Inlägg från: grisolle |Visa alla inlägg
  • grisolle

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Är det någon här som har koll på Dr Siobhan Quenby på Universitetet i Liverpool och hennes forskning? Jag har lyckats hitta att hon ca 2008 startade upp en stor studie med kvinnor som fått upprepade missfall och där de blev benahdlade med Prednisolon. Hon hade gjort en liten studie först på 40 kvinnor och nu skulle hon göra en stor med en kontrollgrupp som skulle få placebo-tabletter. Det lät mycket intressant men jag kan inte hitta några resultat, är det någon som känner till det?

• grisolle

Daniela01: Jag vet precis hur du känner dig - vissa perioder orkar man helt enkelt inte med något alls! Det är svårt att komma med några tips men för min del brukar det gå över när jag försöker fokusera på annat i livet ett tag (jag vet, inte lätt!) eller tänka på hur bra man har det när det gäller andra saker (förutom just försöken att bli förälder)... Hoppas att du snart känner dig bättre igen!

quatterin; Det var snabba besked, en månad bara! Vad tog de för prover på er då? Vi fick ju ringa och tjata och efter 4 månader bokade barnmorskan in oss trots att läkaren inte gett klartecken för besök, och då kunde hon ändå se att alla provsvar kommit in... Skrev du ett klagobrev som gjorde att ni fick svar tidigare?

Jag funderar starkt på att skriva och tala om för ledningen vad vi tycker om det bemötande vi fick på SU, både vad gäller väntetider och vad vi fick "hjälp" med, vet dock inte om det gör någon nytta...

• grisolle

quatterin; Mm, det bekräftar ju bara vad man anat - man måste verkligen ligga på för att det ska hända något! Kromosomprovet är ju det som tar längst tid att få svar på och det som gjorde att vårt återbesök dröjde, även om svaren som sagt legat klara ett tag innan vi ringde och tjatade till oss en tid...

Vi funderar faktiskt på att ta med provsvaren vi fått från SU och gå privat för att få ett andra utlåtande eftersom vi inte kände att vi litade på vad läkaren sa. Vill också se om de verkligen inte finns fler tester som vore bra att ta eller om de inte ändå kan hjälpa till med läkemedel såsom progesteron (som SU vägrade för att läkaren menade på att det inte finns BEVIS för att det hjälper...) Ska också se om jag kan plita ner ett brev till ledning för SU ang vårt bemötande, det ligger ju lite i att man vill att kommande patienter ska få ett bättre bemötande än vad vi fick.

• grisolle

Hej på er!

Det var ett tag sen jag var inne på FL nu... vi har haft en rätt jobbig period och har tagit en paus från allt vad försökande, behandling, symptom och FL heter under tre månader. Jag har faktiskt saknat er och tråden men jag vet att jag inte kan släppa det helt när jag är inne här och läser ibland så jag har fått hålla mig borta.

Nu känns det dock som att vi är redo att försöka igen men ytterligare ny (egen) behandling. Den här perioden kommer att vara första jag testar att äta prednisolon. Jag har inte fått det utskrivet eftersom läkarna tycker att vi ska "försöka igen, förr eller senare går det nog..." men jag orkar inte vänta på ytterligare mf och eftersom jag STARKT misstänker immunologiska orsaker + att jag har läst på riktigt ordentligt innan så vågar jag testa det ändå. Det känns dock lite nervöst och jag kanske behöver ert stöd i tråden om/när biverkningarna kommer...

Jag är så glad för alla er, vars graviditeter fortskrider, har läst ikapp tiden jag varit borta och det ger verkligen hopp!!

• grisolle

Bettan: Ja, pauser är verkligen välbehövliga... även om det kan kännas lite stressande att "missa" flera chanser...

Irma: Grattis till 16 veckor, är det första gången ni testar med pred?

Det är precis så jag tänker, håller man sig på max 10 mg så känns det rätt lugnt. Började med 2,5 igår och idag, ska trappa upp till 5 mg i två dagar, sedan 7,5 i två dagar och sedan 10 mg. Då är jag uppe i 10 precis lagom till ÄL. Hoppas att det fungerar att göra så!

Kan ju säga att jag har rätt höga förväntningar på det här... det har jag ifs haft varje gång jag testat något nytt. Nu gäller det bara att det tar sig så att vi får se om det hjälper eller inte!

• grisolle

Huu, idag har jag varit alldeles yr hela dagen. Har aldrig kännt så innan och gissar direkt på att det kan vara prednisolonet som spelar in... ingen av er andra som kännt av det? Eller så är det lite stress över att jobbet börjat igen efter ledigheten och jag som överreagerar! Jag såg inte att det stod med som biverkning i FASS heller nämligen...

Irma; vet du vad det beror på att läkaren vill att du ska fortsätta? Hur var det, hade du tagit något test och därigenom fått testa pred?

Angående multivitamin med K-vitamin så tror jag som Bettan att det är så små mängder i så fall så det inte har någon större inverkan...

• grisolle

Spirit; Okej, jag tar pred på morgonen och asa på kvällen.
    Jag tänker att det kan bero på att jag tar pred på tom mage med vatten? Jag tar alltd medicinen direkt när jag går upp och sedan duschar/gör frukost och äter typ 10 minuter senare, det kanske kan inverka... Har inte varit lika yr idag så det var kanske något tillfälligt men jag ska testa att ta medicinen ihop med mat i fortsättningen.

Syrling: härligt att höra att allt såg bra ut! Har tyvärr inte koll på förkortningarna...

• grisolle

Bettan; Jobbigt att höra !! Jag känner verkligen med er, hoppas verkligen att mini är okej där inne trots att h*n är för liten... Finns det något man kan göra för att hjälpa upp? Tror du att det kan bli snitt nästa gång ni åker ner om h*n fortfarande ligger långt under?

Bubbibalubbi: testar du varje morgon nu eller? Det kan ju som sagt fortfarande vara som så att du är låghormonare... hoppas på det bästa!

Angående sex så finns det ju andra sätt om man är rädd för blödningar... GladSkulle gärna avstå i 9 månader om det kunde hjälpa en graviditet att gå hela vägen!

• grisolle

Irma; grattis till lyckat UL, måste vara härligt att få se att h*n mår bra!

Angående sex... där ser man, jag hade inte en tanke på att det kunde vara orgasmen som var det farliga! Men som sagt så står jag gärna över i 9 mån om det innbär att graviditeten går hela vägen...

Quatterin; skönt att du fick träffa en vettig läkare, har du lust att inboxa min hela hennes namn? Jag samlar på mig några namn på SU som är något att ha om jag skulle behöva boka in mig där igen.... har redan en "värsta" lista som jag vägrar gå tillbaka till! Flört

• grisolle

quatteriin: Grattis till nya jobbet - och det är ju inte fel att kunna ta ett glas bubbel å fira med heller!

Mamma till Astrid: Vissa fall av astma behandlas ju med kortison (ex prednisolon) som ju också kan vara aktuellt vid upprepande missfall för att det också sänker kroppens egna immunförsvar. Dock vet jag inte om medicinen bricanylen har samma effekt, för det verkar inte vara ett kortison... någon annan som vet?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14