• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Bling1975

Ååå Bettan, va glad jag blir att du i alla fall är ett litet litet steg närmare drömmen. Jag ska heja på dig och liten, den här gången ska ni klara det. Kram

Stitch längtar efter Lilo
  • Mula69

Hej,

jag har följt den här tråden och skrivit något inlägg någon gång också sen åtminstone 1 år tillbaks. Det är en fantastisk kunskapsbank som finns samlad här, om än kanske av en tråkig anledning, och jag hoppas ni vill ge mig lite input på mina funderingar.

Jag och min man har gjort 10 st återföringar via ICSI (på 6 färskförsök) varav 3 har blivit graviditeter men ingen gått hela vägen. Mina små har alla endera blivit missfall eller MA i v. 7-9. Vi har manlig faktor som påvisad anledning och använder därför donator. Eftersom vi har historiken med misslyckade graviditeter är jag dock säker på att något även hos mig inte är som det ska. Jag har gjort den grundläggande undersökningen med kromosomtest, sköldkörtel osv och det finns inget där som visar på något fel.

Till hösten funderar vi på att göra ett 11 och sista försök och jag laddar som aldrig förr. Inför vårt senaste försök som skedde förra våren fick jag utskrivet prednisolon men tyvärr blev jag inte gravid vid det tillfället så jag vet inte vilken skillnad det ev. hade kunnat göra.

Jag har i nuläget startat igång med att äta L'arginin för slemhinnorna, fytoöstrogen, Folacin 5 mg ooch Mitt Val kvinna. Till detta har jag gjort en detox, gått på akupunktur och kommit igång med träningen och mår i största allmänhet ganska bra faktiskt.

I samband med vårt FET i gissningsvis september avser jag ta trombyl och prednisolon igen i kombination med progesteron. Jag vet att jag har läst någonstans att om man tar prednisolon måste man komplettera med D-vitamin och kalk - stämmer det? Någon som vet varför? De flesta verkar ha börjat vid ÄL - någon med input på det? Jag har också läst igenom den senaste behandlingslistan men blir inte klok på skillnaden mellan att ta trombyl ifrån ÄL resp. från en ev. graviditet. Någon som vet skillnaden på det?

Jag läser också om många som tar ASA 75 gram - är det någon speciell sort av tabletter eller duger vanlig alvedon?

Slutligen, jag hade också tänkt börja med omega 3 och aloevera juice under sommaren. Kan det vara så att det i allt det jag stoppar i mig blir någon konflikt av något slag?

Någon som har någon annan input?

Det här blev jättelångt men jag hoppas ni orkar läsa igenom det och ge mig den input ni har. Som sagt, större kunskapsbank är här är det svårt att finna samlad någon annanstans.

I övrigt vill jag gratulera de som väntar sina små eller redan håller dom i famnen. Till de som kämpar skickar jag en styrkekram.

Mula

• Sparken

Bettan - Kikade in i tråden i snabbis och såg till min stora glädje att du plussat!! Håller tummen hårt för dig och minisen! All lycka!

Mula - trombyl innehåller ju ASA 75 gram, alvedon innehåller inte ASA. I övrigt vet jag inte så mycket om alla kurer du tar men önskar er stort lycka till inför ert 11e försök.

• Franka

Mula - jag tog trombyl, prednisolon + kalcium och progesteron vid min 7:e graviditet som resulterade i ett barn. Jag gick då på Lucinaklinken (nu dessvärre stängt pga pension) och ordinerades följande, se även min presentation:

Trombyl - 75 mg, började jag ta flera månader innan ägglossning
    Progesteron - ska börja tas 2-4 dagar efter ÄL om man vet exakt när den var, annars bättre vänta och börja vid plus. tas 400 mg morgon och kväll, ca 12 timmar imellan, helst i vagina.
    Prednisolon - började jag ta vid ÄL men det var för att det råkade vara den dagen jag var hos läkaren och fick receptet, annars tror jag du ska börja tidigarem, vet dock inte när. Prednisolon ska trappas upp under ett par dagar.
    Kalciumtabletter - som en säkerhetsåtgärd eftersom kortison (dvs Prednisolon) urlakar skelettet, men det är främst vid långvarigt användande.
    Allt detta ska tas tom v 12. Avtrappning för Prednisolon och Progesteron.

LYCKA TILL!!!

