Inlägg från: En Dum En |Visa alla inlägg
  • En Dum En

Matvägran på "riktigt", del 13

marie: min son har varit sondfri i ca 2 månader. Han dricker mjölk och äter babybelostar. Det går sådär. Han är alltid småhungrig och ofta irriterad och gnällig. Vi kom hem idag från en vecka på gotland och halva semestern blev förstörd för att han vägrade äta men var så hungrig att han höll på att gå sönder. Vissa dagar vill jag bara ge upp och operera knapp i magen. Han börjar på dagis i augusti. Om han inte äter då och det inte funkar på dagis där dom håller ett högre tempo än hemma kommer jag kräva operation. Det känns inte rätt att ett litet barn ska få sin barndom förstörd av hunger.

• En Dum En
    Skumboll skrev 2010-06-30 09:17:22 följande:
    Hej!
    Kikar in lite snabbt för att se hur ni har det och så ser jag att pipen har haft inbrott - stackars stackars er. Att folk inte har vett att hålla fingrarna borta.

Jag känner mig rätt låg, dels har jag legat sjuk och dethär med dagis drog ner mig rejält. Vill bara säga att jag lever, men det är knappt. Behöver bara komma på rätt köl igen så kommer jag tillbaka till er.  
    Gå och köp glass, maränger, chokladsås och bananer. Det brukar funka ibland.
  • En Dum En

Här går det framåt. E äter filmjölk igen och stooora portioner. Dock har han börjat äta fil 5 gånger förut för att sluta nån månad senare så jag drar inte så stora växlar på det. Är bara glad för tillfället att det går att få honom mätt.

Det är lätt att hålla sig för skratt när han druckit max 1,5 dl mjölk/dygn när det varit stekhett ute. Men han överlevde i alla fall antar jag....
    Nästa etapp blir dagis som börjar den 16 augusti. Ska bli spännande att se om han blir inspirerad när dom andra barnen äter eller bara äcklad.

• En Dum En

Vad väger era små? E är 2 år och 5 månader och väger 11 200 gram. Det vägde storebror när han var 6 månader så det känns så lite.

• En Dum En

Ok då är dom "lika små" ungefär. Min oro är mest att han ska bli kort och liten som vuxen. Jag har frågat flera läkare och dom säger att kroppen har kroppsminne och tar igen det den förlorar vid senare tillfälle, dvs han kommer bli så lång han ska bli utan att maten påverkar. Är det nån mer som hört det?
    Just nu lever han på filmjölk och det är varken särskilt näringsrikt eller fett. Han är fortfarande rädd för att svälja allt utom ugnsbakade chips och mjölkchoklad. Det bästa ur kostcirkeln med andra ord...

• En Dum En

E är 2 år och 5 månader.

I dagsläget äter han fil med grädde i. Oftast en portion på ca 2-2,5 dl på morgonen och en på kvällen, samma mängd. Har jag tur äter han en skål till lunch också. Vissa dagar vill han ha lite chips eller choklad. Nyss åt han 3,5 babybelostar och det är rekord för honom.

• En Dum En
    Liljan75 skrev 2010-08-12 13:41:09 följande:
    Det är verkligen lite! Har ni sondmatat tidigare eller har det varit så här lite länge? Hur går det med vätska i övrigt? kan saft eller liknade gå ner? Vi har svårt med vätska också just nu men tack vare han dricker en del välling så får han ju vätska där i alla fall
    Det här är verkligen MYCKET. Hela sommaren har han levt på  ca 1,5 dl mjölk/DYGN. Och inget annat. Det har varit en riktig skitsommar. Jag har varit halvsur att han blev friskförklarad och jag har varit tvungen att ta mina sista föräldradagar för att sitta hemma med ett barn som gråtit av hunger dagarna igenom. Vi har inte kunnat resa eller göra nånting.
    Han sondmatades fram till mars. Nu vill dom inte att han har sond för det vore ett övergrepp på honom och knapp är inte aktuellt så länge han äter nånting....
    Filmjölken är verkligen ett stort framsteg och jag är överlycklig att jag får i honom så mycket som jag får. På måndag börjar han på dagis så jag får se hur det går. Har jag tur kanske han börjar äta lite. Har jag otur äcklas han av andra barn och börjar hulka.
  • En Dum En
    Liljan75 skrev 2010-08-13 21:28:33 följande:
    Jag läste sen att han åt 2-2,5 dl åt gången så mkt åt gången i alla fall. Men visst förstår man att han gråter av hunger. Min son var mkt nöjdare o lättare den månaden han åt lite. Varför tycker det att sond är ett övergrepp? vill han absolut inte ha sonden eller? Ja menar nagt måste man ju göra. Håller tummarna dagis kan vara till hjälp för er! Förstår att det varit en riktigt skitsommar som du skriver. Jag började gråta på en badplats en dag i början av sommaren när min son vägrade välling,mat o all vätska hela dagen o vi var i solen o han kinkig pga vätskebrist. Skulle inte heller försökt göra så mkt om varje dag vår så.
    Hoppas i alla fall framsteget med filmjölken håller i sig  o går framåt för er o dagis blir positivt på måndag!
    Dom senaste 3 dagarna har han trappat  ner på filen dessvärre. Nu äter han bara nån matsked och vill ha lite ost eller mjölk istället. Suck. Jag som var så glad över filen.
  • En Dum En

