Inlägg från: JennyCecilia |Visa alla inlägg
  • JennyCecilia

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Jag gör som toka2.

Varendra gång, hur trött eller less jag än är.
    Bara för att..samma anledning. vaför ska JAG spara andras känslor när det är jag som lidit? Om de får lida i fem minuter och sen glömt mig? Deras känslor vare sig vill eller kan jag inet skona.

Vidare -hur ska förståelsen finnas där för de/oss som händer om ingen pratar om det?
    om inet nätet och änglarummet fanns så skulle ju ingen i så fall ha ngn att prata med?
    För omgivningens känslor vill man spara?

Är det därför vi sitter här och ugglar?
    *kliar mig i den blonda manen*

• JennyCecilia
    Fjärilsmamma skrev 2010-03-30 18:13:16 följande:
    Hej på er! Här har det måtts så illa så länge att jag inte orkat besöka FL. Men idag är en lite bättre dag så jag passar på att titta in! Jag väntar på 12-v-ultrat med spänning och bävan. Har fått för mig att fostret har dött och att där inte finns något alls... Som ni andra skrivit så är det svårt när det ännu är så tidigt att man inte känner något. Jag tycker ju att jag inte har några andra symptom än det här vansinniga illamåendet.
    Om det hjälper för tryggheten att allt är bra.

Min mans mantra är : " Så länge du mår illa så länge är allt bra".

Är det något du kan använda? För att hitta ett lugn om att allt är bra?

Det är så inkört nu att så fort det slutar istället så kan jag inte vara glad åt det heller. Då oroar jag mig istället. :)
  • JennyCecilia
    ica003 skrev 2010-03-30 19:49:11 följande:
    Svärfars näve i trosorna!!!! FY!!!     När det gäller att tala om sanningen om hur många barn man har så är jag nog ganska "brutal" många gånger. Fast jag väljer mina tillfällen lite mer nu för tiden. En änglamamma i stödgruppen vi gick sa en sak som fick mig att ändra synen på det hela. Hon sa att alla faktiskt inte FÖRTJÄNAR att få veta. Det är ju en slags skatt vi har som vi själva kan välja vilka vi ska dela den med.... Om man tänker så blir det ju inte att man förnekar sitt barn, som jag var så rädd för att göra i början... Men jag är också inne på linjen att varför ska vi behöva skona andra? Det är ju ändå oss som det alltid kommer vara värre för... 
    Jag håller inte med om det alls. Att de inte förtjänar att inte veta.

Det är bara ett snyggt sätt att inet stå upp för ditt barn du fött utan att förneka det för dig själv och andra. Det tycker jag är fruktansvärt. Om man ljuger för andra om att det inte hänt-vad händer i ens eget hjärta till slut? Att förneka att det hänt?

Snygg undanmanöver kallar jag det. ett smart sätt att slippa möta och stå för sitt förlorade barn..

Flåt inte meningen att låta hård men jag blir så så ledsen..varje gång jag hör det.
  • JennyCecilia
    ica003 skrev 2010-03-30 20:06:54 följande:
    JennyCecilila> Inte meningen att göra någon ledsen... men så som den änglamamman förklarade det så kunde JAG hålla med henne. Jag kan tänka mig personer som inte behöver veta... Men första året efter att Zack dog var det väldigt viktigt för mig att berätta för alla... Och jag gör det oftast nu också, men i vissa situationer, med vissa personer känner jag att det har inte den personen med att göra... Och visst då är väl en "undanmanöver" att tänka att den personen inte förtjänar det, istället för att må dåligt över att man 1 gång av 10 inte sagt sanningen... Vi tänker nog olika om detta..och det kan vi väl respektera... Jag menar inte att du ska tänka likadant och vill verkligen inte att du ska bli ledsen.... 
    Wusch, alltså. Nu är jag irriterad och skriver kanske litet hårt men..jag använder en snäll och mjuk och resonlig och låg ton. Ok?

Jo, det är väl oki att man tycker olika. Självklart. Mne jag hör det här överallt som ett jävla mantra. Och jag börjar bli riktigt less..Vi för inte vår situation framåt och alla som kämpar för oss för att vi ska få det bättre osv..dom förstör vi för -för att vi strävar bakåt och förstör det andra byggt upp före oss. vad vill vi ha för bemötande om det händer igen om tio år? Inget alls? Krytsa ut våra barn i en petriskål och få det som förr? För att ingen orkar berätta så att vi får en mer förstående omgivning.
    Hur ska omgivning kunna lära sig att bemöta oss om de aldrig får chansen?

Första året var det viktigt men sen blablabla... jag har hört alla tio jag känner säga EXAKT samma sak-- de som är äldre i sin sorg. (Får ni hem flygblad?) Sen kommer det där.. alla förtjänar inet att få veta, det blir förstört då (Förstört- det är det tredje jag ofta hör).. hur kan någon någon alls förstöra kärleken till er barn? Är den så liten och skör att den inet håller att prata om?

Om man stoppar huvudet i sanden vartenda gång det blir litet jobbigt..Ni har alla här redan varit med om något fruktansvärt. Ska ni då sen inte orka stå för det? Hur trötta och hur ledsna man än är. Anledningen till att det överhuvudtaget finns grupper som spädbarnsfonden osv..är för att ngn vid något tilfälle bestämde sig för att stå för dte och prata om det. Vi klagar över att vi inte får stöd från FK när vi är nya i vår sorg, att läkare inte fattar osv. Hur ska vi kunna förbättra det här för oss själva och för andra efter oss om vi ständigt kär med "jag vill faktiskt inte berätta för alla eftersom alla inte förtjänar det" det blir som en enda cirkel -vi vill inet berätta för att andra inte fattar. Hur ska de någonsin fatta om ingen orkar/vill/törs? hur ska vi få igenom mer hjälp till fler som går igenom det här om alla bara sitter hemma i änglarummet och vågar prata bara här?

