Inlägg från: JennyCecilia |Visa alla inlägg
  • JennyCecilia

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

På sös i sthlm så inkluderade de min man.
    Vi fick varsin lika lång sjukskrivning. Men vi bor i Dalarna och i Falun så fick ett par sina sjukskrivningar såhär: Kvinnan 4 v. Mannen 2v.

Så det bekräftar bara vad ni skrivit ovan.
    Än mer.

• JennyCecilia
    jennijen skrev 2010-03-24 22:48:20 följande:
    Hej hej! Vinkar till nya tråden och välkomnar Familjen Tinglum! Toka du har blivit citerad här idag: jennirydberg.blogspot.com/. En blomma som tack för att jag fick låna dina ord
    Var in och läste. Du skriver bra.

Kram
  • JennyCecilia
    StarfighterPilot skrev 2010-03-25 21:44:20 följande:
    jag fick komma in på vul idag efter allt krångel jag haft, vilket kan antagit varit ett missfall.. men så slog ett liiiitet liiiitet hjärta! ett superfint litet pickande fick vi se! är dock bara i v.6+1, så mer kunde hon inte se, men vi är fortf gravida, och det är mer än allt annat just nu! vill verkligen göra mina döttrar, varav den ena i himlen, till storasystrar!! <3
    Åh! Vad underbart! Grattis mammakvinna!

Så härligt befriande ändå!
  • JennyCecilia
    Toka2 skrev 2010-03-26 11:12:16 följande:
    Hej alla! *välkomstkram* till er nya Allrakärastesyster bjöd på äventyr igår. Först mongolisk barbecue - det var jag förvarnad om. Del två av kvällen var en överraskning. Hon hade biljetter från ticnet - ledtråd #1. Vi skulle in på teatern - ledtråd #2. Jag lyckades ta mig in till våra platser utan att ha en aning om vad som skulle ske - en av fördelarna med att vara närsynt är att det är lätt att missa plakat på väggarna Efter ett par minuters väntan.. Så kliver JONAS GARDELL in på scenen!!!! Vilken lycka! Vilket uppträdande! Jag skrattade så att jag trodde att Spurt skulle ploppa ut
    Vad roligt!

*skrattar*

Tänker på dig ofta och "väntar" med dig!
  • JennyCecilia
    Stark Längtan83 skrev 2010-03-28 11:33:55 följande:
    jennycecilia: När var det din man skulle fara iväg? var det denna helgen? Nu vet jag din känsla, i fredags skulle mathias åka till stockholm han velade länge och väl och ville inte lämna mig men jag sa att det var klart att han skulle åka. så i sista stund följde han med på byggmässan med arbetet, de skulle ju komma hem på kvällen igen och vad händer på mitt bm besök på förmiddagen? för högt blodtryck och ja läcker äggvita blir inlagd på förlossningen (har ju 7mil dit) så mathias mamma fick följa med men så typiskt de skulle hända nåt just när han var borta.. och stackars mathias som befann sig i sthlm och inte kunde komma hem tidigare han hade måttligt dåligt samvete. så typiskt.
    Jo, det har hänt mig med några gånger.
    Han for till Holland med jobbet och tre av de gångerna förra året blev jag inlagd. Det var med Leia. Det var fruktansvärt.

Jag hade tur den här gången. Han åkte och kom hem utan att det blev illa.

Hur mår du nu då? Var du orolig för att det skulle sätta igång utan att han var där?
    Fick du en massa sådana tankar och funderingar?

Jo, de gångerna det hände så fick ju Roger panik med, han hade ju kunder att informera och gå igenom med. han kunde ju bara inet lämna och dra både från kunderna och strula med flighter.

Jag förstår Mathias. Roger har varit ledsen när det har hänt. Han har känt sig maktlös och orolig. Jag har varit livrädd för att det ska sättas igång och få missfall alternativt förlossning. Man vill ju ha ngn där när dte händer.

