• Irma

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hannapannas: Ser att ingen av oss svarat dig på nästan en vecka... skäms på oss. Beklagar dina missfall. Jag bor i Gbg och vet inte om det finns några bra privata mottagningar som gör utredning efter "bara" två missfall. Jag har inga bra erfarenheter av sahlgrenska (repro) jag heller. Har stött på en bra läkare där iufersig. Hoppas du lyckats hitta hjälp och slipper genomgå ett tredje missfall bara för att.

Mula: Kul att höra av dig! Grattis till att ha kört igång med adoption! Eller hur man nu säger.

Till er kämpare som väntar på mens efter skrapningar/cytotec mm. Hoppas era kroppar hoppar igång nu lagom till påsk om inte innan! Alla ägg som äts borde väl smitta av sig lite

• Irma

Nettan: Nej! Beklagar verkligen

Äntligen dax: Jag har testat bidrottningele. Kände av ägglossningen starkare. Tror iufersig du ska ha en cykel att börja på när du börjar ta det. 

• Irma

Äntligen dax: Jag skulle testat med trombyl redan från ÄL. Det skrevs här i tråden för några veckor sen om att det var nya rön att man inte skulle ta ASA vid infästning. men jag tror på min läkare som är insatt i koagulation som säger att ta det redan från ÄL. Det skadar inte med så låg dos oavsett om du har koagulationsavvikelser eller ej.

NinniNinna: Kul att se dig! Hur mår du?

Ninnin82: Segt att det inte vill komma igång Vet inte om bidrottningelen kan kicka igång eller om det bara rör till det ännu mer? Provera som bettan skrev om kanske är ett bättre alternativ?

MCT79: vad bra att du får trombyl nästa gång! Hoppas din kropp kommer igång snart.

• Irma

Äntligen dax: normal dos brukar vara 75 mg. Har för mig Bettan körde med högre dos i början?
    Jag hade en grym blödning (första mensen) efter ett missfall en gång. Blödde igenom gröna OB och tjocka nattbindor under kanske 2-3 timmar. Var ute på resande fot i jobbet och det var inte direkt läge att åka iväg till någon akut. hade grymt ont också, ungefär som när missfall ska ut (jag vet att jag inte var gravid igen). hade känslan av att dom glömt skrapa allt dom skulle ungefär...

• Irma

MCT79: Vad tröttsamt att missa undersökningen av livmodern denna cykel Håller tummarna för plus istället då

• Irma

Ninnin82: Det låter som du ska få komma till min fantastiska läkare! Hoppas det Hon heter Margareta Hellgren (om man skriver bra grejer får man väl skriva ut namn här ?). Testa att maila henne direkt isåfall. Jag blev remitterade dit. Först hände inget på länge, är man van med SU och repro så vet man att man får hålla reda på allt själv. Så jag mailade läkaren direkt. Då fick jag en tid inom 2 veckor!

• Irma

Japp! Läkaren på repro tyckte att jag efter ett MA med progesteron och trombyl skulle fundera på att adoptera... Jag sa att dom antingen fick låta mig testa lågmolekylärt heparin eller så skulle jag själv söka mig vidare till Helsingborg och DrLM. Då vaskade dom fram DrMH  Jag är så tacksam för det!

DrMH lät mig först testa ett försök med trombyl och fragmin. Det sket sig. Sen fick jag testa trombyl+fragmin+prednisolon. Och än så länge går det ju bra, v:33+0 idag Hon är inte främmande för immunologiska förklaringsmodeller. Men hennes "huvudämne" är koagulation (hon är docent och forskar). Hon blev nyfiken på Dr Beers klinik och hur andra jobbar i andra länder när jag berättade om det (hon påstod att hon inte hört talas om honom, men det måste hon ju ha gjort..) Men att genomföra LIT, IVIG och liknande i Sverige verkade hon inte så pigg på. Är nog svårt att göra om man jobbar inom offentlig sjukvård också utan att få massa skit för det...

Iallafall. Hon är den bästa läkare jag stött på i den här karusellen! Jag hade rosa och bruna flytningar v:6-v:13. För att hålla mig lugn och någorlunda fungerande som människa fick jag komma in på VUL varje vecka första trimestern. Hon är och har varit ett underbart stöd under min graviditet! Tror att jag tack vare henne och min fantastiska barnmorska på SpecMVC på Östra (välj dom om du kan) inte känner något behov av samtalsstöd.

Jag minns att jag och mannen sa till varandra att det kändes som vi vunnit på lotteri när vi förstod hur bra hon är! Hon jobbar tisdagar och torsdagar uppe på SpecMVC nuförtiden. Så förmodligen ringer hon väl dig på torsdag  Jag har lite försiktigt påpekat för henne att vi i Göteborg med habituell abort inte får någon vidare hjälp på repro. Att det behövs någon som henne. Vet att hon sagt att hon inte har tid med fler patienter. Men snart försvinner ju jag. Och då finns det plats för dig

• Irma

Ninnin82: Var du hos DrBE på repro? Jag var 27 då, ingen ålder och mening att stressa upp oss tyckte jag. Speciellt inte när hon i samma mening la fram att hon inte tänkte hjälpa oss mer.

• Irma

Jag tycker iufersig att DrBE är en av dom bättre jag träffat på uppe på repro. Men visst, man kan ju vara lite mer inkännande. 

Hoppas att samma "cocktail" av mediciner kan hjälpa dig också. Om inte annat så vet du att hon inte är emot att låta dig testa det (tror jag). 

Jag testade en graviditet med progesteron (via repro). Frågade DrMH om jag skulle ha det. Tyckte hon inte. Men för att motivera det skickade hon iväg mig på att ta prover på progesteron före och efter ÄL. Vet inte om det egentligen är tillräckliga tester för att se om man skulle behöva progesteron eller inte, men jag valde att lita på henne. Fick ju dom andra medicinerna iallafall. Dom kändes viktigare.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14