Vad får dte för konsekvenser? Jo, det blir som förr, när dte var fult och skamfyllt.
    Är det bra? Vill vi verkligen inte förändra för våra barn som kanske en dag måste igenom det här? Vill vi inet att våra barn ska få det bättre än oss och bli bemötta på ett bättre sätt? Hur ska omgivningen förtjäna att bli berättade för? Om de aldrig får höra om det? hur ska de då lära sig att hantera det? Om vi inte berättar för omgivningen -hur kan vi då förändra att omgivningen blir bättre på att hantera det här?  Hur?

jag bara undrar hur? Jag fick 4 veckors sjukskrivning, minman med.
    Andra fick två veckor och sen rakt till jobbet.
    Hur ska de människor som hanterar det här begripa hur det känns när vi inte klarar av att prata om det för att det känns obekvämt?
  • JennyCecilia

ps.. en sak till.

Vem är det som inte förtjänar det? Och varför? Vad grundar man det på?
    Nu utgår vi ifrån de som frågar om man har barn.
    Varför förtjänar de att inet få veta det? För att de ställde en privat fråga?
    Som förtjänar ett privat svar? Det handlar inte om att berätta det för alla man möter i sin väg. Men om någon frågar om man har barn eller hur många man har?
    Då kan väl berätta. Säga ärligt.
    De som frågar är bekanta eller på väg att bli. Varför skulle de då inte förtjäna ett ärligt svar? Det innebär ju i så fall att den som frågar inte heller har rätt att veta om man är gift eller bor i hus heller. Men dte är ingen som säger "Jag berättar det bara för de som förtjänar" när de frågar om sånt.
    Klart det finns enstaka undantag när det kanske inte passar, men det är sällsynt.

Fråga er själva om det är fult idag? Fråga er om det fortfarande är skamfyllt.
    Att inte förtjäna det är bara en omskrivning. Det är bara kvalicifierat skitprat.

Vem har sett till att spädbarnsfonden finns? Vilka har förändrat det så att det är idag?
    Vem har sett till att lagen gäller tex från v.28 till v.22?
    Vem har sett till att det finns bra stöd idag? Vem har sett till att vi blir bra bemöta när olyckan är framma?

Inte är det dom som stoppat huvudet i sanden och sagt:
    "Alla förtjänar inte att veta". De som har förändrat och förbättrat för oss. Det är dom som står för det och inet förnekar sina barn.

När min farmor gick igenom det här..Gud, vilken historia.

Jag fick stöd och snälla gulliga barnmorskor och läkare.
    Tack de som stått på sig och berättat och stått upp för att de förlorat sina barn.
    Så att omgivningen kan förändras.

• JennyCecilia
    Maskrosbarn skrev 2010-03-30 23:20:21 följande:
    jag tror jag förstår vad Ica menar men  ordet förtjänar kanske inte är rätt ordval. man möter många människor varje dag och jag tror inte man vill hindra människor från att höra smärtan och sorgen i förlusten av ett barn innebär... man vill ju inget annat än skrika ut sin smärt, ilska och frustration... jag talar alltid om att jag har 4 barn men tyvärr bara 3 kvar i livet sen är frågan om personen i fråga är intresserad av min historia? det handlar inte om att skona människor från det svåra och tunga utan att jag själv väljer när jag vill berätta om det allra käraste jag inte fick behålla... varför dela med sig av sin historia med en människa som hellre börjar prata om sina fula rabatter? Nä icke min sons historia är värd mycket mera än så. Den som ger mig sina öron ger jag också mitt hjärta till. Det är dessutom viktigt att poängtera att det finns inga rätt eller fel, alla måste få göra på det sätt som känns bäst för dem. All sorg är individuell, alla individer är unika, ingen är större el mindre.
    Om mottagaren är osäker och diskuterar rabbater kan det bero på en osäkerhet att bemöta. Det är samma sak. Personen tittar symboliskt bort om den kanske vet. Men jag tittar inet bort utan då ser jag personen i ögonen.

Jag står för det jag skrev och du skrev i princip samma som ica fast med samma ord och samma ursäkt.

Visst finns det undantag. När man inte vill säga. Men det är samhället som skapat det och ni/vi består av samhället. Man får själv skapa bättre föruutsättningar för det samhälle man vill leva i. Vill ni leva i ett samhälla som tittar b ort och skiter i er sorg-eera känslor så fine. Lev det.

Men jag vill inte och jag vägrar bli ignorerad och feg.
    Om någon berättar om sin rabatt (en bekant-inet en främling ute) som vet eller inet vet så säger jag mm påminner om min lilla dotters begravning. SEn lämnar jag över dte till den andra. Jag tar inet heller ansvar för vad min omgivning känner.

Klart det finns rätt och fel!
    Det finns alltid rätt eller fel.
    Också en klychsa som är helt uppåt väggarna.
    Stoppa huvudet i sanden kallas det. Jag tycker det är fel.
    Men om du eller ni eller någon vill kalla det rätt. Fine. Jag kan respektera att ni väljer att tycka annorlunda. Mne dte är ändå fel.

Som bjästa-mamman till pojken tycker ju att det är fel att hennes som sitter inne.
    Jag tycker han ska sitta inne. Så jo, det finns rätt och fel för allt, men det gäller ju att se det i ett större sammanhang och tänka på någon annan än sig sitt sårade ego.

