Inlägg från: scharlotta |Visa alla inlägg
  • scharlotta

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Hej alla!

Nu får jag äntligen smyga mig in i eran tråd och skriva Glad

Igår, efter många veckors vånda, så fick vi veta att vi väntar en frisk liten bebis!
    Jag är i v 13+6 idag, och det var inte en dag försent som provsvaren kom

• scharlotta
    Tetran skrev 2011-03-15 11:58:44 följande:
    Hej och jättevälkommen hit Skrattande
    Har tänkt på dig och undrat när du skulle "titta in". 

Har ni gjort en full kromosomanalys? Det gjorde vi, även om Arvid hade alla kromosomer rätt. 
    Tack

De gjorde en snabbanalys på kromosomerna, det gör de tydligen alltid när de gör moderkaksprov, men jag tror inte att de gör en fullständig. De sa inget om det, så jag antar att de bara gör snabbvarianten. Jag är nöjd med det iaf.
  • scharlotta

Lanie, vad ledsen jag blir när jag läser om dig! Hoppas verkligen att allt lugnar ner sig så du får åka hem igen..

Jennie, vi har börjat berätta för familjen och några kompisar. Sen orkar vi inte ringa runt till alla vi känner men Sånt brukar ju lösa sig själv ändå, skvaller sprids fort!

Tack till alla andra som välkomnat mig hit Skrattande

• scharlotta
    jennyc skrev 2011-03-15 20:08:26 följande:
    nämen va är de du säger??!! Ska du på fullaste allvar INTE ringa runt ALLA du känner och berätta att ni ska ha barn igen???? Du är stollig du, hoppas du inser det snart och tar förnuftet tillfånga och gör rätt för dig
    Oj! Jag visste inte att du skulle reagera så starkt på det.. Jag ska genast ringa till hela telefonboken. Man måste ju kunna ha nåt slags konferenssamtal, så jag kan ringa alla samtidigt!

• scharlotta
    jennyc skrev 2011-03-15 20:15:37 följande:
    ja du...hur ska vi lösa detta?? kan du inte skriva ett sms och skicka det till alla?? Det är ju för fasiken ditt ansvar! Självklart tar jag dteta hårt för herregud...hur hade du känt om du fick veta sist??
    Jag har gjort det nu! Skickat ett sms till exakt alla i min mobil. Till och med alla handläggare jag haft på försäkringskassan, till förlossningen och till en försäkringstant på folksam. Det gäller att förbereda alla som kan bli inblandade
  • scharlotta
    Tetran skrev 2011-03-17 12:35:59 följande:
    esso - har också en jobbig dag. Kände inte honom alls som jag brukar i morse heller. Jättestilla och lugnt. Hjälpte inte med frukost, vatten eller senare kaksmet heller, jag ock storebror bakade. Han därinne gillar annars sötsaker. Kände honom lite när jag satte mig i bilen. Men har också varit på vippen att ringa min bm eller förlossningen. Men ska försöka känna efter lite så får vi se hur det blir senare.

Att man är så beroende på dessa rörelser, på gott och ont. Jag har ju inte förlorat nån i magen, men är livrädd att det ska ske denna gången istället.  
    Så tänker jag också, att även om bebisen inte har Zellwegers, så är det ju verkligen inte någon garanti för att vi får komma hem med ett levande (eller friskt) barn.
    Efter att ha kommit i kontakt med så många som förlorat ett barn, så vet iaf jag mycket mycket mer vad som kan hända än vad jag visste förra graviditeten. Ibland önskar jag att jag skulle få vara så naiv igen, bara för en liten stund.. Släppa oron för bara en minut.
  • scharlotta
    Lanie skrev 2011-03-17 13:05:05 följande:
    välkommen hit mamsilon!

den dagliga rapporteringen kommer här.

droppet togs bort igårkväll, har haft lite sd under natten o dagen men oftast i samband med att jag behövt kissa. dessutom så var jag lite förstoppad så när jag fick microlax så har sd släppt ännu mer.. men guuu vad ont i rumpan jag har nu... blä

tappen var nästintill opåverkad sen kollen igår även om jag haft sd o tömt tarmen så läkaren är lugn. kommer att bli förflyttad från förlossningen till bb senare i em. fick även antibiotika igår, har inte gbs iaf, utan det var lite snällare bakterier, tror att om det hade gällt en annan, så hade dom nog inte ens satt in ab..

kommer nog även o vara kvar här över helgen, linköping är fortfarande fullt. så vi är inställda på att bli kvar här ett tag till

vi har inte haft tv på rummet, men nu när vi ska få komma till annat rum så kommer vi o få det.. tur att vi har datorn med oss, då har iaf M ngt o göra.. jag vilar mest för jag är så trött o jag tycker att sd ökar när jag rör på mig så jag ligger helst helt stilla..

