Inlägg från: Vilja våga kunna |Visa alla inlägg
  • Vilja våga kunna

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Fialisa: Här händer inget. Tänkte spackla vardagsrummet idag i förhoppning att det ska sätta igång det hela. Trodde verkligen inte att det skulle dra ut på sig så här, det var ju knappt nåt kvar.
    Hoppas att jag snart är i samma sits som du! :) Grattis!

• Vilja våga kunna

Irma: Skönt med vul så snart. Jag hade nog också hoppat kalaset även om man ibland känner att man inte kan undvika allt hela tiden så vill man ju inte ta några för stora risker heller.  Hoppas att flytningarna håller sig borta nu.

Spacklingen verkar har gjort sitt,för nu är det iaf igång.

• Vilja våga kunna

Å Irma vad jobbigt! Jag vet hur svårt det är men man får helt enkelt försöka sysselsätta sig så man inte hinner tänka så mycket. Jag är skit dålig på det men jag vet att det är så man borde göra...
    Massor med kramar och tummarna börjar bli blå och kommer att förbli det. :)

• Vilja våga kunna

Här händer så mycket!

Grattis Irma!

Bling: Fasen så tråkigt!

Här händer det också grejer. Det där tredje mf:et gör visst att det går undan även i landstinget. Idag fick vi kallelse för start av mf utredning i landstinget, första besöket 9 nov. Imorgon har vi start för mf-utredning på privat gyn. Nu vet jag inte hur vi ska gör... eller vilken vi ska göra. Några tips!? 

• Vilja våga kunna
    mojutten skrev 2010-11-03 08:50:25 följande:
    Irma klart att vi fortsätter hålla tummarna!

Vvk, jag skulle ha gått på den privata och sett hur det gick, vilken hjälp jag blev erbjuden och om jag inte blev nöjd gått på den andra med

Ego, jag har ramlat ner i en grop, det kom tvärt i samma veva som ännu en mens och allr känns bara skit. livet, jobbet, allt är bara oändligt grått.
    Ja, den där privat gyn. han valde åt oss han tyckte (jag sa att de hade sagt att vi skulle få tid, inte att vi hade fått en) att de hade bättre resurser på landstinget och att det lät som om de vill "satsa på oss" !? Iaf då blir det utred. i landstinget. Fick iaf göra vul idag och det är fortfarande lite slemhinna kvar och i båda äggstockarna satt "övermogna" ägg som inte hade släppt pga hormon oredan... eller vad man ska kalla det. Fick köpa cyklo F på apoteket för att få slut på blödningarna. Ska bli skönt nu efter en månad.
    Det positiva är att jag och sambon nästan sitter ihop av ren desperation utan sex på en månad! :D

På tisdag, när vi ska till landstinget för provtagning, ska jag be att få tid att prata med nån. Känner att det är dags.
    mojutten: Pratar du med nån? De där groparna kan vara svår att klättra upp ur...
  • Vilja våga kunna

Hej länge sen jag skrev hos er, men jag läser allt.

qatteriin: Min mens har ändrats lite efter varje mf. Enligt en gyn. jag pratade med så ändras den efter varje grav. hur kort grav. det än är. Det är väl såklart individuellt också... som allt. ;) Jag har sluppit värk men mensen "mesar" och kommer som bruna flytningar i 4-5 dagar innan den kommer igång... Kan ju bara hoppas att det senaste mf:et ändrat på detta igen... alltid nåt!?
    Hoppas du kan få nåt starkare mot din värk.

Daniela01: När vi precis hade fått vårat senaste mf bekräftat ringde min syster och berättade att hon var gravid, igen. Hon var bara i v. 6 men var tvungen att berätta på jobbet för hon fick inte igen byxorna längre. hihi
    Det var jätte jobbigt att höra att hon var gravid, även om jag hade väntat på det visste att hon ville ha tätt. Hade vi inte fått mf så hade jag fått två veckor innan syrran, ungefär. Det hade ju varit sjukt roligt! Så jag kände att jag var tvungen att berätta för att hon skulle förstå att jag var jätte glad för hennes skulle men att det nog skulle bli svårt ibland då jag samtidigt är så ledsen för att det inte blir kusiner så tätt.
    Så den här veckan har jag berättat för båda mina systrar, de är så kloka! Båda sa att det var bra att jag berättade och hon som är gravid berättade att en av hennes bästa vänner också fick sitt 3e mf nyligen så hon ska också få utredning nu. De tyckte att det var viktigt att man pratade om det för att alla ska känna att det faktiskt inte är så ovanligt, tyvärr. Inga konstiga frågor om jag visste när jag har äl eller om jag hade provat den eller den ställningen. ;)
    Jag har dock inte berättat för mamma, jag älskar henne, men hon kan inte hantera sånt här. Hon skulle antagligen fråga nåt sånt konstigt.
    Det känns sjukt skönt att rätt många vet nu, då är det ok att må dåligt ibland. :)

