha rätten att säga mamma och pappa även om bio protesterar. Då hade jag tagit upp det med soc. Man förnekar ju inte barnets deras ursprung bara för att man blir mamma och pappa. Vänd det till det positiva istället, att barnet är rikt som har 2mammor, 2 pappor, 2 mormor mm mm.....
Att få säga mamma och pappa till oss gör ju också att de tas upp bättre i familjen. De känner sig inte utanför.
På dagis är jag självklart mamma, likaså i alla andra sammanhang.