Kollar ni på dokumentären på 4an? Känns som dom beskriver E. Matfobi.....ska jag också ha en 13-åring som bara äter en sak?????

• En Dum En

E började skolas in på dagis i måndags och fick hög feber inatt. Det var den inskolningen......nu är han hemma och är kinkig. Han har i alla fall druckit lite mjölk. Man får vara glad för det lilla....

Sia: jag vill inte att han har sond i näsan på dagis. Han har fått den utsliten av småbarn MÅNGA gånger. I så fall får det bli knapp i magen men gastro tycker att han ska ha varken eller. Men men. Ska på möte den 1 september och stämma av. Har jag tur så kanske dagis funkar men då måste han äta ordentligt hemma så han står sig. Om han vägrar äta på morgonen (han äter inte på dagarna nu) så blir det ca 16 timmar mellan måltiderna och det känns inte ok.

• En Dum En

Dagis är i alla fall väldigt engagerade och intresserade. Dom ska ansöka om resurs till honom nu direkt så han får en kille som jobbar där på dagis som ska hjälpa till före/under/efter måltiderna. Personalen verkar bra och dom tar det här på allvar och sa direkt att dom kommer aldrig tvinga eller göra måltiderna jobbiga för honom utan bara uppmuntra och locka.
    Han satt med vid bordet hela lunchen och blandade glatt vatten och ris till en sörja men han åt inget. Men som sagt, får vi i honom en stadig tallrik fil på morgonen så klarar han sig utan problem tills jag hämtar. Han kommer gå mellan 9-15.30 och han kan gå många timmar utan mat. Äter han på dagis så är det en bonus.

• En Dum En
    Skumboll skrev 2010-08-19 20:31:43 följande:
    En dum en: Men alltså, hur tycker gastro att man ska lösa situationen då? Klart att kanpp och sond inte är önskedrömmen men barnet ska ju inte behöva lida för att det inte äter. 
    Hoppas han kryar på sig snart! Och vad skönt att ni fått tag på dagisplats.  
    Dom tycker att 1,5 dl mjölk/dygn funkar verkar det som. Dom vill bara vänta ut honom.
    Jag har fått hjälp av mellanvården några gånger nu. En psykolog och en behandlare som kommer hem till oss och fikar och pratar om E. Vi får verkligen all tänkbar hjälp men det känns som att inget kan göras för det är bara E som kan bestämma sig för att äta.
  • En Dum En
    skruttan35 skrev 2010-08-17 20:57:43 följande:
    En dum en - Har spelat in det och ska titta på det senare.

Idag har vi börjat skola in barnen på dagis, William har gått på dagis innan men varit hemma med mig och lillebror. Nu börjar han på en ny avdelning och vi har bestämt oss för att inte tala om för dom om vårat matproblem utan vänta och se om de upptäcker det eller om vi har så tur att William börjar äta självmant nu när han är yngst på avdelningen.
    Den går att se på tv4play också.
  • En Dum En
    Skumboll skrev 2010-08-19 22:04:59 följande:
    Vilket trevligt fikasällskap! Skämt å sido, vad säger psykologen (den som kommer hem till er) om det hela? 1,5 dl mjölk klarar man sig inte på i längden. 