Om man ser det i ett samhällsperspektiv tex. Om alla medvetet väljer att inet prata om det här-vad tror du då inträffar på sikt? Kommer vi få sjukskrivningar då? Näe. Förståelse från FK och läkare? Näe. Förstående från anhöriga? Nopp, inget alls.
    Så ja, stoppa huvudet i sanden men kom inte och gmnäll sen när och om det stöd vi lyckats fått försvinner. Kanske inte ska gnälla nu heller om dåligt bemött och dåligt stöd när en olycka inträffar och det blir pannkaka av allting.
    Gnäll inte då-för då är det ju anledningen till det-er egen.
  • JennyCecilia
    Lilla Gry skrev 2010-03-31 11:15:39 följande:
    MissCharlotte: Fy vad hemskt - stor kram till dig! JennyCecilia har naturligtvis helt rätt i att vi måste våga prata om vår sorg, vår förlust och om att det värsta kan hända. Det var en av mina första tankar när vi drabbades - "varför har ingen sagt att det kan gå så här? Varför pratar folk inte om sorg och förluster? Jag ska göra annorlunda." Och jag försöker att prata om det så fort tillfälle ges, men ibland känns bara inte tillfället rätt och då tar jag den "fega vägen". Håller dock med om att det kan vara fegt och kanske fel, och jag kan ofta känna lite dåligt samvete i efterhand. Inte för min ängels skull, kärleken till honom och mina tankar och känslor inför honom påverkas inte av detta, utan för att jag lovat mig själv att vara öppen med det och inte undanhålla andra sanningen. Jag sviker alltså mig själv, och i viss mån även samhället eller folk i allmänhet, men inte min ängel. Han finns alltid med mig oavsett om jag väljer att prata om honom eller inte. Men jag kan också hålla med er andra om att det finns tillfällen som bara inte är rätt för att ta upp förlusten av våra barn. Kan ju nämna några exempel på när jag valt att berätta respektive inte berätta: På kursen jag går kom jag en gång tillbaka lite före de andra efter fikat. Läraren frågade om det var första barnet jag väntar. Nej, det är tredje, sa jag, men det andra barnet dog i min mage, så jag har en son hemma som är snart 4. - Kändes väldigt rätt och bra och även om han först blev lite chockad så kändes det som om han också vara glad att jag berättat. På samma kurs satt vi och diskuterade barn, förlossningar och barnuppfostran på fikarasten och då valde jag att inte ta upp min ängel. Av den anledningen att jag inte ville vända samtalet till att tycka synd om mig och bara prata hemskheter, eftersom det inte riktigt var det samtalet gällde. Vet inte om det var rätt eller fel, man kan ju se det som att man bör ta varje tillfälle att berätta och prata om det, sprida erfarenheten, men jag vet inte om jag kan hålla med om att man ska det. För det förändrar ju onekligen diskussionen väldigt mycket när man tar upp förlusten av ett barn och det är kanske inte alltid det mest konstruktiva i sammanhanget? Men jag kan hålla med JennyCecilia att man på direkta frågor nog borde svara ärligt (även om jag villigt erkänner att jag inte alltid har gjort det av ren själviskhet, men det är också då jag får lite dåligt samvete efteråt). För allas skull. Även de som inte kan hantera svaret, eller som ni skriver, förtjänar det. De behöver nog informationen mer än de flesta andra. Och jag kan inte se att det skulle förminska eller förändra kärleken eller värdet på våra änglabarn.
    Tack, skönt att du med kunde se det klart. Det är inet så många som kan eller vill det.

Givetvis så behöve man inet ta upp det jämt, jag uttryckte också att det fanns tillfällen precis som du skriver. Man måste inte prata om det jämt.

Ville bara säga att jag läst hela missCharlottes inlägg. Gud, vad hemskt. Och vilken tur ändå att det gick bra. Snö kan vara förädisk, men så länge man vet det så kan man också överdriva i sitt sinne hur halt det är och köra än mer långsamt.

Jag vill med i efterhand välkomna Ma Lu och vinka tillbaka till gloria.

starklängtan: vilken hårfärg? hur var trycket och värdet?
  • JennyCecilia
    Änlamamma skrev 2010-03-31 12:53:51 följande:
    Jenniececilia, Jag tror verkligen ej Ica menar att det inte är VIKTIGT att prata om Zack, sorgen etc. Så väl som att jag inte tycker att det INTE är viktigt att prata om Noel och min historia, eller HANS historia är det ju faktiskt... Och nej vi som är längre gånget i sorgearbetet har inte fått några fakta blad att läsa inantill på... men det är faktiskt sanningen att sorgen förändras med tiden. För min del blir den absolut inte mindre MEN den är lättare att bära, för man har tvingats bära den så länge och om den skulle kännas som första året skulle INGEN människa överleva...Det är jag säker på! JAG blir irriterad när jag här människor berätta om vad som är rätt eller fel i ett sorgearbete om vissa tycker det är rätt att berätta JÄMT om sin sorg och sitt barn som inte finns hos oss här på jorden då är det DENS människans sätt att överleva...Om man däremot väljer att INTE prata om sitt barn i vissa sammanhang så är det också ett sätt att överleva. Ingen människa kan vä'l bära sin sorg fel? det blir jag LEDSEN av att folk påpekar! Jag har nyligen blivit hårt kritiserad och mitt ordval är KRÄNKT av min egen syster för att jag inte glömt eller släppt noel...efetrsom jag fortfarande pratar mkt om honom med mina nära o kära, att han alltid finns med...att jag blir upprörd om ngn skulle utesluta honometc etc etc... Till sin höga grad att min sk syster aldrig aldrig någonsin mer kommer att vara min syster eller bli förlåten. För HON kritiserade min väg att gå när livet blev allt för svart, mitt sätt att bearbeta och bibehålla Noels minne. Alla gör vi på olika sätt och känner och tycker olika. Men hur kan ngn säga att det är fel, hur den andre gör? Jag tycker nog du lät lite väl hård gentemot Ica och alla andra som väljer den väg hon valt. (även jag ibland). //// NU ska jag göra mig iordning idag är dte dags för ett besök på förlossningen. HJÄLP!!!
    Det här är min sjunde graviditet. Jag har gått mer sönder av en tidigare än den här.
    Jag är inte direkt ny heller. Jag har trauma efter trauma efter trauma.
    Jag har varit utsatt för övergrepp, våldtäkter, misshandel. Och inet haft NÅGOn där och då och det har pågått i flera år.
    Sådär ja, nu har jag outat mig rejält och på fl dessutom. Great.

Jag har också lärt mig en massa på vägen.
    Om bearbetning. Det du skriver är sant. Saker förändras. Det blir lättare.

MEN när man börjar fega ur för att man är rädd för andras beömötande när man tar ansvar för andras känslor.

När man stoppar huvudet i sanden och använder uttrycket "alla förtjänar inte att veta" då ljuger man för sig själv så det dånar om det.
    Det är att göra det väldigt lätt för sig själv.
    Vi hade haft det som för 50 år sen om det inte varit så att ett litet fåtal PRATAT ÖPPET OM DET eller bearbetar -det finns det inga rätt eller fel i.

Men det finns fel och rätt i hur man tänker kring det.

Om jag tänker-jag vill dö-jag fötjänar inte att leva efter det här.
    Då är det inet rätt eller fel längre, vi pratar om eller hur?
    Då är det fel.
    Eller "det var mitt fel". Det är också fel att tänka. Eller hur?
    Om jag går ut och slår någon i min bearbetningsprocess -är det rätt då?
    För att det inte fnns rätt och fel.

