Matvägran på "riktigt", del 13
Jo det är min sambos ställe ;)
Håkans Bar.....ja vad ska man säga? Allt är ju fejk och uppgjort.
Jo det är min sambos ställe ;)
Håkans Bar.....ja vad ska man säga? Allt är ju fejk och uppgjort.
Det går sådär....E har varit sondfri i 2 veckor och äter filmjölk med grädde och vällingpulver i. Vi går på intensiv matträning på Astrid nu. Varje dag i 2 veckor i mååååånga timmar om dagen. Vet inte om det funkar. Det blir mest rörigt för han blir trött vid mattillfällena osv. Han äter bättre hemma. Eventuellt ska vi prova att nån kommer hem till oss och tittar när han äter.
Han står på lista för knapp i magen och det känns hårt. Har så låga tankar om ALB pga alla skriverier i tidningarna. Förväntar mig nästan att dom ska ta kål på honom på operationsbordet eller nån klantig sjuksköterska som ger honom 100 ggr dosen efter operationen så han blir hjärnskadad...usch...borde inte läsa alla artiklar.
Det är ok. Först är vi hos psykologen en timme och leker. Sen efter det försöker jag få E att sova en timme. Kl 12.30 äter vi lunch. Då kämpar vi oss igenom en tallrik fil. Tror dom börjar inse att E är en svår nöt att knäcka. Han är envis till 1000 och ger sig aldrig. Jag är hans butler och clown som ska roa honom vid mattillfällena. Han är hemsk
Ja det är ganska trist. Och lite kostsamt. Lunch varje dag, 50 kr i parkering/dag och bensinen dit.
Nä. Här ska sparas
Hej och glad påsk allihopa!!!
Här händer det grejer. E har varit utan sond i 3 veckor nu. Han lever på filmjölk blandat med grädde och vällingpulver. Och så äter han hela babybelostar. Och dricker massa mjölk. Han står fortfarande uppsatt på "knapp-listan" men om jag lär honom dricka välling så tänker jag INTE operera. Då får han leva på välling tills han äter.
Vi har ju varit på intensiv matträning på Astrid varje dag i 2 veckor och jag tror det gav lite resultat. Vi har konstaterat att han är rädd för att svälja. Han tror att han ska sätta i halsen fast han aldrig gjort det. Så vi sitter och pratar varje måltid och säger åt honom att svälja men det går ju sådär....han är ju bara 2...Han försöker svälja men så blir han rädd och spottar ut....lillsmurfen.
Men ostarna kan han svälja. Han tar små små bitar och snuttar på dom tills de smälter i munnen. Han har även ätit några nonstop och svalt. Vid några tillfällen har han ätit kalaspuffar. Men bara ett i taget och varannan sked fil. Men små små framsteg i alla fall.
Skumboll: vi är uppsatta på knapplistan också och till oss sa dom att väntetiden var 1-2 månader. Det var svårt att veta. Det har varit så mycket benbrott i vinter så dom hade fått skjuta på mindre livsviktiga operationer så köerna var lite längre nu på våren.
Iemco: det där lät jobbigt!!
Min son är 2 och kan inte heller äta bitar. Han vågar inte svälja så då spottar han ut. Att han alltid är lite småledsen, kan det bero på att han aldrig är riktigt mätt? Min son var otroligt missnöjd under en period när han fick för lite mat.
Vart går ni nånstans?
lemco: om han gillar majsgröten men blir förstoppad kan du inte be om ett recept på nåt som löser upp lite i magen? Min lill-kille får ex-lax i all sin mat annars blir han jättehård. Ex-laxen löser helt upp sig och är smakfri.
Jag blir så trött. E har ju ätit fil i en månad och det har gått jättebra. I tisdags fick han lite feber och bestämde sig att nu har han ätit klart. Han dricker lite mjölk varje dag. Han hulkar när han ser mig hälla upp fil och han hulkar och kräks när jag försöker mata. Allt är bara psykiskt. Jag blir så jävla trött. Och på gastro har dom sagt att om han slutar äta igen så vore det ett övergrepp att sätta tillbaka sonden så då ska han läggas in med dropp istället. Jo det kommer säkert funka jättebra.....när han slutat äta vid 2 tillfällen förut så tog det 2 månader vid varje tillfälle innan han öppnade munnen igen. Jag hoppas det inte kommer gå så långt den här gången men om han tänker matvägra så illa igen tänker jag inte ge dropp i 2 månader!
Jag får väl ringa till gastro och be om råd..........jäkla unge!!! ÄT DÅ!!!