Inlägg från: tvåbarnsmammavillkanske haentill |Visa alla inlägg
  • tvåbarnsmammavillkanske haentill

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Tittat in igen och gläds med de av er som fått goda nyheter och känner djupt med de av er som har det tufft. 

Jag har följt er från och till, kämpar på med i bagaget två tidiga MF 2006 och 2007, ett X 2007 innan vår fina dotter föddes 2008 . Nu är vi inne på det andra MA:t i en förhoppningsvis inte hopplös längtan efter en liten till. Det sista skrapades jag för nu i helgen, v 14 och hade stannat av precis innnan. Precis när jag försökte slappna av. Nya tag igen, och hoppas på att nästa gång ska gå vägen helt enkelt, vad annat att göra.  ASA och progesteron verkar inte ha gjort tricket denna gång.

Jag tänker redan fram mot en ev utredning. Var i Stockholm bör jag vända mig?

Tack Finessan, det låter jättebra.

Hej på er,

jag följer er till och från och tittar in ibland, Nu håller jag på att repa mig efter det sjätte MF:et (2 MF+X innan en fin  dotter som nu är två år, tre MA i v7-14 httills i syskonförsöken).

Jag har fått tips om Anette Sjösten och bokat tid för utredning nu, tack för det tipset. Men det är sex veckor dit och jag har fått en tid på vårdcentralen för att iallafall kolla sköldkörteln samt HB. Finns det något mer sådant man kan lätt kolla via vårdcentralen? Jag vet ju att jag får ta prover om sex veckor men vill ändå göra vad jag kan nu.

Kram till alla som  kämpar och vad lycklig jag blir för att det verkar gå bra för flera nu!

Kan man förresten börja med ASA redan innan ÄL? Jag är lite rädd för att komma igång för sent.

Och Folacin och E-vitamin, är det ok för alla att ta?

Tack Bettan! Så häftigt att ni nu har varit på RUL!

Aha, kanske är det ändå bäst att vänta till ÄL som jag gjort hittills. Jag tyckte mig förstå att det fanns vissa positiva effekter av att börja tidigare? 

Nej, ingen diagnos. Efter tre MF började jag med ASA och progesteron och då gick det vägen. Nu hoppades vi på att samma medicin skulle göra susen, men tre MA har det blivit so far. Blir utredning i oktober hoppas jag. Vi lever ju fortfarande på hoppet

Maken utreddes innan dottern och allt var grönt då. Jag spolades då också och vi var kompatibla. Jag kollades för en ärftlig proppbenägenhet som finns i familjen men som jag inte har.

Tack och lov har vi haft lätt att få plus än så länge, men jag har lite svårt att se att det bara ska vara slumpen som givit så många MF.

Jag funderar mer på vad jag kan göra för att öka chanserna nu, i väntan på utredningen.

När jag först blev tipsad av en läkare sade de 1/3 Albyl Minor två ggr i veckan. Sen har jag förstått att de flesta tar fler. Det är alltid svårt när man inte har diagnos som säger koagulationsproblem, men ska jag gå upp till lite mer redan nu kanske?

Tack Bettan,

det får nog bli 1/3 om dagen. 

Har idag träffat en faktiskt trevlig läkare på VC för att ta sköldkörtelprover. Hon var uppriktigt intresserad av vad ASA kan hjälpa till med och sade att hon önskade att hon visste mer än hon gjorde. Bra inställning iallafall. Jag har fått muntligt att det inte var något fel men ska få provsvaren så att jag kan forska lite till. Funderar också på om en remiss för utredning via landstinget är värd något? Väntar på tid hos Anette Sjösten som jag tror mer på. 

Jag fick också svar på kromosomtest som gjordes i samband med skrapning i v 14 (MF, fostret hade vuxit tom v 13) - inga avvikelser. Vi var på KUB 5 dagar innan MA och då fick vi förhöjt på T13/18, men det var tydligen inte det. Sen kan det ju varit något annat fel, jag blev flyttad en vecka bakåt vilket då kändes misstänkt.

Eller också är det något systematiskt fel ändå.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14