Lite ego: Vi har varit o tagit blodprover. Samma eftermiddag ringde de dock och sa att de hade missat några av proverna på mig, så jag ska dit igen på tisdag. Som tur är tog de dom som tog längst tid. Har även fått en tid hos en kurator på landstinget.
    Letar just nu febrilt efter zonterapi. Tänker att nåt måste vi göra medans vi väntar.

Ha en fin helg alla fina kvinnor!

• Vilja våga kunna

Hej mina husgudar! Hoppas ni har haft en fin helg!

Jag behöver råd, igen! :)
    Fick ett svagt plus igår, igen! Hade enligt tempen äl 20 nov. Efter ca. 6 veckor små blödande efter förra fm:et. Har tagit de första blodproverna i mfutredning. Var i torsdags inne och lämnade nya TSH och Prolaktin, för de eller nån av dem var lite höga. Var i onsdags på zonterapi, första besöket och hon önskade mig en riklig mens till helgen för det behövdes... hon jobbade för att rensa livmodern. Vet inte riktigt om jag tror på att zonterapin kan göra så jätte mycket skillnad men lite orolig blir man ju nu.
    Hade så gärna, för en gång skull, väntat en cykel till bara för att få ordning på allt. Känns som om det nu bara kommer gå samma väg som alltid.
    Har ni några kloka råd? :S

• Vilja våga kunna
    BettanB: Jag var nog lite otydlig. Vi har lämnat prover men vi har fortfarande inte fått vårat första läkarbesök i utredningen. Så jag äter inga med. Det enda jag vet är att jag fick ta om TSH och prolaktin för att nåt avvek.
  • Vilja våga kunna

Borde jag ta ASA? Fast jag inte vet så mycket än... I remissen jag fick för att ta om TSH och prolaktin står: "Övriga prover som jag hittills har fått svar på har varit helt normala."

• Vilja våga kunna

Irma: Vilken skräck upplevelse! Tur att det gick bra!

Jag fick idag tala med en gyn.läkare, såklart var ju inte hon jag fick telefontid insatt i mf problematik. (Eller vad man ska kalla det.)
    Hon berättade iaf (efter att jag frågat) att mitt första TSH hade legat på 4,5 och det jag tog i torsdags var 3,1. Då sa jag att det var ju för högt, och att det vill jag få ordning på så fort som möjligt.
    Sa även att jag ville ha ett vul i v.6 för att se om man möjligen skulle kunna få se ett foster för en gångsskull och för att jag kommer att behöva det, om jag nu går så långt.
    Hon skulle rådfråga en kollega och återkomma imorgon. (Egentligen i eftermiddag, men då var jag såklart å simma, så hon sa till sambon att hon skulle ringa imorgon. )
    Att man ska behöva slåss så hela tiden.

• Vilja våga kunna

Ho ho! Jag får hämta Levaxin idag! Ska börja med en dos på 50 mikrogram per dag och ska ta ett nytt prov om 6v. Ska även få tid för vul nånstans v.6-v.7. Ni som tar Levaxin, är det noga med att man tar det samma tid varje dag? Om jag hämtar idag kan jag ta en då och sen ta på morgon i fortsättningen, även om det ibland blir kl.6 och ibland kl.8?

Bettan: De andra proverna som är färdiga var normala, kromosonproverna (det var väl de som tar 8v?) är inte klara än.

• Vilja våga kunna

Bettan: Jag tar 1/3 barn albyl, på eget bevåg. Så tröttsamt när vi inte fått tala med den gyn. vi ska få. Hon som ringer hela tiden är ju inte insatt så jag orka inte tvista med henne om det med.
    Kan ju se till att de tar ett nytt TSH när jag får mitt vul då.  Tack så mycket för råden!

• Vilja våga kunna

Hej husgudarna! Allt bra med er hoppas jag!

