Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

kaakis skrev 2010-09-15 08:17:02 följande:
    Jag vet, jag är helt övertygad om att han har passerat bäst-före-datum för läääääänge sedan, gällande läkaryrket. 
    Åhhh jag blir så arg när jag tänker på honom Skrikandes
    Haha.. låter som någon av de läkare jag träffat; träffade ett riktigt stopskott på SU och en privatläkare här i Gbg  (totalt oempatiska, oerhört okunniga och helt ointresserade av problematiken). Har som tur är träffat vettiga läkare också, men ännu ingen riktigt riktigt bra. Dr Lm är klart bäst hitintills dock. Han bryr sig, är empatisk och mycket kunnig (nackdelen är att han enbart tror på innohep).
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    mojutten skrev 2010-09-15 10:24:33 följande:
    era diskussioner om behandlingar har fått mig att börja fundera igen. Först så funderar jag om jag kanske borde begära min journal och se vad mina värden låg på. Vet inte vad mitt TSH låg på annat än att hon gav det godkänt, men utifrån era erfarenheter så börjar man ju undrar vad hon tycker är ok...

Sen så har jag börjat fundera på om man kanske skulle försöka skaffa sig lite prednisolon i smyg, och ta i fall att. Jag vill verkligen inte gå igenom ett mf till bara för att sen få testa en sak till, tänk om det är det som gör susen.

Hur tänker ni?

Tycker du tänker till bra.

TantTingeling skrev 2010-09-15 11:03:09 följande:
    Irma: Man behöver inte trappa upp Prednisolon, det är att trappa ut som är det viktiga (för att kroppens egen hormonproduktion är nedtryckt efter längre tids behandling). Dr. Bettan är klok och har säkert läst någonstans om detta, men själv ser jag inga negativa effekter på fertiliteten om man dunkar på direkt med 10 mg. Det är ju faktiskt en rätt liten dos, många tillstånd kör man ju på direkt med 30 mg...

Jo, jag har läst att man bör trappa upp också (kommer dock inte ihåg vart längre; gröt i hjärnan), men å andra sidan är det ju en rätt liten dos så.. Å tredje sidan så skadar det ju inte att trappa upp heller.
    Trappa ut är dock viktigt oavsett, som jag lärt mig.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    mojutten skrev 2010-09-15 11:57:25 följande:
    Tack, tänker gör jag iallafall. Frågan är bara var man skaffar sig dessa piller i smyg, några tips?
    Jag köpte när jag var på semester utomlands (Spanien) där är det receptfritt och man får ta med sig liten dos för eget bruk. Typ..
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    kaakis skrev 2010-09-15 16:41:43 följande:
    Typiskt..
    Så med andra ord så skriver inte svenska läkare ut prednisolon.....
    Och nu kommer nästa begåvade fråga.......vad är det till, är det blodfötunnande?? Som trombyl?
    Visst finns det de som gör det, men de flesta är nog kritiska och vägrar (dålig pålästa). Pred är kortison; tanken är att det skall hindra kroppens -överaggressiva- immunförsvar att anfalla och döda embryot.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    grisolle skrev 2010-09-15 19:31:55 följande:
    Ni som har ätit Prednisolon (efter ordination eller "i smyg") - har ni kännt av några biverkningar? Jag är lite skraj för kortison men det beror kanske på dosen? Jag har lätt att få tag på det om jag vill nämligen och har funderat på att testa det men eftersom vi ännu inte fått provsvaren från utredningen velar jag om vi ska vänta på det eller inte...

Det vore därför intressant att höra om eventuella nackdelar/biverkningar!
    Har inte märkt ett smack. Dock vettigt att ta extra kalcium och d-vitamin om man tänker ta pred ett längre tag.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Irma skrev 2010-09-15 19:50:36 följande:
    tack alla för tips om prednisolon. jag ska ta lägsta dosen, 10 mg. Blir fundersam om jag har "råd" att trappa upp och ner. För jag fick bara 100 tabletter utskrivna. Om det tar några månader innan jag blir gravid så märker ju läkaren att jag inte följt hennes ordinationer om tabletterna tar slut för tidigt....  svårt när ni har olika bud. man vill ju inte göra oddsen sämre!
    Fast det behöver ju inte bli så mycket fler tabletter tänker jag iofs. Och man behöver inte ha så lång upp-/uttrappning heller. Om man nu ens vill göra så. Tycker du att det blir veligt så låter det ju på de andra som om man kan skippa det.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

kaakis: Du skall säkert ta cytotectabletter nu för att stöta ut slemhinnan och sprutan kanske var pregnyl för att få äggen att släppa?
    Inget mer än trombyl och prog sen? Hade du testat med det tidigare?

Ego: Nu är det officiellt på jobbet.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    kaakis skrev 2010-09-16 16:56:36 följande:
    Vad är det som officiellt .......Cool...NYFIKEN.....
    Att jag är gravid och skall ha liten i februari.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Syrling skrev 2010-09-16 16:57:42 följande:
    Inne och läser ikapp och lämnar ett levnadstecken. Vi väntar mest på RUL som vi ska göra på onsdag. Är nervös och har mest nedräkning av dagarna. Känner Mini röra sig nu och idag kunde även maken känna en lite buff. Trots att detta gnager den förbaskade oron på som vanligt. Att man aldrig bara kan glädjas utan måste tänka negativa också....

Vi har också gjort det officiellt nu, går inte att dölja längre.
    Visst är det härligt med buffar, men förstår din oro. Jag är också fortfarande orolig, men försöker släppa. Har synts ett bra tag på mig, men har vägrat bekräfta något förrän nu, efter rul. Ville vara säker på att allt såg bra ut först.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: Folk är livrädda för mig. Och jag ser mer tjock än gravid ut ännu; åtminstone med kläder på (vilket jag ju oftast har på jobbet ).

Hej och välkommen, qatteriin. Synd att du behöver vår tråd... Vilken läkare fick du träffa på SU? Om du träffar en manlig läkare med initialerna MM (utländsk kille som mumlar mycket), så är mitt råd att springa åt andra hållet. Gjorde också min utredning på SU och fick bara höra att det bara var att försöka igen; förr eller senare funkar det eller så tröttnar man. Härligt att höra liksom... Fast det FINNS en del bra läkare där också....

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14