Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
BettanB: Låter som en bra läkare! Jag gillar folk som utvecklar sig och inte bara kör på otursmantrat... :P
BettanB: Låter som en bra läkare! Jag gillar folk som utvecklar sig och inte bara kör på otursmantrat... :P
Grisolle: Jag minns inte var jag läste det, men det var i sambans med att jag letade efter info om b12-brist. Om man har b12-brist kan man då alltså få förvärrade neurologiska symtom om man stoppar i sig folsyra (om man inte behandlar b12-bristen först ). Jag googlade allt jag kunde om symtom på b12-brist helt enkelt... Hoppas du snart får tillbaka modet, det är skit ibland helt enkelt. Kram!
Sushikatten: Bra att veta! Kollade in dem när jag väntade och väntade på att vår utredning skulle börja, men de ligger inte riktigt i vår price range dessvärre. Men det kanske kommer. ;)
Hejsan hoppsan!
En månad sen vi började vår utredning nu, och idag ringde läkaren (efter att jag begärt ut min journal!) och berättade att allt såg fint ut, men att mitt TSH var "lite högt fast inom normalområdet", det ligger på 3,5. Hon tyckte att jag skulle ta om det så jag ska dit på måndag och ta nya prover. Hon pratade om att man ska ligga under 2,5 om man vill bli gravid, men visst ska man väl gärna ligga under 2?
Annars såg allt bra ut sa hon... Jag vill ändå ha ut mina resultat på papper! :P
Bettan: Tack för hjälpen! Japp SU är det som gäller, iaf för tillfället. Jag ska satsa stenhårt på att få hjälp med detta - det blir ju som det där berömda halmstrået när man väl hittar nåt... :P Hoppas bara de skyndar på sig med proverna den här gången, min kompis som är distriktssköterska säger att sköldkörtelprover tar 3-4 dagar att få svar på... Känns faktiskt som att de bara gör nåt när man skickar klagobrev - vi fick tid för uppstart när jag klagat och nu fick jag mina resultat när jag bad att få ut journalen. Hur gör de sitt jobb där uppe egentligen? Och jag tror förresten inte det är så många läkare som läser forskning om de inte får den upptryckt i nyllet, iaf inte i den utsträckning de borde...
MtA: Tack för tipset, hittade den själv när jag googlade och skrev ut den bara för att ha den! ;)
grisolle: Jag hade begärt ut kopia på min journal, skickade brevet i torsdags. Fredag eftermiddag ringer läkaren och säger "du var visst lite intresserad av att veta hur dina prover såg ut". Tro fan det! Sköldkörtelproverna tar 3-4 dagar att få svar på enligt min vän som är sjuksköterska, så dem har de garanterat haft ett tag. Trombofiliproverna tar längre tid enligt läkaren på SU, men hon hade dem igår och då såg de bra ut. Jag bad dem ta b12 oxå och det såg jättebra ut enligt läkaren. Kromosomanalysen väntar vi fortfarande på, räknar med att det dröjer minst en månad innan de är klara. Jag tror definitivt inte jag hade fått veta nåt så tidigt om jag inte hade legat på och begärt ut journalen. Jag vet inte om det var några mer prover de tog, men jag lär få veta det när jag fåt ut journalen. Ser fram emot det... :P
Jag tycker absolut att du ska skriva och ge dina åsikter. Ju fler som gör det desto större chans att de gör nåt åt det, även om jag kände när jag skickade mitt första klagobrev att det kändes lite fånigt och "nämen inte ska väl jag...". Oavsett om de gör nåt åt det så känner jag att jag har gjort vad jag kan för att de som kommer efter ska få det bättre än vad vi fick det, och det gör det marginellt lättare för mig att tackla alltihop.
grisolle: Ja, det är faktiskt en av anledningen till att jag begär ut min journal, att jag vill ha en second opinion från en utomstående. I mitt fall tänkte jag fråga min tyska gynekologkontakt, och leta lite själv här och där för att jämföra mina provresultat... :P
De sa till oss när vi var där att vi inte skulle höra nåt alls innan kromosomanalysen var färdig, om allt såg normalt ut. Men nu fick ju jag veta ändå eftersom jag tjatade. :P
Hejsan!
Varför är det plötsligt så mycket bebisar runtomrking en när man skulle göra vad som helst för att få en själv? Jag vill släppa tankarna på att jag skulle ha haft en egen knodd nu, men jag lyckas fan inte! Det är så frustrerande!
Nu går jag och väntar på resultaten från mitt andra sköldkörtelblodprov som jag tog igår. Sköterskan sa att det skulle ta ett dygn att få svar på det. Med andra ord har de vetat sen ungefär 17 september hur pass högt jag ligger... Irriterande det oxå. I morgon ska jag ringa och tjata hål i huvudet på dem igen. Hoppas kunna få lite medicin så jag vaknar upp ur den här koman jag känner, det är som att det flyter kola i blodådrorna på mig... Det enda jag orkar är att bli irriterad, men inte ens det kommer längre än ut genom tangentbordet. Vet inte om det har med TSH:t att göra eller om det bara är alltings jävlighet... Hoppas på det förra förstås, för det är lättare att åtgärda!
Hoppas allt är så bra som det kan vara med er andra! Daniela, jag känner med dig! Dara, välkommen hit och lycka till med ditt TSH!
Vvk: Jag håller tummarna jag med, fast såhär i efterhand!
Jag ringde SU i morse och på måndagens prov hade jag tydligen ett tsh på 2,5. Lämnade besked till läkaren att hon ska ringa upp mig, hon hade inga telefontider kvar denna veckan och skulle vara borta nästa vecka enligt barnmorskan jag pratade med. Idag har hon iaf inte ringt... Jag vill ha medicin fast jag ligger på 2,5 som hon tycker är lagom, och jag ska tjata till mig det på nåt vis. Jag vill att det händer NÅT iaf. Men just nu känns allt ganska hopplöst, vi har börjat diskutera om vi verkligen ska satsa på barn just nu, maken är student och gud vet om han får nåt jobb när han är klar... Våran ekonomiska situation var finemang när jag var gravid i januari, det är den inte längre eftersom jag sa upp mig från jobbet jag hade då strax efter det missfallet, så det vettiga är ju att vänta. Men jag vill inte vänta mer nu...
Fialisa: Hurra för dig! :D Hurra för mig med, övertalade precis läkaren på Repro att skriva ut Levaxin till mig, hon ville nog egentligen inte eftersom jag låg "så fint" på 2,5, men när jag frågade vad det kunde göra för skada så fick hon hålla med om att det inte kunde skada. Men hon var noga med att påpeka att jag inte hade nån sjukdom i min sköldkörtel. Nåväl, det är väl fint, men får jag välja vill jag hellre ligga under 2,0!