Inlägg från: Frisören |Visa alla inlägg
  • Frisören

Matvägran på "riktigt", del 13

Hej!

Hoppas att jag får flika in med en undran.

Jag har en tjej född 08 hon blir 18 mån snart. Hon har reflux och problem med förstoppning, mot det får hon Movilcol.

Hon äter alltid mindre bra, men under perioder matvägrar hon. Som längst höll det i sig i 3 månader och detta medförde att hon tappade 4 kanaler på sin kurva. Hon växer ju dåligt också såklart.När jag skriver matvägrar så menar jag inte helt, utan jag kunde få i henne ca. 50 ml välling/dygn, kanske 1tsk kött osv. Men väldigt lågt matintag kanske är rätt ord.

Hur som, nu får hon Nutramigen och vi berikar all mat och dryck med DuoCal.

Vi ska till Gastro nu i april, men jag undrar lite vad som felas era småttingar. Vad kan matvägran bero på? Finns säkert olika faktorer och sjukdomar, men vad jag hittat på nätet står det mest om psykiska sådana och förstoppning. Till saken hör att hon "matvägrat" även då magen varit i fas...

• Frisören
    Skumboll skrev 2010-03-31 10:55:28 följande:
    Välkommen hit Frisören! Jadu, ofta läser man ju om att det skulle vara föräldrarnas fel att barnen inte äter.  Men det är väl knappast hela sanningen... Här inne finns nog barn över hela spannet, sådana som har sjukdomar och sådana som inte har något fel alls utan som bara bestämt sig för att inte äta. Refluxbarn finns det flera i tråden, eller har i alla fall funnits.  Min lille har autism men utreds också för andra sjukdomar (metabola och mitosjukdomar). 
    Tack snälla för ditt svar!

Jo, visst känns det knepigt när man läser att det skulle vara föräldrarnas fel! Vem vill att ens barn ska svälta sig liksom?! De menar väl kanske mer om det hänt mycket i familjen eller om man hänger över barnet eller värderar hur bra alt. dåligt det ätit idag.

Det jag saknar kunskap om är vilken typ av sjukdomar som skulle kunna orsaka detta?
    De föreligger misstankar om en del olika sjukdomar, men jag har inte fått veta någonting om vilka dessa  skulle kunna vara...

Så en del barn bara vägrar helt promt?! Har dessa barn ätit någonsin eller är det sedan födseln?

Vår dietist menar på att hon tror att H har något fel på tarmarna och matsmältningen.
    Refluxen vet jag inte om den har någon betydlese i vårt fall. Hon har medicinerats för den i två omgångar och däremallan har ingen direkt föränding skett i matintag.

Det verkar iaf som om vi går en ny matsrejk till mötes... Idag har hon inte ätit så mycket... Det är som om hon svälter sig själv ett tag, sedan står hon inte ut mer och då äter hon upp sig lite och sedan svälter hon sig själv igen osv...
  • Frisören

Men heeej Piiip{#lang_emotions_sunny} Jag minns din son!

Ja, inte många i magväg... Vi ska ju till Gastro nu i nästa vecka.
    Det som har gjorts är att de gick ner och tittade i hennes strupe och neråt? Det var då Refluxen upptäcktes. Detta gjorde dem via näsan och det var nästan ett år sedan.

De gjorde detta i syfte att se varför hennes astma var så oförklarligt svår och om hon kunde ha någon missbildning i strupen typ. Men som sagt så var det enda de kom fram till att hon hade reflux. Hon hade ju inga problem med vikten då heller.

Hon äter ju, men väldigt lite. Och hon tappar i vikt... Vi har dock haft en period nu då hon gick upp några 500g som var toppen, men nu har det vänt igen.

