Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Bling: Håller tummarna för er!
Bling: Håller tummarna för er!
MonaRamona: Välkommen till tråden! Två mf är hemskt, men än så länge finns goda chanser att det går vägen nästa gång. Två mf är nämligen relativt vanligt jämfört med tre mf, som är väldigt ovanligt (fast vi är många som har samlats här). Det är därför som man gör utredning efter tre mf.
RamonaMaria: Ursäkta att jag skrev fel namn...
Annica P: En eller två proggisar är vanlig dos. Jag tror också att det räcker med det. Krämen är väl dessutom inte ett godkänt läkemedel? Isåfall skulle jag INTE ta det under graviditet. Som Bettan skriver så finns det kända biverkningar av progesteron.
Ang. tidpunkten för mf så tror jag tyvärr att det kan vara samma "fel" bakom tidiga mf, även om det kan skilja någon vecka hit eller dit. Det kan ta lite olika tid för kroppen att fatta att fostret inte lever, men graviditeten kan ha gått fel mycket tidigare. Ofta vid den kritiska tidpunkten vid infästningen eller då hjärtat ska börja slå. Även många andra vitala funktioner börjar fungera de första veckorna så det fnns mycket som kan gå fel. Många mf är alltså egentligen ma.
Nu blir det många inlägg här, men jag måste bara förtydliga...
I mitt eget fall misstänker jag att kroppen reagerat på fostret vid, eller strax efter infästningen, och därför bildat små blodproppar som förhindrat att fostret kan leva vidare. Detta är förmodligen en process och inget som inträffar vid ett exakt tillfälle. Så det kan ta lite olika lång tid. Ett av mina mf var ofostrig och kom inte ut förrän i vecka 13, fast mf konstaterades via vul redan i v 6. Men det kan fortfarande vara samma mekanismer bakom, fast kroppen reagerade annorlunda den gången. Hoppas att ni förstår vad jag menar?! Jag fick ju barn sen, kanske tack vare Trombyl.
Irma: Wow, grattis! Tänk att du redan kommit så långt. Hoppas att du kan njuta lite nu?!
Äntligen dax: Min läkare tror inte mycket på progesteron men jag tyckte själv att det var viktigt med tanke på mina spottings innan mens, som KAN tyda på progesteronbrist. (Är du intresserad av just detta kan du googla på luteal phase defect eller LPD.) Man kan mäta progesteron i blodet efter äl, men det är mycket svårt att utläsa något eftersom det varierar mycket. Å andra sidan är det få biverkningar så det gör heller ingen direkt skada. I mitt fall fick jag mf med enkel dos prog, men det gick vägen när jag fick dubbel dos prog+trombyl.
RamonaMaria: Ja, risken för mf är ju ungefär 20% för ALLA som blir gravida (lite beroende på ålder förstås) så en något föhöjd risk efter två mf är enligt min läkare mycket marginell. Du bör alltså ha mycket goda chanser att lyckas nästa gång!
Ang. Trombyl så får de flesta rekommendationen att göra uppehåll under mens (det har en blodförtunnande effekt) men annars ta hela cykeln, åtminstone från äl. Jag tog tom v 37.
Jag läste på Janusinfo att det främst kunde ge motsatt problem hos flickor, dvs förstorad klitoris. Men att det var väldigt ovanligt och att sambandet inte var helt klarlagt. Sen verkar det ju vara stor skillnad på progestron av typen Provera som man absolut INTE ska ta under en graviditet och tex Crinone som man alltid tar vid IVF.
Om det kan minska risken för mf eller inte borde väl bero på vad orsaken till mf är? Om det är brist på progesteron (vilket för övrigt verkar vara svårt att mäta) verkar det inte helt orimligt att det kan förebygga eller åtminstone minska risken för mf. Om så inte är fallet är det självklart verkningslöst, om än relativt ofarligt.
Min son är frisk.
Här är länken: http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=849&contenttype=text/html
eller http://www.janusinfo.se/gravreg/
Jag hade ingen aning om att Janusinfo grundade sig på en så gammal studie. Å andra sidan menar jag absolut inte att alla svar finns där, eller i någon annan enskild studie. Det är ju jättesvårt att veta vad man ska grunda sina antaganden på. Och ofta gör det tyvärr inte saken lättare att en, i vissa fall, sämre påläst läkare ska fatta beslut om vilka läkemedel man ska få.
Progesteronbrist KAN visa sig som kort lutealfas (jag skrev om det nyss - man kan söka på luthealphase defect eller LPD) och/eller spottings ovanligt länge innan mens. Kort lutealfas kan ju iofs leda till kortare cykler totalt, men att man får äl tidigt i cykeln beror väl snarare på andra saker, som att man börjar bli äldre och äggen färre?
miss nöjd: Det verkar ju onödigt att mannens spermier ska testas, men kromosomprov kan han ju ta (blodprov). Ärrvävnad kanske kan vara ett problem, så det är ju bra att du snart får göra ul. Får jag fråga hur gammal du är nu jämfört med när du fick dina barn? Är det samma man?
miss nöjd: Enligt min läkare gör dåliga spermier snarast att det är svårare att bli gravid. Har man lätt för att bli gravid ligger felet någon annan stans. Men att ta ett spermaprov kanske inte är fel ändå, om inga andra fel hittas.
Vi hittade inte heller något på utredningen, vilket man sällan gör. Så jag gick i akupunktur i 6 månader innan jag blev gravid igen. Enligt akupunktören hade jag "hormonell obalans". Det var hiskeligt dyrt och jag vet inte om det hade någon effekt, men det var skönt med en paus. Sen tjatade jag till mig Trombyl och progesteron av gynekologen. Jag slutade med kaffe efter plus.