har jag glömt ngt får ni bara fråga igen!
    Åh vad bra att droppet kunnat tas bort utan att sammandragningarna ökat ännu mer!
    Och bra att det var en lite snällare bakterie också.
  • scharlotta
    Tetran skrev 2011-03-17 12:56:38 följande:
    Nej, för det finns ju så mycket annan skit man kan få eller råka ut för. Vill också vara som jag var när jag väntade första barnet. Har aldrig varit i den rosa bubblan vid den grav heller, men inte fasen visste jag så mycket som nu. Nu vet man alldeles för mycket för sitt eget bästa. OCh den kunskapen går aldrig att få bort heller. Jag som trodde att kunskap var nåt bra. Men så är ju inte fallet med allt. 
    mammsilon skrev 2011-03-17 12:49:05 följande:
    ja juste det har vi!
    livet är bra orättvist....jag förstår hur du känner. Jag är också livrädd även fast att jag inte än känner riktiga sparkar så tydligt så är jag livrädd. Jag ska träffa min läkare och bm på måndag då ska vi prata igångsättning och sen har jag även fått en läkartid på sjukhuset att diskutera igångsättning, jag har ingen aning om hur det går till osv. Jag har på en privat klinik som jag trivs mycket bra med..men har ingen aning om hur det funkar med aurora bm, om det finns på stora sjukhuset...jag har ganska många frågor till min läkare på måndag!
    hur stor är "riskerna" att det händer igen med samma syndom?
    Risken finns i princip inte. Det var ren otur. Alla kromosomer var intakta och det är inget ärftligt. vi har kollat allt man kan kolla. Utom aorta för den är för liten att kolla i magen. Men med största sannolikhet hörde det ihop med hans andra hjärtfel och missbildningar. Men jag kommer inte åka hem från BB utan att kolla hjärta och aorta extra mycket. 
    Jag var rätt rosa och naiv.. Blev knappt orolig när vi fick göra två extra ultraljud pga att de hittat något de trodde var en förstorad gallblåsa. "Det är nog ingen fara.. Läkaren säger ju att det inte är farligt, så då är det väl så!?"
    Som sagt. Naiv.
    Kunskap är inte alltid till ens fördel..
  • scharlotta
    Lanie skrev 2011-03-18 12:15:04 följande:
    hej alla mina favoritmammor!

jisses vad ni tjattrar här inne...

Här händer inte många knop. Det har varit väldigt lugnt här nu idag, kickan sparkar jättemkt men sammandragningarna har inte triggats igång av det.. var flera timmar sen jag hade en sd som jag märkte av... skönt det.. men jisses vad sur jag blev igårkväll, då kom en bm in o skulle sätta ctg o innan hon satte det så tryckte hon jättemkt på magen för hon ville väl känna livmodern, men faaan vad ont det gjorde o sen när de satte ctg så började sd direkt.. höll på o bli gråtfärdig.. så jag sa till dom att dom inte behövde göra ctg, utan bara lyssna på hjärtat för det hade dom gjort nere på förlossningen... men sd lugnade ner sig sen iaf o inatt har jag bara haft lite när jag legat o spänt mig pga dålig sovställning eller när jag är kissnödig..

så det ser ju stabilt ut. överläkaren var här inne o pratade om linköping igen, de skulle väl ringa o höra, men jag tror inte ngt kommer att hända den här helgen... vi blir nog kvar

jag känner mig lite stressad av allt som ska donas med hemma.. det är jättefrustrerande..

vi kommer nog o hälsa på neo i em, få komma ut lite o se ngt annat än rummet.. men så fort ngn pratar om neo så blir jag alldeles nojjig... vill inte prata för mkt om prematurer för då känns det så nära.. o jag är inte alls redo att föda än.. jag gråter av bara tanken på att behöva föda nu..

ikväll blir det lite fredagsmys här på rummet med snask o film... M hade nog gärna velat ha sin fredagsöl, men den får han väl smuggla in isf :)
    Visst tjattrar de mycket!
    När jag har läst igenom allt jag missat under dagen, då är jag så trött att jag inte orkar skriva något!

Det är alltid skönt att få  dagens uppdatering från dig, speciellt när det går åt rätt håll.
    Och neo i Uppsala är fantastiskt! Även om jag förstår att du vill lite närmare hem..
  • scharlotta
    jennyc skrev 2011-03-18 16:27:36 följande:
    du kan iaf skylla på att du är norrlänning och därmed mer tyst?
    Det där är bara en myt
Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10