Jag tycker vi har väldigt bra uppbackning! Vi tillhör Lung och allergi kliniken på ALB och går till en rutinerad ÖL.
    Han tyckte att om hon inte börjar äta inom 4 dagar så ska vi söka med henne och få sond eller dropp. Men vi har sökt två ggr. Ena gången var hon så slut eftersom hon inte åt att hon sov i 33h av 36 !!! Men där sa de att ja, man blir trött när man inte äter- du kanske ska försöka vara lite mer bestämd!!!

Jag har en väldigt cool inställning faktiskt så jag förstår att de kan uppfattas som mjkighet. Men jag tvingar aldrig. Jag erbjuder och försöker, men jag tvångsmatar INTE. Vill hon inte ha så tackar vi för maten och väntar till nästa mål ist. Hon är ju ganska rund ändå så jag VET att hon inte svälter ihjäl- än iaf!

Men igår var vi hos Anders vår doktor. Han skrev in i journalen att OM jag söker så ska de ta prov på henne och inte avvisa mig. Pat. har ett mycket svårbedömt allmäntillstånd, skerv han. Vilket är helt sant. Hon kämpar in i det sista!!!
    När vi har legat inne med henne så har hennes saturation varit så låg som 87%- ungen skattar och flörtar och har sig ändå!
    Hon beter sig inte enligt riktlinjerna{#lang_emotions_wink}

Så vi får väl se hur det blir. Hon har kissat väldigt dåligt idag och sover mycket....

• Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-03 12:51:12 följande:
    Glad Påsk! Här blir vi hemma, S klarar inte förändringarna när vi åker bort så det blir så vanligt som det bara går. Lika bra det.  En dum en: Vad roligt att det går framåt! Michi: Håller alla tummarna! Frisören: Vilken läkare har ni på allergi/lung? Vi går lite sporadiskt där och ska dit igen nästa vecka.  Pipen: Åh, den nya pumpställningen är så suverän! Har förstått att det inte är helt enkelt att få en, de lär inte vara direkt billiga! Sista veckan har vi fått sjukhusgrejer/hjälpmedel hemkörda varenda dag, grannarna börjar nog snart undra...  INGEN som vet hur lång väntetid det är på op på ALB? (...jag är lite ivrig!)
    Ander Lindfors heter han.
    Han som vi ska till på Gastro heter Magnus Fredriksson, någon du känner till?

Vem har du gått till på Lung och allergi? Jag känner till flesta där då vi går dit 1 gång veckan sedan ett år...
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-04 12:45:33 följande:
    Åååå hon är HELT fantastisk! Det är min favorit!
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-04 12:55:50 följande:
    Ja, hon är en fantastisk mjuk empatisk person. Jag var helt förbluffad över det mottagandet vi fick första gången. Ofta ser ju läkarna på de olika områdena bara "sin" sak så att säga, men hon såg helhetsbilden på ett annat sätt... och framför allt, hon hade läst på redan innan om sonens problem vilket underlättar så mycket för en förälder. 
    Verkligen! Vi har haft henne när Anders varit borta. Tyvärr är hon inte så rutinerad som honom och endast där på onsdagar så vi fick inte ha henne kvar=(

Vad är knapp på magen?
  • Frisören

Hej igen!

Hoppas att det är OK att jag hakar på er här trots att jag inte har en regelrätt matvägrare...

Vi var iaf. hos gastro och läkaren var jätte mysig. Dock vart jag lite sne då han menade att H:s kurva kunde ha med våra gener att göra eftersom vi är ganska korta både jag och mannen. Men alltså hon har ju SLUTAT växa! och gått ner i vikt! Visst är hon propertionerlig men det är ju just eftersom hon också har slutat växa. Nu är hon 18 mån exakt och 75cm och 9kg "tung". När hon var 6 mån var hon 68cm och vägde 8700. 12 mån 74cm och 10100g. För mig är sambandet glasklart- äter man inte kan man varken växa eller öka i vikt... Nåja, de ska iaf besluta om det ska göras en gastroskopi eller en pH-mätning som han också hade ett annat ord för eller både eller om vi ska börja med att utesluta sädeslagen. Han skulle konferera med sina kollegor och återkomma genom dietisten.

