Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Bettan, kan man inte få göra en flödesmätning i navelsträngen? Det borde BM kunna remittera till? KRAM!
Tack för alla bra svar om sex, nu känner jag mig lite mer informerad.
Bettan, kan man inte få göra en flödesmätning i navelsträngen? Det borde BM kunna remittera till? KRAM!
Tack för alla bra svar om sex, nu känner jag mig lite mer informerad.
Håller tummarna Bettan för bra besked på tisdag och onsdag.
Grattis Odd!
Jag är nu i v 8 och såg i förra veckan ett litet hjärta vilket känns som ett bra steg. Elaka tankarna säger ju att sådant funnits vid två av mina MA/MF, men det skjuter jag bort, nu har jag ju Fragmin och nu ska det gå....
Jag ska träffa den läkare som skrev ut Fragminet i veckan och då fattar jag det som att prover ska tas så att jag inte reagerat konstigt. Brukar man göra så? Det hittade ju inget på utredningen - Fragminet är ju bara en chansning. När man tar det mest som en chansning - hur länge burkar man få det? Jag har än så länge fått till typ v 12, men det känns som ingenting eftersom jag hade ett MF i v 13/14 i våras. Är det bara doktor LM som tror på hepariner till V 36 eller så?
Sen mår jag tjuvtjockt och har därför börjat med Lergigan Comp som jag fått en tidigare graviditet. Är det någon som vet om det av någon anledning är dumt med Fragmin eller så? Hittar inget i FASS eller Janusinfo.
Tant Tingeling,
jo jag vet att Lergigan Comp innehåller en del. Jag berhöver den under dagtid när jag jobbar eller tar hand om dottern och då funkar det inte med den vanliga. Jag behöver dessutom köra bil båda till och i jobbet samt till dagis. Jag räknar koffeinmängd noga och njuter av min koffeinfria Nespresso... Hoppas att det inte blir så långvarigt dock, för visst är det bättre att inte stoppa i sig en massa.
Hoppas så att du kan bli lite lugnad imorgon Bettan.
Grattis till plus Daniela!
Grattis till RUL Irma - det är en milstolpe!
Enligt VUL var jag i 7+6 idag. Jag får fortsätta med Fragmin hela graviditeten vilket känns jättebra. Jag fick höra att jag likväl kunde sluta med prog eftersom moderkakan fanns, men det har jag inga planer alls på. Hur har ni andra gjort - v 12 och sen nedtrappning?
Hej!
Jag tittar in med jämna mellanrum, är nu gravid med syskon i vecka 24 efter sammanslagt sex MA och MF genom åren, tre nu inför syskonet. Denna gång har jag Fragmin och det känns som att det är det som gjort susen. Dock vill läkaren och någon värde hos mig är kass ta bort det redan i vecka 25 eller strax därefter. Det handlar om att jag kan få mer tunt blod vilket inte är bra heller, så jag måste väl respektera hennes beslut.
Jag har alltså ingen diagnos utan behandlas för säkerhets skull. Om det nu är så att barnet behöver fragminet, vet någon vad som kan hända nä'r jag slutar? Är det fortfarande risk för proppar i moderkaka tex? Eller är det tillväxten i allmänhet man ska se upp med? Jag kommer få extra UL i v32, är det TUL och flödesmätning såom man behöver egentligen?
Tacksam för alla input jag kan få. Självklart hoppas jag att det är ok på proverna och att jag får fortsätta till v 37 eller så, men jag vill gärna var förberedd.
Tack Irma för bra svar! Inser nu att jag skrev som en kratta ovan, ber om ursäkt för detta.
Grattis till er som fått positiva besked på olika sätt och kämpa på alla ni andra!
Hej och grattis till alla goda nyheter från UL! En kram till alla som behöver.
Jag är nu i v 36 och har lämnat lite blodprover till den läkare som skrivit ut Fragminet. Jag har fått det utan att utredningen visade något men under resans gång har vissa parametrar vobblat lite.
När har ni andra slutat med Fragminet? Vi gjorde ett UL i v 32 som visade precis på normalkurvan vilket ger viss trygghet i alla fall.
Titttat in och håller alla tummar för Bling. Och för alla er andra. Positivt med flera som lyckats på sistone!
Jag hoppar in igen som jag gjort sporadiskt. Sex MA/MF har jag haft, en frisk dotter 2008 bara på ASA och progg och nu syskongraviditet (tre av MF:en emellan).
