Inlägg från: grisolle |Visa alla inlägg
  • grisolle

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

quatterin: Det var samma för oss, att det enda de kunde erbjuda efter utredningen (som inte hittade några fel) var en remiss till Dr Lennart Blomberg. Men jag tackade nej eftersom vi redan körde med Albyl minor och var som Bettan skriver, rädd att hamna i "placebo-gruppen" och jag ändå tror på metoden!

• grisolle

Härligt att höra att allt gick bra, Odd, stort grattis!!

• grisolle

Hej!

Jag är just nu i den "spännande" delen av cykeln... dvs när mensen närmar sig (fast helst inte då)... perioden som jag tycker bra mycket bättre om än när mensen väl kommer, då brukar det bli några tunga dagar. Jag har dock inte kännt av några symptom alls den här gången och mensen borde komma måndag eller tisdag, så jag väntar och ser! Försöker köra på taktiken att sysselsätta mig med annat för tillåter jag mig tänka och känna efter brukar det bli värre. Vi ska flytta om några veckor så hela helgen har gått åt till att packa, det var ett effektivt sätt kan jag lova!

Pandoras box: Välkommen hit!

Irma; lycka till imorgon, du får rapportera hur det går imorgon kväll!

• grisolle

Nej, jag har bestämt mig för att inte göra det innan tisdag... det är så jobbigt när det visar negativt och jag försöker som sagt att köra på taktiken att inte tänka på det alls!

När brukar du börja testa?

• grisolle

Stort grattis Daniela!!

Här har jag börjat få "för-mens" men den är lite sen så jag blir lite irriterad - borde ha kommit igång på riktigt idag så jag hade nog inte ÄL riktigt när jag trodde ändå...

Jag har ju ätit prednisolon den här cykeln men ska trappa ner nu när mensen kommer. Jag har förstått att man inte bör äta två cykler på rad utan göra uppehåll emellan. Kan effekten ändå sitta i så att det är lönt att försöka nästa cykel (trots att man inte äter pred) eller kan man lika gärna ta en helt försök-fri-månad?

• grisolle

Spirit: Ojdå, va jobbigt! Det låter märkligt tycker jag... Jag trodde också att enäggstvilligar alltid var genetiska kopior men det kanske kan bero på yttre saker? Fast så tidigt? Hade de några svar på det?

Bettan: Jag kan bara hålla med alla andra och känner starkt för er - att det aldrig bara kan få vara bra! Kanske ändå skönt att få ett planerat snitt så att ni kan ställa in er på det? - det är ju som sagt det viktigaste att Mini kommer ut och mår bra.
    Det är oerhört starkt av dig att passa på att utbilda läkarkåren när du ändå är där - bra gjort! Jag kan bara hoppas att det blir fler läkare som börjar få upp ögonen för våra problem!

• grisolle

dumkropp: Välkommen hit - även om jag såklart önskat att du sluppit vara med om tre missfall. Jag tycker att du ska prata med din läkare om att göra en utredning - det har du rätt till när du fått tre missfall på rad.
    Du är välkommen att skriva av dig om dina funderingar här i tråden, den är ett bra stöd och har i alla fall hjälpt mig väldigt mycket (har också gått igenom tre bekräftade missfall och ett misstänkt). Men som sagt, prata med din läkare eftersom missfall kan bero på saker som kan förändras över tiden, såsom sköldskörteln.

• grisolle

Tillbaka efter en veckas semester och ser att det hänt saker här; Stort grattis till sonen Bettan!!! {#emotions_dlg.flower}

• grisolle

Syrling: Stort grattis till sonen!!

Det är härligt att det rapporteras om små underverk som kommer till världen här i tråden - det ger oss som fortfarande kämpar hopp!

Irma: Semestern var skön, vi var i fjällen och åkte skidor (eller ja, åkte väl kanske halva dagen och sen degade i stugan resten av tiden - så välbehövligt! ) Dock kom ägglossning lite plötsligt tidigt och eftersom vi sov i våningssängar i delat rum var det inte lättast att få till nåt... Flört Då får man bli lite kreativ vilket faktiskt var rätt trevligt! Glad

• grisolle

Härligt att höra att det gick bra, Daniela!

Irma: Jepp, nu är det bara att hålla tummarna!

• grisolle

Hej,

Jag tycker absolut att ett missfall i 4+4 ska räknas som missfall. Har man väl fått positivt graviditetstest så är man gravid och om det då avslutas så är det ett missfall. Det finns ju problem som gör att man får just väldigt tidiga missfall och det är minst lika viktigt att få hjälp då som vid senare missfall. Mina 4 har alla varit innan vecka 7 och jag misstänker att det har med immunologiska orsaker att göra. Att kroppen stöter bort embryot väldigt tidigt.

Jag tror inte på slumpen efter 3 missfall på rad, så stå på er och kräv hjälp (även om de oftast inte gör så mycket åt det...)!!

• grisolle

Annica P; Åh nej, jag är så ledsen för din skull vännen! Jag förstår precis känslan av att man inte ens orkar gråta, livet är verkligen hårt mot vissa och inte rättvist.

Jag har själv tänkt ibland att livet är orättvist men samtidigt, om man ser det ur ett globalt perspektiv, så har vi ju det hur bra som helst i Sverige så det känns "fel" att känna så... men man kan inte rå för sina känslor. Min enda tröst är att det blir lite lättare allt efter som tiden går, ju mer avlägset desto lättare att fokusera på annat, men man glömmer inte, aldrig...

• grisolle

Hej Sophan,

Vi är många här i tråden som självmedicinerar med Albyl minor, min läkare tyckte till och med att jag kunde köpa det och äta själv så "slapp" han skriva ut trombyl... Du ska som du skriver ta 1/4 eller 1/3 per dag från ägglossning och fram till mens. Det är en mycket låg dos av acetylsalicylsyra så det är ingen fara att ta det. Som jämförelse: om du tar en treo mot huvudvärk så innehåller den 500 mg och ovan nämnda dos är under 100 mg.

Jag har själv haft 3-4 tidiga missfall och har gjort en utredning men utan anmärkning... Har dock inte blivit gravid sedan jag började med Albyl minor så jag vet inte om det hjälper ännu. Lycka till!

• grisolle

Glömde ju svara på några av frågorna... blir du gravid bör du berätta för läkaren att du äter albyl minor och då bör du får svaret att du kan fortsätta med dessa till ca vecka 13... Angående flygning kan jag inte tänka mig att det påverkar, borde ju i så fall vara bättre eftersom risken för proppar ökar vid flygning och albyl minor verkar mot små proppar men där vågar jag inte svara säkert!

• grisolle

Åh Irma, så glad jag är för er skull, jag blir alldeles tårögd när jag läser, stort grattis!!!!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14