Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Irma: Mina går över efter nån dag, så jag fyller på rad efter tad typ. Byter sidan varje dag.

mojutten: ja, visst är det lite knasigt vad man önskar sig ibland? Hoppas att du också får bli ett blåbär snart.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Mula: Jag biter bara ihop och sticker helt enkelt. Det måste ju göras. Ett, tu, TRE. Bara jobbigt första gångerna..

Buster: Vad härligt att de hittat något! Tar du ASA nu? Annars skulle jag definitivt rekommendera det. Dessutom tycker jag att det är på tok för sent att börja med fragmin när man ser hjärtat; tycker gott att du kunde fått det direkt på studs. Men det allra mest positiva är ju som sagt att man hittat något att behandla.

Irma: Du är kanske helt enkelt mer benägen att få och behålla blåmärken; kan ju vara rätt olika det där.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Buster: Vad bra. Precis, just med det felet är ju blodförtunnande jätteviktigt. Men jisses, vilken bombad läkare, klart att det kan bildas proppar innan dess också; i de första små "angöringspunkterna" där morulan/embryot/fostret sitter.

Näpp, tycker då rakt inte att det blir för mycket med ASA och fragmin; tror att merparten av veteranerna i tråden (och de som gått vidare efter tråden) har använt båda eftersom de funkar lite olika. Och de är ju så fånigt låga doser vi pratar om så det är ingen fara. Jag berättar inget på mvc, men dr LM vet att jag tar båda. Tror jag iaf, för jag var noga med att fråga under förra graviditeten och då sa han att det var helt ok. men du gör som du vill så klart.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Säg åt honom att Leif Matthiesen sagt att det är okej och be honom sen googla på dr LM. Finns förvisso många fler som säger att det är ok, men det är ju honom jag frågat så..

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sushikatten: Vad menar du med 1 tablett levaxin och ½ pred? Vilken styrka är det? Tar du alltid pred eller bara från plus/äl? Lika hög/låg dos?
    Tycker att du kan överväga att börja med ASA strax innan äl för att ge slemhinnan en chans att gotta till sig lite extra innan ägget skall fästa; så har jag gjort. Ett tips till är att lägga till e-vitamin (ges tydligen ofta utomlands vid upprepade mf) pga av att det stärker upp vid celldelning; farligt är det iaf inte . Om du tar pred mycket/länge är det också bra att ta extra kalcium och d-vitamin.
    Härligt att du fått tag på all medicin iaf.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sushikatten Ok, så du skall bara ta 5 mg pred och öka till 10 mg när du börjar spruta? låter lagom tycker jag.
    Fortsätter de kolla skk (TSH & T4f) med jämna mellanrum (var 4-6:e v)?
    Nej, ASA är trombylen. Bästa är att ta trombyl från strax innan äl och sen innohep från äl. Tycker jag.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Mula: SkämsSkrattande

Irma: vad konstigt. Kanske att hon tycker det är för låg dos och kort tid? Jag tog det iaf och tycker gott att man kan göra det. Inget farligt åtminstone.
    tar också en multivitamin, men tar även extra e-vitamin (köper "ren" på apoteket och tar enligt anvisning).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

OCH ytterst inofficiella psykolog. ,-) Alltid till er tjänst.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Buster: tack. Och härligt att du får börja direkt ändå. Det kan ABSOLUT göra skillnad. Dr LM är mycket bestämd med att man skall börja redan vid äl tom om man har tidiga mf och han är också överläkare och docent; det kan du hälsa din läkare. 
    B-vitamin har jag inte direkt hört någon ordineras för mf, men det kan säkert vara bra. Har du haft brist?

sushikatten: vilka klåpare. Man måste ALLTID ta t4 fritt om man tar skkprover; det är det provet som visar nivån av skkhormon enkelt uttryckt. Jag hade 12 nu när jag reagerade och det tyckte jag var väl lågt med tanke på att jag behandlar med levaxin och ändå gjort doshöjningar under graviditeten.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14