• Odetta

Åh Bettan!!!! Hormonella jag sitter här tårögd....fan vad UNDERBART! GRATTIS!!! Stora stora kramar vännen! Nu jävlar!!!!

*puss*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • BettanB
    Tack igen, allihop. Det värmer verkligen.

Mula: Välkommen hit och beklagar din långa, vindalnde väg med tjälskott. Tycker att det låter smart att ta pred. prog och ASA vid nästa försök. Bra att börja med pred och ASA i tid (innan ÄL/återföring); pred skall som sagt trappas upp. Pred lakar ur skelettet därav kalket; D-vitamin krävs för att kalket skall tas upp av kroppen. Ta inte för mycket omega3 om du tar ASA (trombyl). Att ta ASA (trombyl) tidigare hjälper till att bygga en fin slemhinna.
    En annan bra sak är Evitamin; hjälper vid celldelning.

*vinkar-frenetiskt-till-alla-fina*
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Odd: Tror förresten att vi är på samma dag? Sista mens 3/5? Jag hade iofs rätt sen äl, så enligt äl är jag 6+4 idag.

Sorg i BettanMansion.
  • Odetta
    BettanB skrev 2010-06-22 17:56:58 följande:
    Odd: Tror förresten att vi är på samma dag? Sista mens 3/5? Jag hade iofs rätt sen äl, så enligt äl är jag 6+4 idag.
    Ja, då ligger vi väldigt lika. Jag fick min ÄL som "normal" cykel, så idag är jag v7+3 enligt Vul i fredags (och 7+1 enligt tempkurvan...så vete tusan )

Har en ny tid för VUL den 23/7 tror jag det är....är då i v12.

Men vet ni, jag fick hem en kallelse till KK och det stod inte varför. Men jag tror att det är deras utredning som kommer igång nu. Jag funderar på att inte avboka den tiden utan behålla den och be läkaren ta en titt med VUL....är då i v10. Vad tror ni om det? 8/7 är den tiden.

Går jag dit och får ett Vul så får jag ett i v10 och nästa (hos privata läkaren) i v12.....det känns lugnande faktiskt. I morgon är dagen då minibullen dog och förutom rädsla att det ska gå åt fanders även denna gången så är min rädsla nästan ännu större att det ska bli ett nytt MA. Jag vill verkligen INTE gå med en död bebis i magen i 8 veckor igen! Så VUL varannan vecka tycker jag låter bra.....dem borde väl inte bli sura för att vi inte avbokar kallelsen  då va?

KRAM TILL ER ALLA!!!
  • BettanB

odd: Hmm.. Jag hade nog ringt och kollat av med dem; då tror jag att de kommer erbjuda vul ändå faktiskt. På SU erbjuder de vul varannan vecka efter upprepade missfall, fast jag hamnar ju så klart mitt i semesterskarven. Hon skrev dock i min journal så jag kan få vul på akuten om så är. Fast jag tar nog ett extra hos en privat om ett par veckor. Har ju vul på torsdag igen hos dr LM också.

Är verkligen helt sjukt rädd; det är nu i dagarna mina brukar dö, så det är ju en kritisk period även här. *skakar*

Sorg i BettanMansion.
  • Odetta
    BettanB skrev 2010-06-22 18:43:17 följande:
    odd: Hmm.. Jag hade nog ringt och kollat av med dem; då tror jag att de kommer erbjuda vul ändå faktiskt. På SU erbjuder de vul varannan vecka efter upprepade missfall, fast jag hamnar ju så klart mitt i semesterskarven. Hon skrev dock i min journal så jag kan få vul på akuten om så är. Fast jag tar nog ett extra hos en privat om ett par veckor. Har ju vul på torsdag igen hos dr LM också.

Är verkligen helt sjukt rädd; det är nu i dagarna mina brukar dö, så det är ju en kritisk period även här. *skakar*
    Ja, jag känner ju också egentligen att det rätta våre att ringa, men jag är så rädd att inte få komma på VUL då. Jag ringde ju för någon vecka sedan och då sa BM jag pratade med att dem minsann inte gör sådanna VUL. Jag sa då till henne att jag har blivit lovad av en av era läkare att få komma och så svarade hon bara att det var ju konstigt. Men är det så att dem är ovilliga så ska jag påpeka att det står i min journal, för det ska det göra, det hade den läkaren sagt!

Förstår din oro vännen! *stora kramar*
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14