Psykologer idag har en väldigt lång utbildning.
    Man kan som psykolog skada och göra illa personer i sin bearbetning för att det är så oerhört viktigt att säga rätt saker i en sådan situation.
    Man kan bearbeta fel.
    Om en psykolog säger till mig att jag ska trycka ner det här.
    Och sen gör det. Eller om min mamma säger til mig att sluta älta.
    Det är väl fel eller ur?
    Då kanske jag gör som de säger?
    Då bearbetar jag inet rätt och så blir det fel.
    Har du ngn aning om hur fel och skadad en människa kan bli av att bearbeta på fel sätt?

Jo, det är fel att gömma sorgen efter sitt barn i en byrålåda.
    Som bara öppnas när man är ensam. Det är inte sunt och därför är det fel.
    Visst , man kan ha perioder när man inet vill prata om det.
    M;an att fega ur eller smyga undan. Och använda BS för att slippa.
    Då är det fel och skadar individen på sikt. Det kan gå väldigt djupt med.

Om jag är på ett forum som här.

Scenario 1:

Säg att jag inte känner någon som mist. Jga kommr bara i kontakt med folk på ett forum. Så får jag höra av alla:" Det här går aldrig över"

Scenario 2:

Eller tänk om alla här skriver till mig  "Jo, det blir lättare med tiden."

Hur tror du att jag mår i de olika situationerna?
    I det första scenariot så kanske inet så bra. Inget hopp, kanske mer deprimerad.
    Uppgiven, kanske tom börjar medicinera.
    I det andra då?Jo, här finns hopp. Här finns liv och kanskr tillförsikt.
    Vem av de här personerna mår bäst i nuet och på sikt?

Jag kanske hör.
    "Alla förtjänar inte att veta"
    Jag kanske slutar berätta för att alla andra gör ju det. Det låter ju genomtänkt och bra.

Vad händer med mig då till slut?
    Jo, jag kanske mår sämre och far illa, kanske to utlöser en psykos.
    Fattar du hur farligt det är att lägga över saker som inte är genmomtänkta?
    så, jo, det finns massor med rätt och massor med fel.

Du har inet läst allt jag skrev. jag skrev två gpnger att det finns stunder när man inet behöver berätta, när det inet är läge.
    Man måste inet heller bara och enbart prata om det.

Jag är inte arg på ica, jag gillar henne.
    Men jag tycker inet om det som fler med ica säger.
    Om att alla inet förtjänar..
    Jga tycker det är fel.

Jag menar absolut inte att vara hård mot någon utann vill på ett väldigt tydligt sätt belysa vad det får för konsekvenser för oss själva och för de som kommer efter oss, för hur samhället kommervara om alla känner att de villvara tysta.

Änlamamma:

Tror du att du hade fått det här stödet idag om alla stoppat huvudet i sanden?
    Hur tror du att det kom sig att du fick ett bra stöd när det gick på tok för dig?
    När du miste ditt barn? Varför och hur kom det sig att du fick stöd?
    VEM är människan bakom dig? Vad hette personen som hjälpte dig att få stödet?
    Vem har sett till att stödet finns?

De som kämpar för att förändra och förbättra för andra idag är de som vågar står upp för sina förlorade barn. De som vågar prata om det-det är dom som förändrar och förbättrar för dig och mig och för alla här.

Varför är det bara ett fåtal som tar ansvar för att förbättra?

Jo, för de flesta är för fega för att ta sitt ansvar att berätta.

Det är dom som använder fraser som" Alla fötjänar inet att få veta".

Det är tråkigt att det är ett fåtal som får bära det själa på sina axlar.
    Sådana som fegar ur och inet hjälper till är sådana som inet vill berätta.
    Tillsammans är vi starka men eftersom det finns de som är fegaoch rädda för vad andra tycker så tar det långre tid att förbättra.
  • JennyCecilia
    Minimalla skrev 2010-03-31 14:05:25 följande:
    Jag håller med i mycket av det som skrivits men blir också väldigt ledsen över en del av det som skrivits. Särskilt när det påstås att det finns ett rätt eller fel sätt att hantera sorgen och förlusten av ett barn. Vi gör alla vad vi kan för att överleva och vi hittar våra strategier för att klara en situation i taget. Vad som är rätt eller fel ser olika ut för oss och kommer säkert också se olika ut för oss var och en under olika perioder. Jag vill dock poängtera att jag ser det som att diskussionen kom att gälla något annat än det jag svarade på innan. Jag berättar alltid om Lilly och om det som hände oss om någon frågar. Vi går till t.ex. till öppna förskolan varje vecka och där kommer det ju alltid upp eftersom man träffar nya mammor och pappor hela tiden. Jag skulle aldrig säga att det är andra barnet jag väntar, det är tredje. Det jag menade med att jag nu väljer att inte alltid berätta är för att jag i början ville berätta för alla... och då menar jag alla. Jag ville skrika ut till allt och alla att vi hade fått barn och att hon inte fick stanna. Nu väljer jag att inte berätta för de som inte frågat. Kanske inte så att jag inte tycker de förtjänar att veta, snarare att jag inte tycker att de har med det att göra, precis som att de inte har att göra med en massa andra saker i mitt liv. Precis som att jag inte väljer att berätta om Stella det första jag gör när jag möter andra människor... Men visst för jag Lilly på tal när jag känner för det... som t.ex. liknelsen med rabatten. Jag skäms inte och tänker inte gömma mig på något sätt och har aldrig känt att jag behövt skydda någons känslor. För mig är det ett sätt att läka och gå vidare att få prata om det som hänt, men för att det ska ge mer än det tar så måste jag få välja mina situationer.
    Diskusioner förändras och utvecklas.. jag är inte ute efter att envist och tjurskalligt bara demonstrera min åsikt. Jag vill dela den och diskutera den.
    Om jag har fel så ändrar jag mig, säger det och erkänner det.
    Jag tycker att det här är en jätteviktig disskusion som berör oss alla.
    Jag tycker det är jätteviktigt att vi som det gäller diskuterar det här tillsammans.

