-
Detdär är ju svårt, du får nog prova flera omgångar, minst en vecka i taget för att man ska se full effekt. Ibland kan det ju vara andra omständigheter till de förbättringar och försämringar som blir, och exakt vad som beror på medicinen eller inte är ju svårt att säga. Speciellt om barnet i sig är en periodare. Nu vet du ju i alla fall att det inte är något farligt att höja upp till 20 mg, så testa att höj upp sen igen för att se vad som händer.Liljan75 skrev 2010-12-01 21:11:13 följande:Han sov bättre i en vecka men jag vet inte om det beror på doshöjning eller på att han haft så lite vätska i kroppen så det kanske fluxade mindre då inte så mkt som åker upp o ner. Han gick från att få i sig 6-9 dl per dygn till 3 dl vissa dygn o som bäst 5. Han började dricka bara 30 ml åt gången så det blev så himla lite. var hos läkare i fredags som inte hittade ngn anledning till detta utan sa att jag skulle pröva sänka nexiumdosen till 15. Nu har vi gjord det sen i söndags o igår natt var sämre o i dag har han redan vaknat så jag vet varken ut eller in om jag ska höja upp till 20 igen. Har ju inte alls en aning om det var nexium höjningen som gjorde att han inte ville dricka så mkt längre. Det kan vara kindtänderna kanske vet ej. Men i går o idag har han endå druckit lite bättre. Antagligen kör jag 15 mg nexium veckan ut o provar sen höja till 20 igen. Blev lite svamligt men Ja jag tror höjningen haft effekt på sömnen men är rädd att det är bidragande faktor till att han dricker mindre välling
-
Tack! Det är ju sällan helt arbetslösa vill ha sådanahär jobb eftersom det oftast handlar om så få timmar. Men men, tids nog finner vi säkert någon bra. Vi har ju numera dagis som är toppen, så nehovet känns inte så akut längre.Liljan75 skrev 2010-12-01 21:13:53 följande:Håller tummarna att ngn dyker upp snart som passar! Finns ju så många arbetslösa så ngn vettig borde ju gömma sig ngn stanns
-
Hej Schumi! Dig minns jag väl, du är en sådan pedagog som jag önskar fanns på alla förskolor!
Hur gammalt är barnet?
Hur är det om barnet får ta mat själv istället för att ni lägger upp?
Finns det över huvud taget någon varm mat som barnet äter?
-
Finns det sådana resurser att barnet kanske kan sitta någon annanstans att äta? Eller äta före eller efter de andra? För att få en lugn och helt kladdfri miljö s.a.s.SchumiFerrari skrev 2010-12-03 14:45:41 följande:Barnet är 2 år. Har inte prövat att låta barnet lägga upp själv.. tanken har inte slagit mig faktiskt så tack så hemst mycket för att du väckte den tanken!
Barnet brukar äta ris och pasta hemma men tyvärr sällan här.. Har försökt placera barnet så att det inte ser andra barn som kladdar då det är lite jobbigt men på en småbarn är det svårt att få bort det helt... -
Hej Michi! Kul att "se" dig!
Jag ligger lite lågt, men kikar in ibland.
Äter A bättre nu när hon inte står på medicin? Julen är verkligen inte lätt för npf-barn, jag är så glad att både jul och nyår snart är avklarade!
-
Vinkar lite till Pipen! Jag har glömt att svara på ditt mail...men snart....snart!
-
Pipen, har ni haft något problem med knappen och att ballongen spricker? Och att ballongen blir kolsvart?Preppy skrev 2011-01-05 22:42:26 följande:Vinkar tillbaka! Kul att se dig skumbollen!
-
Anledningen till att jag frågar är för att ballongen spricker efter max två månader. På varenda jäkla knapp!Preppy skrev 2011-01-06 21:56:09 följande:skumboll: Mhmmm på fest i sommar passade knapp-hlvtt på att ramla ut, då hade balongen gått sönder. KUL! Ingen extra hade jag med mig heller. Knappen är alltid nästan kolsvart när vi byter men på sjukan säger de inget om det. Ser skitäckligt ut i alla fall.
Sist nu så hade den spruckit och knappen åt ut när S sov, när vi väl upptäckte det var hålet nästan igenväxt. In till sjukan skulle vi inte hinna så efter lite rådgivning från ambulans och sjukhus så fick vi in den med mycket våld och en hel del blod. Men det var på håret! Nu är jag ju toknojjig att det ska hända igen. Då dagen är det ju inga problem, då har jag ju iaf någorlunda koll på honom men det är ju inte lika lätt på nätterna.
Det är väl förmodligen magsyran som gör att ballongen blir svart, men jag funderade på om magsyran kan vara så stark att ballongen inte blir lika hållbar.
Nu ska vi testa en annan knapp för att se om den funkar bättre. -
Nix, inte mer än när han är sjuk eller har kräkanfall, då får han ju vätskeersättning på natten med pump. Jag tejpar rätt bra och drar slangen genom blöjan så den brukar sitta! Annars matar vi alltid för hand på nätterna.Preppy skrev 2011-01-07 18:06:24 följande:
Skumboll: Har ni honom "uppkopplad" på natten? Jag tejpar alltid kopplingsslangen i kalling och pymisbrallans linning. Ner i kallingen och upp och en tejp, typ leukoplast runt den. När tejpen någon gång släppt så kan knappen sitta helt snett och knasigt på morgonen, eftersom lille herrn snurrar och snurrar så han har tre varv slang runt magen. Tror det blir mycket belastning på knappen om detta skulle hända varje natt.
Tror faktiskt att magsyran skulle kunna fräta. De säger ju att vissa mediciner kan skada den snabbare också. Tror dock att landstingen sparar lite i överkant. Man borde få byta varje månad om man har problem som er. Vi har faktiskt klarat oss bra med tre månader.
Nu har vi fått hem mini-one som vi ska byta till, jag hoppas den funkar bättre! -
En så liten borde man inte svälta på det sättet! De har ju inte så mycket att ta av från början...nattis01 skrev 2011-01-10 07:58:53 följande:Igår fick jag inte i Olivia mer än 90 ml på 20 timmar. Hennes urin var så koncentrerad att hon blev alldeles röd fastän jag bytte blöja jätteofta. Hon blev också tillslut alldeles blek och slö, (men enligt erfarenhet inte så slö att sjukvården skulle kalla henne uttorkad). Är det värt detta för att slippa sonden? Hon är ju bara tre månadr och det känns läskigt att själv behöva utvärdera hur pass dålig hon är. Vad säger ni med erfarenhet?
Vi körde en ordentlig svältkur när sonen var två år, men då varken drack han eller åt på 10 dagar, så jag förstår hur illa det kan bli. Även om det känns så makabert att svälta dem på det sättet så verkar det ju vara det enda som får sjukvården att hajja till. Men, lita på din magskänsla och åk in (om ni har någon kontakt med sjukus/barnmottagning) när du känner att det är nog! Du känner ditt barn allra bäst, kom ihåg det!