Har varit upp på gastro ett antal gånger nu (lite strul med knappen) och tänk, de är riktigt trevliga att ha och göra med nu...
    Dom är faktiskt kanon! Behandlaren har till och med tagit sig tid att gå igenom alla mina böcker där jag skrivit upp varenda milliliter han druckit, varenda spya och alvedon. Han ställer 1000 frågor och verkar ha stor erfarenhet av sånt här.

Psykologen tycker inte heller att han äter tillräckligt men han klarar sig på det och förhoppningsvis kommer det bli bättre. I början av augusti åt han ju fil också och då kunde han äta 800 ml fil + grädde. Och några ostar. Sen har han trappat ner igen nu och är tillbaka på ca 3 dl totalt per dygn och då är det lite fil, lite mjölk och lite Festis.

Man går bara in på tv4play och sen kan du söka på program. Barn som vägrar äta.
  • En Dum En
    Skumboll skrev 2010-08-20 08:57:17 följande:
    Ja, 800 ml fil är inte dåligt. Hoppas att han snart är där igen!!

Jag hittade programmet, satt och tittade på det inatt. Men han som åt 20 flaskor välling om dagen för att mamman inte ville ge honom annat kändes bara larvigt, faktiskt. Som att mjölkproteinallergi skulle vara något så svårt att man inte kan ge barnet riktig mat. De andra "fallen" kändes mer relevanta...
    Ja fast programmet borde hetat Barn som bara äter en sak! Hade E ätit youghurt med sån där aptit hade jag hjulat runt globen!!
    Mamman med vällingen var ju bara knäpp. Stackars barn.
  • En Dum En
    skruttan35 skrev 2010-08-20 13:29:59 följande:

Idag känns det bättre! Vi har ju skolat in William på dagis denna veckan eller vi var bara med 1h i tisdag resten har han varit själv, han trivs som fisken i vattnet. Både igår och idag har han även ätit lunch och fröken sa att han ätit jätte bra, jag har berättat om problemet och hon sa att de skulle se till att det alltid satt en fröken bredvid william för att uppmuntra honom till att äta.

Idag hade han ätit 1pannkaka, ½knäckebröd och ½äpple til lunch, Snacka om lycka!!! Hoppas det fortsätter så här...

Hur gammal är William? Varför äter han inte annars?
  • En Dum En

Här var det tyst

Det går i alla fall bra för E på dagis. Han har jättekul och leker massor och sover som en stock på vilan. Han äter ingen mat men han dricker lite mjölk och fil vid lunch. Han får samma lunch som dom andra barnen också men den blandar han bara i sitt vattenglas.
    Dock tänkte jag höra med er andra hur mycket era växer. E var 84,5 cm på sin 2-års dag. Det är nästan 6 månader sen. Jag mätte honom på BVC för 2 veckor sen och då var han 86. Tanten sa 85 men jag såg att det var 86. Är inte det väldigt lite att växa på så många månader? Bara 1,5 cm.

• En Dum En

Nä mängden mat han får i sig är ju inte optimal men jag tror inte läkarna kommer göra nåt. Han kommer nog få gå på halvsvält tills han börjar äta. Dom vill inte operera ett friskt barn och det kan jag förstå. Jag är inte heller sugen på att söva och skära i honom men om det påverkar hans kropp för mycket måste jag ta upp det med läkarna igen.
    Vi har ett möte idag kl 13.00 med hela gänget. Läkare, sköterska, 2 psykologer och behandlaren. Kanske dietisten.
    Ska bli intressant.

Det är kanon att det går så bra på dagis. Han leker jättefint med dom andra barnen och är bra på att ta för sig (blir väl så med en storebror). Fröknarna tycker att han är jätteduktig. När jag lämnar vinkar han bara och springer iväg och när jag hämtar kryper han upp i famnen och det är som att han först då upptäckt att jag inte varit där. Han går på samma dagis som storebror så dom brukar leka ute på gården.
    Just nu är jag nöjd. Önskar bara att han åt mer och mer näringsrik mat.

• En Dum En
    skruttan35 skrev 2010-09-01 09:10:35 följande:
    William växte 4cm mellan 2-2½år.
    Nu mätte vi E igen. När vi mätte på BVC var han 86 cm men då stod han upp. Nu låg han ner och då var han hela 91 cm!! Så jag är glad. Då har han växt 6,5 cm på ett halvår. Han är uppe på sin kurva snart. Han har legat så långt under hela tiden. Det kanske finns hopp för min lilla pygmé
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13