Jag håller med om att man väljer att inet berätta jämt.
    Nen det finns bra och dåliga sätt att bearbeta. Förnekelse och gömma. Män är bra att bearbeta på ett annat sätt. En del gömmer det i magen. Så är det och jag tycker att det är fel sätt att bearbeta på. Det finns alltid bra och dåliga sätt. Det finns alltid rätt och fel. Det är aldrig fel att känna det man gör och det respekteras.
    Om man känner att man vill stoppa det i magen och det är vad man klarar av. Det är inet rätt men jag förstår att vissa gör det ändå. Och tillika respketerar det.
    Men jag tänker ändå att det är fegt och fel.

Självklart är vi olika och hanterar det olika och vi hittar, som du skriver -vårat eget sätt och så är det ju. Men det finns fortfarande rätt och fel , bra och dåligt.
    Man kommer inet undan det hur jobbigt det än är att höra. Speciellt för de som trycker ner och förnekar att det hela ens inträffat. Det finns de som ljuger bort alldeles för sig själva och låtsas att det inet hänt.
    Kan någon här ärligt säga att det är sunt? Eller rätt?

Allt du skriver är förnuftigt tills jag läser att de inte har med det att göra. Ser du din egen försvarsmekanism här?
    Det är samma, exakt samma meningsbetydelse som "alla förtjänar inte att veta."

De inte har med det att göra.
    Alla förtjänar inte att veta.

Ser du inte att det är exakt samma förhållningssätt?

Att välja sina situationerkan vara både rätt och fel.
    Det är sunt om man använder den meningen på rätt sätt.

Å ena sidan kan det vara att bara prata om det med sin mamma/syster eller bästa vän. Då kan man ha valt ett förhållningsätt att det är den enda man pratar med men kan ändå applicera meningen "Jag väljer mina situatiioner". Då använder man meningen som ett skydd.

Men om man använder den meningen (att välja sina situationer)  som att man pratar och berättar om någon frågar om man har barn eller inte och berättar då...då tycker jag att då är man modig, man står för det, man tar ställning, man bekräftar sin egen identitet och kärleken till sitt barn. Man bekräftar det för sig själv och då är det rätt och sunt. Plus att när vi berättar det så lär vi även omgivningen att hantera det nästa gång de möter ngn i som mist. Plus att om det blir men öppet att man kan förlora barn och vi berättar hur vi vill ha det när vi förlorat så förändrar det stödet vi och våra barn och andra efter oss kan få.

Om det är vad man orkar just nu för att man är trött och ledsen osv.. så är det naturligtvis så.

Men när det gäller ren och skär feghet.
    Då är det en helt annan femma.
  • JennyCecilia
    Familjen Tinglum skrev 2010-03-31 15:02:31 följande:
    morris mg: stort och varmt Grattis! Underbart! Jag har också läst en del av vad som skrivits ovan och blir lite ledsen över att se att den här diskussionen äger rum hos oss mammor som alla förlorat det käraste vi har. Alla hanterar vi det olika och hanterar livet på olika sätt för at1t orka.. Även om vi hanterar det olika och väljer när, om och till vilka vi pratar om våra barn så borde vi respektera varandra.. Kram på er!
    Jag tycker att du har jättefelfel fel! Det här är en jätteviktig diskussion. FÖR ALLA
    Jätteviktig. Just nu är vi också gravida och då kommer saker upp till ytan för somliga.

Ska vi stoppa skiten under mattan opch låtsas att vi inet bryr oss om varandra?

Vem ska annars diskutera den?

De som inet har förlorat??

Det är precis den inställningen som försämrar läget för alla.
    Det var så man resonerade när min farmor miste sitt barn.

Och hur många år sen var det? MÅNGA. Vill du  ha det så igen?

Vill du inte ha stöd?
  • JennyCecilia
    Familjen Tinglum skrev 2010-03-31 15:02:31 följande:
    morris mg: stort och varmt Grattis! Underbart! Jag har också läst en del av vad som skrivits ovan och blir lite ledsen över att se att den här diskussionen äger rum hos oss mammor som alla förlorat det käraste vi har. Alla hanterar vi det olika och hanterar livet på olika sätt för att orka.. Även om vi hanterar det olika och väljer när, om och till vilka vi pratar om våra barn så borde vi respektera varandra.. Kram på er!
    Ska abslout lägga till att jag respekterar alla här och deras åsikter!

Men vi måste ju kunna få diskutera utan att för den skulls sluta respeketra varandra.

Det är en förutsättning och dessutom självklart!

Vidare så tycker jag att man inet ska censura forum eller trådar för att slippa diskutera det som känns aktuellt för vissa bara för att en del tycker det känns jobbigt.

Att använda sitt förlorade barn som en ursäkt för att slippa diskutera tycker jag känns helt fel.
  • JennyCecilia
    Minimalla skrev 2010-03-31 14:51:04 följande:
    Det är precis så jag menar med meningen "att välja sina situationer". Jag gör inte på något annat sätt, förneka och glömma är det sista jag gör och jag delar nog nästan med mig mer till nya bekantskaper och främlingar än till familj och vänner. Och angående att "de inte har med det att göra" så är det alldeles säkert en försvarsmekanism jag har med att jag behåller mycket av mig själv för mig själv. Sån är jag och har alltid varit, jag har väldigt svårt för att visa mig sårbar och försöker hålla ihop utåt medans jag går sönder inuti (och då pratar jag om andra saker än förlusten av min dotter). Men Lillys död har om något fått mig att våga öppna upp mer och jag vågar vara sårbar och blotta mina känslor och rädslor för andra. Jag håller också med dig om att det finns bra eller dåliga sätt att bearbeta, kanske ser du det som samma sak som rätt eller fel. Och det är just ordet fel som jag tar illa vid mig av. Just att "någon" ska sitta inne med de rätta svaren och peka med hela handen och tala om för andra hur man bör och inte bör handla i sitt livs svåraste stund. Kanske reagerar jag så starkt på ordet fel just för att jag själv har brottats så mycket med tankarna om jag reagerar rätt... sörjer jag rätt, bearbetar jag rätt... gråter jag tillräckligt mycket... går jag vidare på rätt sätt? Som om det skulle finna ett facit att förhålla sig till.
    Jag är säker på att du har hittat ett bra sätt. Så länge man fundrar på vad som är bra eller dåligt för en själv..så länge tror jag att man är på rätt väg. Det finns inga facit.
    Man får hitta sitt eget sätt och du har rärt i det jag menar - att det finns bra och dåliga sätt. Men att skriva över med orden rätt och fel ursäktar den typen av lösning på varje diskusion. Vidare så kan det vara en mindra bra ide att använda tex.. uttryck som "jag är sån". När man använder det tar man inet ansvar för hur man beter sig. Och inet kan man förändras eftersom du just talat om för dig sjjälv att det är hugget i sten -indirekt.

