Inlägg från: Krusbär |Visa alla inlägg
  • Krusbär

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Odd: Grattis till lillebror! Skönt att allt gick bra!

Pandoras box: Beklagar dina mf. Man vet väl egentligen inte så mycket om vad som orsakar ofostriga graviditeter, mer än att det inte finns ett synligt foster. Men det beror ju också på när man gör ul, vad man ser och inte. Ett av mina mf (alla ma) var en ofostrig. Hinnsäcken fortsatte att växa (fast i långsammare takt än normalt) fast det inte syntes något foster, bara gulesäck. Så jag tror inte att du ska oroa dig just för det. I en vanlig utredning ska kromosomprov ingå. Våra prover var normala. Vi fick en frisk pojke på fjärde försöket. Lycka till!

• Krusbär

Bettan: Hurra för bra bemötande! Mini kan ju vända på sig i sista stund (det gjorde min skrutt) men annars går det bra hur det än blir. Tänk att du snart får träffa mini!  Kram

• Krusbär

Bettan: Förstår att du helst vill undvika snitt, men som läget är nu verkar det ju innebära mindre risker för mini med snitt. Här avråds fö alla å det bestämdaste till från vaginal förlossning i säte, även om både bäcken och barnets hälsa talar för det. Kramar

Trevlig helg till alla er andra!

• Krusbär

Spirit: Kan inte föreställa mig vad ni går igenom. Hoppas att ni får all tänkbar hjälp. Kramar

dumkropp: Välkommen hit! Beklagar dina mf. Känner igen det där att inte kunna berätta på jobbet. Känns som att man går omkring och är sur och tvär och gör ett dåligt jobb. Det hjälper att prata om det, men det är fortfarande många bekanta som inte vet nåt om våra mf. Ang. samtalskontakt så tror jag att det är jättebra, men man får nog kämpa för det. Jag fick mina första samtal efter förlossningen (jobbig förlossning) och insåg då att mycket från tiden med mf hängde kvar och att det påverkat mig under förlossningen.

miss nöjd: På KS i Solna verkar de inte vara så intresserade av mf men kanske är det annorlunda i Huddinge? Har inte varit där. På DS vet jag att de har/haft en studie om mf. Hör med dem? Annars tror jag att väntetiden till privata är kortare. Bor du i Södertälje kanske den kliniken är bra. Jag gick på Sophiahemmet.

• Krusbär

Jättegrattis till Bettan och välkommen ut Mini! Ta hand om er nu så får du berätta mer sen. Kramar

• Krusbär

Jättegrattis Syrling till "lill"-killen! Och bra jobbat med förlossningen, imponerande!

• Krusbär

Pinglan: Grattis till pyret men fy för osympatisk läkare. Har ni nytt vul inbokat?

• Krusbär

Grattis till plus och lyckade vul!

Ang. progesteron så fick jag ordinerat 1/dag (Crinone) men eftersom jag hade blödningar+att jag misstänkte att lågt progesteron var ett av mina problem, tjatade jag mig till 2/dag efter plus (1/dag från några dagar efter äl). Dr ordinerade tom v 12, men eftersom jag lärt mig att moderkakan är helt "klar" först i v 14 (det sägs ju annars att den "tar över" från gulekroppen i v 12) fick jag fortsätta till v 14. Snäll dr! Men då hade jag som sagt misstänkt lågt progesteron. Vet att ordinationen oftast varierar mellan 1 och 2 per dag.

• Krusbär
    Daniela01 skrev 2011-02-21 15:05:42 följande:
    jag funderar på att göra slingor i håret (ljusa och mörka). Kan det vara farligt att göra det?
    Det är nog inte direkt farligt men man rekommenderar inte hårfärg åtminstone innan vecka 12. Många gör det ändå, jag valde att inte göra det för att slippa fundera.
  • Krusbär
    Daniela01 skrev 2011-02-22 09:14:35 följande:
    jo det är sant, vad är en vecka hit eller dit egentligen, händer ngt så kommer jag förmodligen skylla på mig själv för detta (fastän det inte berodde på det). Får se det som att rått-färgat hår med utväxt är vårens färger :)
    Ibland kan det vara lite kul att se hur folk, som annars alltid färgar håret, går med utväxt helt plötsligt. Och sen visar det sig ofta att de är gravida! Slår nästan aldrig fel. Ni kan blinka åt varandra på stan-
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14