Åh vad ska jag göra? Han menade också på att avvakta var ett alternativ men det sa jag NEJ! till. Vi har ju avvaktat i 1år nu, känns inte som om det kommer vända över en natt...

Så är det någon som vill berätta om de olika undersökningarna. Hur går de till? Vid en pH-mätning är man inlagd då? Är barnet vaken vid en gastroskopi? Osv.

• Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-14 19:48:13 följande:
    Frisören; Du är så välkommen så! Svarar lite snabbt. En ph-mätning går till så att man för ner en sond genom näsan ner till magsäcken. Sonden är i sin tur kopplad till en dosa som barnet bär med sig i en ryggsäck. Sonden mäter ph-värdet som dosan registrerar under ca 24 timmar. Under tiden lever ni så normalt som möjligt, så sannolikt kommer ni vara hemma under tiden.  Vid en gastroskopi läggs en lätt narkos, så nej, barnet är inte vaket. 
    Tack! Och tack för att jag är välkommen trots att jag/vi kanske inte helt kvalificerar in{#lang_emotions_wink}
    Men det andra ordet som han använde till pH-mätning är det en annan typ av metod eller bara en synonym? För han nämnde båda.. Jag ska googla lite och se om jag hittar ordet.
  • Frisören
    lemco skrev 2010-04-16 20:16:31 följande:
    Hej! får jag bara fråga, när ger man näringsdyck till barn? erfarenhet om den är god? tänkte på nutrini.. när skriver dom ut såna? är det svårt för barn att tycka om smaken? många frågor, hoppas nån kan svara. Tack...
    Min erfarenhet säger att barnet ska ha tappat i vikt och ganska mycket innan   man går in och lägger berikningar och dyl.

Nutran smakar som blöt hund luktar enligt mig{#lang_emotions_undecided} Vi fick dock vår dotter att acceptera den genom att blande 50/50 vanligt välling och tillsätta minst 1tsk socker per 100 ml. Sedan fasade vi ut och nu dricker hon den helt som den är dvs. utan blandning eller socker.
  • Frisören
    En Dum En skrev 2010-04-19 18:32:19 följande:
    Jag har ångest för operationen och sövningen och medicinering. Mitt förtroende för ALB är noll. Jag trodde jag skulle slippa operation för han åt så bra men det var bara en blåsning tydligen!!!! Sen vill jag inte att han ska ha en knapp med eventuella komplikationer....den kan åka ut och han kommer få ett fult ärr. Jag vill bara att han ska äta men det var tydligen för mycket begärt.
    Ush vad jobbigt ni verkar ha det!

Här är det en ny matvägrarperiod=( Idag har hon tex. endast fått i sig 1dl äppeljuice med DuoCal och 150ml Nutra och 1 majskrok. Men hon kissar iaf så det känns ju skönt!
    Jag har inte ens blivit erbjuden dropp när hon matvägrat trots att  hon var så slut att jag inte fick liv i henne på 33h! Jag ville ha drop för att vända det hela- men icke! Men nu har vår läkare lagt in en anteckning om att hon SKA ha antingen dropp eller sond och inget snack om saken. Men än har vi inte böhövt det...
    Tack vare att hon inte äter så har jag inte lyckats fått i henne sin singular på 3 dagar, detta har gjort att hon är hel risig i sin astma dessutom.

Och så gjorde jag världens miss igår. Hon hade då inte ätit sedan i fredags typ alls. Men hon verkade sugen på äpple och bad om äpple, vilket hon inte tål. Men jag blev desperat och gav henne äpple iaf. Hon åt hela 3 stycken! Ja och gissa vad som hände?
    Full med utslag från topp till tå och världens diarré...

Typiskt att den ända hon faktiskt VILL äta är det hon INTE får
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13