Jga tycker att du har ett väldigt sunt förhållningsätt och jag tror att du är på rätt väg.

Det är nog när man är säker på att man är på rätt väg som man kanske är på fel väg.

Lika som en person som är galen inet vet om att den är galen.

När det känns som att man håller på att bli galen så blir man det inte.
    En person som håller på att bli galen vet inet om det.

Det resonemanget gillar jag.
  • JennyCecilia
    Lilla Gry skrev 2010-03-31 15:28:09 följande:
    morris mg: Stort grattis -så underbart! Sköt om dig och lilla bebisen nu :) Jag förstår er som reagerar på JennyCecilias uttryck att det är rätt eller fel att göra på ett visst sätt och håller med Minimalla om att det känns som om någon pekar med hela handen och sitter inne med sanningen. Enligt mig kan det inte finnas en sanning om hur man ska bete sig i sin sorg eller hur den ska bearbetas. Det finns olika vägar att gå, men vissa är bättre än andra, det kan vi nog inte komma undan, och det tror jag att alla egentligen kan hålla med om. Det viktigaste är väl att man hela tiden själv reflekterar över hur man gör, vad man säger och vad det kan ha för konsekvenser, för en själv och andra och sedan gör ett aktivt val i hur man vill vara och agera. Om man lyfter det hela till en medveten process så riskerar man, enligt mig, inte att hamna i förnekelse och destruktiva tankar och beteenden. Sen är inte varje individs väg likadan, kan inte vara det och ska inte vara det. Var och en måste välja själv vad som är rätt och fel för den, men det är det aktiva valet, reflektionen och medvetenheten som jag tror är det viktiga och som jag tolkar JennyCecilia och er andra är det precis vad ni också säger om att "man väljer sina tillfällen", fast på olika sätt och med olika infallsvinkel...
    Tack...det var det jag ville ha sagt. Åh, jag är smart och du är smart.

Det var ungefär det jag försökte säga fast jag la till den större bilden av konsekvens med.

Tack! *pustar ut*
  • JennyCecilia
    jennijen skrev 2010-03-31 15:41:40 följande:
    Grattis morris mg!! Härligt att läsa att det gått bra, och att ni fått en liten pojk att ta med hem! Och grattis och välkommen Ma Lu!! Angående debatten om huruvida man berättar eller inte så har jag tänkt extremt mycket på detta men har inget att tillägga utöver hur jag själv gör. Jag berättar alltid om Winston, jag kan inget annat. Om någon frågar mig om jag har barn säger jag: Ja, en pojke som blev fyra månader men tyvärr inte fick bli äldre, nu väntar jag mitt andra. Om någon frågar om jag väntar första barnet svarar jag: Nej, jag väntar andra barnet, min första pojke dog. Sen är det upp till den om frågat att reagera därefter, vill de fråga mer så gör de det vill de inte så låter de bli. Men jag tror att jag är så inrutad i vad jag ska svara just för att jag hade W och han har format mig och den jag har blivit både med sitt liv och sin död. Jag kan inte berätta om mig själv utan att ta med honom. Sen vill jag faktiskt inte att någon ska gå och tro att jag är någon naiv förstagångsförälder heller, för jag har gått igenom en förlossning. Jag har haft ett barn, ammat, bytt blöjor, matat med gröt och tagit vaknätter. Jag vet vad det innebär. Sen vet jag också hur det känns att förlora barnet och jag ger folk chansen att fråga mig om det om de själva vill.  Sen har jag inte svårt att förstå dem som inte nämner och berättar om sin ängel. Jag har en kurskamrat som jag stod ganska nära men ändå inte jättenära. När jag väntade W så pratade vi mycket om barn och förlossningar osv. Hon berättade om sina tre barn. När W dött fick jag ett sms från henne där hon berättade att hon led med mig och visste hur det kändes då hon själv förlorade sin försfödde och alltså egentligen har fyra barn. Hon sa att hon inte gärna berättade om honom för alla just för att hon inte ville bli ett samtalsämne, någon att tycka synd om och hon ville inte berätta för gravida just för att hon ville att gravida skulle få vara så naiva som möjligt. Jag förstår det för visst tusan visste jag att barn dör innan jag själv förlorade ett men den vetskapen gjorde det inte ett dyft lättare att acceptera att det hände oss. Det var hennes sätt och jag har mitt sätt. Jag förstår gott och väl dessutom om hon inte ville ta på sina axlar att förändra omgivningens syn på oss änglaföräldrar. Hon sa att hon jobbat så mycket med sina närmaste anhöriga och försöka få dem att förstå att hon inte hade kraft över till att försöka få främlingar eller nya bekanta att förstå. Och jag fattar det, man får välja sina strider liksom. Och tiden går, det som är självklart idag kommer inte vara det imorgon och i en annan livssituation. Jag kan liksom inte se mig själv på Liseberg om fem år med kanske två jordbarn och så frågar kassörskan hur många barn jag har med mig och då svara tre. Då behöver ju W inte nämnas, av naturliga skäl, även om det kanske känns som om jag då fortfarande kommer vilja skrika till hela världen att jag har ett barn till egentligen men att han är osynlig för alla andra. Ett extremt exempel men ändå ett exempel på hur man kommer att välja situationer. Mitt sätt är att jag inte tänker skona några andras känslor genom att inte säga att W funnits men jag tänker inte heller berätta det för alla. Bara de som frågar för de får jag väl ändå räkna med har ett intresse för mig som person. Sen gör jag det lätt för mig för jag pratar sällan med främlingar och inbjuder sällan till konversation och skulle aldrig få för mig att fråga någon random på stan hur många barn de har och tycker det vore konstigt om någon frågade mig det. Men om det skulle hända skulle jag säga att jag har det antal barn jag fött och så kanske folk lär sig att inte vara så jädra nyfikna om de inte kan hantera att verkligheten inte alltid är sockersöt.
    Jättebra skrivet. Håller med dig om nästan allt :)
    Jo, välja sina strider. Men du är ärlig liksom jag och har man ingen ork så har man inte. Jag förstår hon som kämpade med sin omgining och inet hade kraft till resetn.