Jag har fått mf själv och det var det vidrigaste jag varit med om. Det var det i v.14.
    Så..jo, men hur kände du? Har Mathias sagt hur han känt?
  • JennyCecilia

Hmm, måste fråga alla. Är det ngn som känner igen sig?

Varje gång jag i tidigare graviditeter tänkt : "Jag är gravid" så har hjärtat likosm hoppat till av glädje eller en rolig/skön-se-fram-emotkänsla.

Nu har jag idag gått in i lilla v. 11. och fortfarande känner jag inget när jag tänker "Jag är gravid". Jag känner inget inget alls. Jag har inga känslor som är relaterade till min graviditet, inte till besök, inte till sjukhus, inte till vul eller något.

Däremot kan jag liksom känna en typ av inre stress under ytan när det blir jobbigt.
    Jag känner mig stressad-en obehaglig känsla. Men jag känner inga känslor alls. Jag kan bli rörig och osammanhängande, virrig osv..men jag Känner inget alls.
    Som helt bedövad. När jag köpte bäbiskläder tänkte jag bara. Ha, nu handlar jag minsann, men jag kände ingen glädje eller förväntan. I tankarna fanns det en gnutta med hopp, men likväl inga känslor kopplade till det.

Någon som känner lika? Jag börjar tro att det kanske inte kommer släppa, att det går så djupt att jag kanske inte kommer känna.

Jag har ju haft fler graviditeter och fler andra, ganska många andra trauman jag varit med om mellan alla graviditeter. De trauman bygger på varandra och min psykolog säger att kanske kommer det senaste året aldrig att bli verkligt för mig.
    Att Leia -händelsen aldrig kommer att kännas som på riktigt. Aldrig någonsin. Men om det aldrig kommer att bli verkligt..hur ska jag då kunna bearbeta det och känna igen?

• JennyCecilia
    Toka2 skrev 2010-03-29 14:02:07 följande:
    JennyCecilia: Det låter som någon slags självbevarelsemekanism. Efter tillräckligt många motgångar är det enklare att inte hoppas, att inte tänka framåt, att bara existera i nuet. Så hade jag när jag väntade Alvin, och då hade jag "bara" ett förlorat barn och ett missfall i bagaget. Att tänka framåt gick inte, det tog stopp, det fanns inget där. Efter v34, tidpunkten på Valdemar föddes, så började det släppa. Men inte förrän efter hemkomsten från BB började jag försöka tro på att vi hade fått ett barn, och först efter flera veckor sjönk det in att "JA, vi får vara lyckliga!"
    Tack! :)
    Efter hemkkomsten alltså. Jag går runt och föööörsöker känna. Då och då men det händer aldrig något. Tack för ditt svar. Jag gissar att det är ngn typ av försvarsmekanismer. Jag kan göra bilder och se framför mig. Jag kan tänka och planera framåt, men utan känslor. Hoppas vet jag inte. Jag tror jag gör det.

Hemkomst BB. Någon som har en tidsmaskin till salu?
  • JennyCecilia
    Stark Längtan83 skrev 2010-03-29 14:13:45 följande:
    Jag e inte säker på att vi vågar känna den där överväldigande lyckan med risk att det ska hända igen. Precis hemkommen från barnmorskan med ett tryck på 140/100 hon ringde och rådfrågade förlossningen jag får stanna hemma och vila, men nytt tryck ska tas hos BM om 2 dagar, och ny kontroll på förlossningen i påskhelgen.. alltså ordinerad säng läge.. stön, hur ska jag klara det? jag e lite rädd, verkar som om inget kan hända bebisen när man har lite i det övre trycket, bara tt man skulle hålla koll på urinet me. kram
    Jag kände en överväldigande lycka fast jag visste att Leia skulle dö. Just den lyckan som vändes till sin motsvargighet i sorg och gråt och ont.

Jag hoppas att känna snart igen, men kanske är jag avstängd för att jag inte orkar hantera oron som kommer med en ny graviditet. Jag vet inte.