Jag har nu, tillslut, fått veta att mina koagulationsprover såg bra ut. Vet inte riktigt vad som är bra, men så sa hon. Jag har ju ätit albyl minor sen jag plussade, hur länge tycker ni att jag bör fortsätta med det? Jaa har fortfarande inte tagit upp det med nån gynläkare eftersom jag ännu inte har träffat hon som skulle haft utredningen och de andra verkar ju inte alls insatta. Är idag i v.8+2. Blev tillbaka flyttad en vecka vid vul förra veckan men vi fick se en fin liten böna med tickande hjärta. Har tjatat till mig ett nytt vul om en vecka igen. :)

• Vilja våga kunna

Hej alla!
    Jag har precis haft en av många långa diskussioner med min mor! Hon tycker att jag är på för många ul och är rädd att det är farligt. Jag försöker förklara att jag tror att min oro är farligare. Har varit på tre vul än så länge är i v10+5 idag och har bokat ett nytt ul i mitten av februari sen tänkte jag nöja mig med RUL. Så många är det väl inte!? Och det måste ju vara lite skillnad på det här och att ta ett sånt 3D UL med filmer och grejer.

Bör väl tillägga att hon själv hade en väldigt gammaldags BM som tyckte UL var onödigt, hon hade henne under alla sina 3 graviditeter och har inte fått nåra MF.

Så stönigt med de här eviga diskussionerna...

• Vilja våga kunna
    Irma skrev 2011-01-24 20:05:21 följande:
    TantT: Låter tungt Är ni inne på adoptionsspåret nu då?

Grisolle och Daniela: Håller tummarna!

Ego: Har glada nyheter! RUL gick bra  Klumpen blev godkänd Nu jäklar! 

Å va roligt! Grattis! Längtar tills jag är där!
    Daniela01 skrev 2011-01-24 20:18:06 följande:

helt otroligt, jag måste få skriva av mig av min glädje !! vi har fått ett pluss på stickan!! tjohooo..... äntligen gravid!!!

Å Grattis!!!!
  • Vilja våga kunna

Tack för allt stöd! Ni är enna riktiga pärlor!

Min yngsta syster är vänsterhänt... och min mor gjorde som sagt var inga ul alls... sååå... ja inte vet jag.

Ni som självmed. med ASA när har ni berättat detta? Har ni sagt det till BM eller?  

• Vilja våga kunna
    dumkropp skrev 2011-01-30 22:13:49 följande:
    tack för välkomnandet :) uppskattar det.
    jag har pratat med kurator, men hon är (tror jag) "generell" kurator och inte inriktad på missfall. Kände inte att jag fick ut så mycket av det. Men nu vet jag att jag kan fråga efter sån hjälp. Pratade med en annan kurator efter mitt andra missfall, rådet jag fick av henne var att inte tänka så mycket på det...så jag känner väl inte att jag fått enorm hjälp än så länge. Men det bör ju finnas bättre råd att få om jag förstår er rätt :)

Tyvärr har jag ingen närstående jag kan prata med om detta. Jag har min man, men ibland känns inte det som att det räcker.

Är det nån annan som inte berättar vad ni går igenom för nån annan? Det känns tufft,speciellt på jobbet. Mår så dåligt men på jobbet får jag hålla god min och låtsas som det regnar. Det är svårt att göra ett bra jobb. Nån som har nåt bra råd ang detta? (Jag kan inte berätta på jobbet, det går inte...det är för privat).

Tack Bettan B, jag ska kolla länken så jag är förberedd inför läkarbesöket.

Lyckönskningar till er alla! 
    Jag hade bara berättat för två nära vänner tills i somras! Sen har det blivit att jag stött på flera bekanta som genomgått mf eller som gör utredningar för barnlöshet. I julas när jag var (är! :)) gravid för 4e gången och skulle spendera julen hemma just runt v.6 då jag har fått mina tidigare mf, kände jag att jag behövde berätta för min familj. Så nån vecka innan jul ringde jag båda mina systrar och min mor och berättade allt. Sen på jul berättade vi för min far och hans fru. Sen jag har berättat känns allt lättare och nu när jag faktiskt klarat mig till v.11+4 så känns det väldigt bra att ha så många att prata med trots att vi inte vill berätta för alla än.
    Men jag har även gått hos en kurator sen 3e mf:et, jag har tyckt att det har hjälpt att berätta och att tala om det man varit med om. Nu när vi ska berätta för folk om våran grav. kommer jag, om nån frågar, säga som det är. Att det inte är så lätt alla gånger att planera ett barn...
  • Vilja våga kunna

Hej vänner! Tråkigt att se så många nya i den här tråden.

Jag behöver lite hjälp till en tjej i en annan tråd här. Hon har svårt att få någon att skriva ut Levaxin till henne. Nån som kan tipsa om nån bra artikel om kopplingarna till ofrivillig barnlöshet/missfall?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14