Men jag tycker ändå det är ledsamt att det finns de som tar det aktiva valet och väljer bort att berätta dels för att man tar ansvar för andras känslor och dels för att man fegar ur. Och motiverar det BS.

Jag vill att det stöd som vi fått ska växa och bli ännu bättre.
    Vägen dit är lång och desto fler vi är som är öppna desto bättre är det.

När min man berättade för sina kollegor visade sig att de hade haft anhöriga/vänner som mist med. Nu var de, kollegorna förstående för de hade redan mött föräldrar som mist och varit öppna-och pratat om det, det underlättade för min man på hans arbetsplats.
    Jag är glad för och tackar de som vågar berätta.
  • JennyCecilia
    Stark Längtan83 skrev 2010-03-31 15:47:21 följande:
    Kikar trött in:) 145/90 i blodtryck och socker +2 i urinen. Frågade lite om det här med högt blodtryck och tillväxten hos bebisen i magen eftersom jag fått ett nytt TUL nästa Tisdag, tydligen så e det så att om man har högt blodtryck så kan de ge en särme tillväxt hos bebisen. Gjorde ett Tul i helgen me, -10% på kurvan förra TUL:et var det -6 men de får visst ligga däromkring. Jag tycker de där varför:et börjar komma tillbaka sen Malte dog. tänk om han dog för att han inte fick nog med näring? Jag gick ju ner i vikt sista tiden med honom i magen. Man bara letar och letar undrar hur länge man ska göra det?
    Stanna upp i dig själv litet. Andas. Det kan gå bra.

Vi vet ju hur det är och hur det kan gå. Men det är bättre om man föröker hålla sig litet lugn och göra annat fast det är jättesvårt. Finns det du kan göra för att tänka p ånågot annat? Vadsom helst? Så du får vila en gnutta från dina funderingar?

Jag brukar uppleva att när jag börjar fundera så blir det som en cirkel som kan vara svårt att hoppa ur. Och jag mår oftast mycket sämre när jag väl hamnar i det där med funderingar och oro. jag mår ju så mycket sämre då.

Jga oroade sönder mig med Leia. in på besök til Falun 2 ggr i veckan och därimellan var jag bara orolig.

Den här gången orkar jag inet oroa mig. Det frår gå som det vill. Men nu ska jag må bra. Jag väljer aktivt att försöka distrahera mig. Göra sånt jag hittar ro och lugn i.

Finns det ngt du kan göra alls? Som får dig att fundra på något annat en stund?

Tänkr på dig och önskar att det går bra!
  • JennyCecilia
    MrsCharlotte skrev 2010-03-31 17:56:22 följande:
    JennyCecilia: Oj. Detta är svårt, för alla är olika och tycker olika. Och i denna tråden anser jag att man har rätt att hantera förlusten av sitt barn på det sätt man själv känner är rätt och KÄNNS rätt. Det jag tycker är ju också oväsentligt eftersom det är MIN åsikt och är inte på något sätt fakta eller ett sätt som alla måste välja, men jag väljer ändå att skriva den eftersom mina åsikter kring ämnet är rätt starka. Så länge man inte förnekar sitt barn så tycker jag att man har rätt att välja om man vill berätta för världen att man har ett änglabarn eller inte. Men lever man i förnekelse så behöver man ju kanske lite hjälp att acceptera det som hänt och prata med kurator/psykolog. Men förnekar man det inte men ändå väljer att inte berätta så ska det inte vara för att bespara omgivningen "obehagkänslor". Jag skiter fullständigt om den jag berättar för känner obehag inför den sanning jag berättar. För jag tycker att svenska folket generellt sett är dålig på att hantera sorg och andra människors livsöden. Vi som förlorat barn och lever i sorg behandlas ibland som pestsmittade av andra människor för att DE är RÄDDA för oss. Så jag besparar ingen som frågar det de vill veta så länge jag själv VILL berätta. Men faktum är att alla får själva välja om de vill berätta för människor på det nya jobbet, eller för nya vänner eller bekanta. Det finns inga rätt och fel, så länge man själv accepterar det som hänt och inte förnekar det för sig själv. Men OM man inte berättar för någon så kan det valet i sig innebära att man själv till slut börjar förneka händelsen, enligt min psykolog. Men det verkar inte som att någon här gör det. Är man aktiv här i tråden så har man nog fullt ut accepterat vad man varit med om.
    Jag håller med om mycket av det du skriver. Men faktum är att det är väldigt många som väljer att inte berätta. Speciellt när det gått ett tag. Man är less och trött på att bli bemött på ett speciellt sätt.

Ok, det kanske int eexakt finns rätt och fel utan mer bra och bättre, dåliga och sämre sätt att bearbeta på.

Vissa hittar faktiskt bättre sätt än andra. Det är ju jättebra att vi berättat för varandra hur vi gjort och varför och hur vi tänkt kring det här.

Jag är jätteglad att ni alla som skrivit har delat med er-för jag gillar att ta till mig andras och nya tankar..kanske kan det tom lära mig att hitta ett ännu bättre sätt att hantera det här på då.

Har man tänkt igenom det här aktivt som många nu faktiskt har gjort så kanske man har lärt sig något nytt om sig själv. Utmanat sig själv litet. Vi har väl alla funderat på vad vi tycker och hur vi vill och väljer att hantera det här. Vi som skrivit om det här har delat med oss av olika alternativ att hantera det på. Jag har lärt mig litet nytt och fått en del nytt att begrunda.

MEN saken är fortfarande. Varje gång vi väljer att inte berätta -när det finns ett bra läge eller en möjlighet. Då väljer vi också bort en del av att omgivningen ska förstå nästa gång det händer någon annan. Varje gång vi väljer att inte säga när det går.
    Varje den gång försämrar vi indirekt men omgående våra egna möjligheter till att få stöd nästa gång.
  • JennyCecilia
    anniloo skrev 2010-04-01 15:16:31 följande:
    har varit på vul idag och det såg jätte bra ut!! med en levande liten räka. jag är SÅÅ glad idag!! tråkigt att diskutera hur man SKA bete sig mot andra.... tycker att det är upp till var och en. jag berättar för alla, MEN sen uppstår det situationer där jag väljer att inte säga något precis som ica skrev från början. man FÅR välja själv tycker jag iaf!
    Grattis till ulet!

