Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Vvk: vanligtvis tar man ASA hela graviditeten (tom v.36 eller så). Grattis till lyckat vul!

bubbibalubbi: Behöver ju inte betyda något; ingen graviditet är den andra lik. Bara för att du brukar få plus innan BIM behöver det inte alltid bli så. Äl kan ha varit senare tex...

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    AHöst skrev 2011-01-09 15:06:52 följande:
    Jag ar.
    Kommer du ihåg vad andra brukar få ordinerat? Hur länga tar de pred; har för mig att de flesta får runt där någonstans...
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

miss nöjd: Usch, beklagar verkligen dina missfall. Tycker absolut att ni skall satsa på en rejäl utredning. Precis som bubbibalubbi skriver så ligger fokuset oftast på kvinnan (tyvärr kan jag tycka). Funderar på var "felet" kan ligga iom att ni har två friska barn sedan innan.. Inga problem vid de graviditeterna?

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Bubbibalubbi skrev 2011-01-10 13:59:35 följande:
    Vad är Innohep, och vad hjälper det mot? 
    Sprutor med blodförtunnande som motverkar mikroproppar i moderkaka och navelsträng; en behandling som väldigt många fått hjälp av. Bla jag.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Syrling skrev 2011-01-10 15:18:36 följande:
    Bettan: Hur har det gått idag, visst var det väl idag du skulle träffa dr LM?
    Nope, på onsdag. Idag var jag på "hemmasjukhuset" och avtalade om tid för ctg-uppföljning från v.37 och ev igångsättning (enligt dr LMs modell). Så skönt att ha det gjort!
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    BlirSnart85 skrev 2011-01-10 15:32:54 följande:
    Hej tjejer!

Jag undrade en sak, kan man få börja missfallsutredning efter två missfall, eller måste man vänta tills man har kämpat sig igenom ett 3:e? Blir inte gravid så väldigt lätt, så det är så himla tråkigt att när det först blir så skiter det sig iaf.
    Skall till min läkare på måndag, så det vore bra att få lite råd om vad man skal fråga och "kräva" för undersökning när man kommer dit.

Kram
    Fråga kan du ju alltid göra; en del har fått börja ta tester efter två missfall. Orsaken till att man oftast inte beviljas utredning förrän efter tre missfall (vilket är vad som krävs för diagnosen habituell abort) är att det är tämligen vanligt med ett eller två missfall, medan tre eller fler är betydligt ovanligare. Chansen är alltså större än någonsin att lyckas med kommande graviditet om man haft två konsekutiva missfall. Rent statistiskt iaf.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    BlirSnart85 skrev 2011-01-10 15:49:52 följande:
     Tack, det var ju lovande ordSkrattande 

Vi kommer nog fråga iaf, så får vi se vad han säger. Vet inte om det spelar nånn roll, men vi går till en privatklinik så kanske dom gör annorlunda.
    Ja, går ni privat och betalar för er så borde det inte vara några problem.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Krus: Time flies! Stora killen redan.
    Ja, nu är det inte långt kvar för mig; bf 12/2, så bara några veckor kvar.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

nybliven fru: Tack.
    Vi väntade till runt v.16 tror jag det var. Och sen tog vi det lugnt initialt. Klättrade dock på väggarna, så jag hade nog inte pallat att vänta mer heller.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Bubbibalubbi: Varför INTE fortsätta med vaggisarna?

Klistrar från min andra tråd:
    Var hos dr LM idag; sämre resultat nu och tom Leif blev orolig. Skulle varit sista besöket idag, men fick ny tid om två veckor. Tror vi får ta med BBväskan ner den gången, just in case... Nu låg Mini 18% under kurvan (gått från +5% till -4% ocu nu -18%) och oron gäller om moderkakan mår helt bra. Alltså precis det jag anat och oroat mig för hela tiden.
    Inte sämre än att han vågade släppa iväg oss iaf; alltid något...

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14