Nu är jag i v 40+2 med syskon och är så tacksam över att jag nått hit. Jag står kvar på Fragmin fram till förlossning vilket känns tryggast. Dock är det kämpigt med min oro att gå över länge, gjorde UL med flöde för en vecka sen som såg bra ut, men såklart hinner tankarna komma. Jag hade hoppats på igångsättning i 41+0, även efter bråk så får jag komma på flödesUL och start på diskussion om igångsättning först vid 41+0. Det känns som att trots Fragminet så är chansen att moderkakan ska klara hela vägen till 42+0 inte så stor. Barnet följer en kurva som är bara några % under standard vilket känns tryggt, men eftersom mitt förra barn var större är man ändå lite fundersam på tillväxten. Det känns märkligt att inte bli igångsatt för säkerhets skull då.
Är det någon som varit med om att få gå över tiden i denna situation?
Sissela, läkaren föreslog det och jag kände mig sammataget tryggast så.
Jag har lämnat prover i v 24, 32 och 36 och varje gång har hon innan sagt att jag kanske behöver sluta, men sen har det varit ok. Jag har ingen diagnos och innan jag började var det fundering på om jag för lättblödande, men det verkar ha varit ok. I början fick jag ett svagt utslag för D-dimer som används ibland för att diagnosticera tromboser vilket var ganska oväntat. Det gjorde att läkaren blev mer angelägen om att jag skulle står kvar. Möjligen är det mer jag inte vet. Jag borde ha begärt ut den journalen, ska göra det sen så att jag förstår mer
40+3 idag. BM och jag hade diskuterat max i v över innan iångsättning men det är ju förlossning en som bestämmer dessvärre. Jag har fått kontroll på förlossningen på måndag och då sätter vi operation övertalning.
Det stämmer att det kan ge snabbare förlossningar och att behovet av värkstimulerande dropp kan minskas, så det finns ju fördelar. En nackdel är att man inte kan få epidural 12 h efter en spruta, men alla vill ju inte ha epidural heller.
Jag återkommer och informerar!
Imorgon ska vi på kontroll, då är det en vecka över tiden. Bortre gränsen ska vara två veckor över i Stockholm. Jag kommer prata mycket om oro, både pga allt vi förlorat tidigare samt oro kring när och hur moderkakan blir mindre effektiv. Får se vad det är för läkare.
Och nu har jag läst lite gamla inlägg om överburenhet och risker med gravidtetslängd som underskattats för flickfoster. Känns bra med lite extra ammunition. Hoppas så att kroppen ska vara mogen för igångsättning, det skulle göra allt lättare.
Vad skönt Bling!
Här blev det ingen kontroll, förlossningen startade spontant och ut kom en tjej som var en bra bit större än TULs skattning. Moderkakan visade inga spår av problem och allt gick fort och bra, kanske hjälpte Fragminet till. Jag är så otroligt tacksam för så mycket idag. Denna tråd har gett mig tipset om Fragmin och rätt läkare. Stort stort tack till er alla och jag önskar alla att fa ha samma tur. .
Tack för alla grattis!
Bling, ställ krav på att få en barnmorska som tar dig på allvar. Det gjorde jag och det har känts jättebra. Hon har tagit allt jag sagt på allvar och vågat prata om miJag har fått komma extra flera gånger, det har inte varit något bråk om TUL och hon har stått på min sida hela vägen. De finns!
Bling, jag gick hos Susanne Åhlund som är chef där innan hon fick det jobbet. Henne hade jag stort förtroende för. Hon kände till Fragmin sedan innan.
*smyger försiktigt in till er*
Har smygläst er tråd sedan tips från en tråd på BT som jag är med i
Vi har försökt få barn sedan våren 2008 och har inga konstaterade fel på vare sig maken eller mig. Har provat pergotime några omgångar, spolat äggledarna etc och tagit diverse prover på vårdcentralen i somras (övriga vanliga prover togs av gyn vid den vanliga utredningen).
Våren/sommaren 2010 gjorde vi de två första ivf-försöken som misslyckades, båda gångerna fick vi ut embryon av bra kvalite som kunde frysas. Båda gångerna blev jag överstimulerad.
Hösten 2010 och nu i april gjorde vi två FET som lyckades men resulterade i ma v5 och v8. Vid det första syntes inget på VUL men på det andra kunde de se att där var något som var för litet.
Går på akupunktur inför alla försök och har ätit kokosolja vid FET:en.
Nu i mitten av oktober gör vi ett nytt FET och jag vill ev testa trombyl just för att göra något nytt.
Är det någon som vet om man kan ta trombyl om man har spottings i vanliga fall? Eller om det bara ökar risken för att börja blöda får mer spottings under ruvarperioden?
*tassar ut igen*