Klart man får välja. Jag tycker fortfarande att det är fel att ljuga.

Om du säger-jag vill ha det såhär. Jga vill hålla det för mig själv. Då kan jag tycka at det är oki. Man tar ju ansvar och lyssnar på sig själv då.

Men om du skulle använda fraser som “ingen förtjänar att veta det” osv..då skulle jag däremot inte tro dig.
    Den meningen handlar om att lägga över skulden på att man inte berättar på de andra runtomkring och bredvid.
    Här tar man inte ansvar för sin egen känsla och skyller på andra. Man lägger över det på omgivningen och säger att det är deras fel och inte ens eget.
    Det blir typ såhär då. Min tolkning: Jag vill berätta men alla andra är så dumma så jag låter bli.
    Då har man tydligen att behov av att berätta men håller det inom sig.

Jag tycker det är jätteviktigt att prata om det fortfarande.
    Jag kanske lät litet burdus men det var var att förtydliga det jag försökte framföra.
    Jga är inet typen som sopar skit under mattan eller stoppar huvudet i sanden.

Vi har delat op hur vi ser på det och jag har i allafall lärt mig något nytt av det här.
    Jag har lärt mig att det finns dom som står för det. Fler än vad jag trodde.
  • JennyCecilia
    anniloo skrev 2010-04-01 18:00:46 följande:
    välkomna alla nya!! starklängtan: oj 37 dagar!!det är nära nu =) jennycecilia: tror att alla änglarumet står för att dom förlorat sitt eller sinna barn. tycker inte att man ska berätta för andra hur man ska sörja och bete sig för det ÄR upp till var och en. jag är inte i änglarum för att få höra om jag gör rätt eller fel i min sorg, jag är här för att bli stöttad i sorgen och stötta andra.
    Du har missuppfattat mig.
  • JennyCecilia
    anniloo skrev 2010-04-01 18:00:46 följande:
    välkomna alla nya!! starklängtan: oj 37 dagar!!det är nära nu =) jennycecilia: tror att alla änglarumet står för att dom förlorat sitt eller sinna barn. tycker inte att man ska berätta för andra hur man ska sörja och bete sig för det ÄR upp till var och en. jag är inte i änglarum för att få höra om jag gör rätt eller fel i min sorg, jag är här för att bli stöttad i sorgen och stötta andra.
    Åh herrejessus!

Istället att försöka se hela bilden jag vill förmedla-det var nog bara lillagry som kunde se den-så tar ni åt er som jag vet inte vad-tydligen är dte här ett alltför känsligt ämne bland oss som är drabbade. Om vi inet ens kan prata om det här med varandra-hur ska ni kunna prata med omgivning om det här??

Varför är vi i änglarummet och vi inte får prata och diskutera hur vi hanterar det här?

Jga är hemskt ledsen att jag har missat några osynliga regler. Jag visste inet att vi inet fick prata om jobbiga tunga saker här. Men nu vet jag.

Det passar inet att diskutera och få nya infallsvinklar, tydligen.

Jag är ledsen att jag orsaker så upprörda och tydligen starka känslor, vilket bara bevisar att de flesta inet kan eller vill eller är obekväma att prata om det här.

Vad säger det?

Det säger iallafall mer om er än om mig.

Jag hade funderingar och tankar kring det här. Jag har bollat med er och insett nya saker lärt mig nya saker.

Jag trodde att det kunde ge någon något, tillföra någon något, det var ytterst dumdristigt att ens försöka få ngn annan att se att det finns andra sätt och andra perspektiv och andra valmöjligheter.

Jag lämnar den här tråden då jag kan diskutera gulleigullgrejjer med vemsomhelst.

Jag trodde att jag hade något gemensamt mer er-men nu inser jag hur fel jag hade.

Jag har inet det. Jo, vi är gravida men jag kan lika gärna vara i vilken gravidtråd som helst istället för här är det för obekvmt att prata om jobbiga saker som hur man bearbetar.
  • JennyCecilia
    JennyCecilia skrev 2010-04-01 18:09:45 följande:
    Åh herrejessus! Istället att försöka se hela bilden jag vill förmedla-det var nog bara lillagry som kunde se den-så tar ni åt er som jag vet inte vad-tydligen är dte här ett alltför känsligt ämne bland oss som är drabbade. Om vi inet ens kan prata om det här med varandra-hur ska ni kunna prata med omgivning om det här?? Varför är vi i änglarummet och vi inte får prata och diskutera hur vi hanterar det här? Jga är hemskt ledsen att jag har missat några osynliga regler. Jag visste inet att vi inet fick prata om jobbiga tunga saker här. Men nu vet jag. Det passar inet att diskutera och få nya infallsvinklar, tydligen. Jag är ledsen att jag orsaker så upprörda och tydligen starka känslor, vilket bara bevisar att de flesta inet kan eller vill eller är obekväma att prata om det här. Vad säger det? Det säger iallafall mer om er än om mig. Jag hade funderingar och tankar kring det här. Jag har bollat med er och insett nya saker lärt mig nya saker. Jag trodde att det kunde ge någon något, tillföra någon något, det var ytterst dumdristigt att ens försöka få ngn annan att se att det finns andra sätt och andra perspektiv och andra valmöjligheter. Jag lämnar den här tråden då jag kan diskutera gulleigullgrejjer med vemsomhelst. Jag trodde att jag hade något gemensamt mer er-men nu inser jag hur fel jag hade. Jag har inet det. Jo, vi är gravida men jag kan lika gärna vara i vilken gravidtråd som helst istället för här är det för obekvmt att prata om jobbiga saker som hur man bearbetar.
    En del av er säger att man ska respektera att man är olika och annorlunda.
    Men dte gällde trydligen inte mig eftersom jag inte är som ni eller tänker som ni.

Jag blir inte respekterad i det här sammanhanget utan bara anklagad och misstolkad.
Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10