Sängläge kan vara tråkigt. Man gör det roligt. böcker, tidningar. Vi har sängbrickor så vi kan sitta med våra bärbara i sängen. Sen har vi nätverk så vi kan spela mot varandra-antingen brevid varandra eller
    om jag är i sängen och han i kontoret.

Har du ingen tv där?
  • JennyCecilia
    Liten måne skrev 2010-03-29 14:28:04 följande:
    Haha, tyckte väl att det var lite lugnt i tråden, missade att den gamla hade stängts ;) Måste bara fråga hur har ni andra hanterat början på graviditeten, innan ni började känna barnen? Jag var på ul i v 12+3 och då kändes det bra, bebisen lever. Men den känslan försvann ju rätt fort. Är nu i v 14+0 och livrädd att något har hänt. Kan verkligen inte slappna av. Ska till min bm nästa vecka och då ska hon lyssna efter hjärtljuden. Har hunnit vara på 4 ul allt som allt än så länge och varje gång har det sett bra ut men det tar inte mer än 1-2 dagar innan jag är lika orolig igen.
    Som jag nämnde ovan. Känner inget alls.

Det enda jag klurat ut när det är jobbigt är att ta en dag i taget. Det är det enda som hjälper. Och det min man sa hjälper mig en del. "Det kan lika gärna gå bra". istället för den där mer vanliga tanken "Tänk om det inte går bra" är liksom utbytt till "Det kan gå bra". Det fungerar att applicera i andra situationer med. Hjälper mig på sikt.
    Hitta ett lugn inuti fungerar bättre än yttre bekräftelse..som varar de där dagarna efter att man sett at allt är bra.
  • JennyCecilia
    Lilla Gry skrev 2010-03-29 15:03:30 följande:
    Angående känslor och hur man ska hantera oron och avsaknaden av det där pirrandet som man hade förra gången... Jag kom idag (v 32+0) på att vi faktiskt snart ska få ett litet syskon och det pirrade till i magen. Blev helt överrumplad, har kunnat känna förhoppning och glädje över att vara gravid tidigare, men nu blev jag nästan (bara nästan) så där naivt förväntansfull och glad som jag var med första barnet (som fortfarande lever) över att vi faktiskt ska få barn, inte bara vara gravida. Kände aldrig så förra graviditeten, som slutade i katastrof och ändå älskade jag min lilla fina ängel från det ögonblick han kom i min famn. Oron den här graviditeten tyckte jag var värst innan jag började känna bebisen varje dag. Och det var bara att genomlida. Och försöka tänka att allt var bra, fast man egentligen var övertygad om att det inte var det. En dag i taget. Idag är oron fortfarande med mig, men det är mycket lättare att stuva undan den när bebis sprattlar och tumlar runt. Och jag tror att man måste få låta sig själv att känna som man gör. Det går inte att tvinga fram känslorna, glädjen, förväntan och förhoppningarna. De kommer när de kommer och förhoppningsvis är det senast när man håller sitt levande barn i famnen. Sen kommer säkert oron att finnas kvar även efter förlossning och hemkomst. Men jag hoppas, och tror, att det inte går att låta bli att känna något för det levande lilla barnet i famnen. Jag minns att jag var rädd för att inte känna någon glädje eller kärlek till vår ängel när han kom ut, men det var faktiskt precis samma känslor som för mitt första, levande barn, om än beblandade med mycket sorg och smärta. Och kan man känna så för ett barn som redan lämnat en, då kan man bara inte låta bli att känna något för ett levande barn. Modersinstinkten och moderskärleken kommer att komma. Tills dess - ha inte panik för att ni inte känner något. Låt allting få vara som det är och låt känslorna komma eller låta bli att komma. Det är som min kloka bm säger - det blir inte sämre barn för att mamman är orolig och har svårt att ta till sig graviditeten. 
    Tack för ditt långa och informativa svar. Jag har nog aldrig försökt tvinga fram någon känsla. Däremot likosm scannat eller letat -typ känt efter bara. Litet försiktigt och inte direkt dramatiskt mer som diskret och lätt. Känns litet bättre nu när du delat med dig.

*Tackar varmt*
Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10