Inlägg från: MammatillAlva |Visa alla inlägg
  • MammatillAlva

förälder och studerar

Här pluggas det också men på gymnasienivå precis som Joonnaa. Jag läser IT-media programmet och tog tag i det två år efter min dotter föddes så går nu med klasskamrater som är 2 år yngre än mig.

Jag tycker inte heller det är sådär jätte tufft, men kan vara tufft ibland när man kommer efter och är ensamstående som jag dvs. ingen annan som kan vabba i stället om min dotter blir sjuk. Men det gäller att ta tuffa tag och verkligen kämpa. Hur tycker ni att det är för er?

• MammatillAlva
    joonnaa skrev 2010-03-30 18:47:22 följande:
    går du andra ring nu eller? =) Vi är ju två - men det är ändå oftast min sambo som vabbar eftersom jag studerar/arbetar som timvikarie på en bank. Men det går oftast bra.
    Jag går första året och börjar andra året nu efter sommaren.
  • MammatillAlva
    84a med 08a skrev 2010-03-31 12:10:15 följande:
    jag beundrar dig som f-n! Jag tycker att det är svårt nog när man kommer efter och inte är ensamstående förälder. Det krävs en hel del disciplin. Och visst det är säkert också för att jag läser på masternivå på unversitetet, men det går, om det är någon tröst för er som funderar på hur det kommer att funka att plugga vidare sedan. När jag gjorde praktik på kommunledningskontoret förra terminen träffade jag en tjej som är ensamstående mamma och blev förälder när hon var 16. Hon gjorde också praktik men inom landskapsarkitektprogrammet, och är snart färdig:) Så kämpa på! Jag började även prata med de kvinnor som arbetade där, väldigt framgångsrika kvinnor som har stimulerande arbeten (och bra lön) som jag ser upp till, och jag upptäckte att två st (av de ca 5-6 kvinnor som jobbade där) hade fått barn när de fortfarande pluggade, de hade sammanlagt 3 respektive 4 barn vardera. Jag tror att allt är möjligt bara man vill det tillräckligt mycket:) men det hjälper förstås att ha en familj eller en partner som man kan dela "arbetsbördan" med. Eller vad säger ni? Sedan har ju vi en enorm fördel i och med våra flexibla arbetstider som man måste komma ihåg, tänk vilken lyx att kunna åka och bada, eller något annat skoj, med sitt barn en helt vanlig tisdag? De yrkesarbetande föräldrarna må ha pengarna men vi har tiden!
    Tack vilken snäll kommentar, man vill ju bara göra sitt bästa för sina barn. Kämpar ju för min och min dotters framtid och det är tillräckligt med motivation för mig.
Svar på tråden förälder och studerar