Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

tvåbarnsmammavillkanske haentill skrev 2010-09-11 17:20:13 följande:

Aha, kanske är det ändå bäst att vänta till ÄL som jag gjort hittills. Jag tyckte mig förstå att det fanns vissa positiva effekter av att börja tidigare? 

Jag brukar börja några dagar innan äl, men tar inte hela cykeln.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    kaakis skrev 2010-09-12 13:46:36 följande:
    Hej Alla,
    Har någon något erfarenhet av Fr. Jusip Kulas?
    Och vad är ASA?
    Ingen erfarenhet av Fr. Jusip Kulas. Vem/vad är det?
    ASA är acetylsalicylsyra (trombyl, albyl etc) som verkar blodförtunnande och förebygger/minskar risken för proppar.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Irma skrev 2010-09-12 14:20:23 följande:
    Bettan: Ja, när hon började prata trodde vi det var kört... Att vi var dumpade och utslängda. Men för en gångs skull höll jag tyst och lät henne prata klart
    Haha... Ja, ibland är ju det bäst. Gôtt att hon vill fortsätta satsa.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    tvåbarnsmammavillkanske haentill skrev 2010-09-12 16:57:22 följande:

När jag först blev tipsad av en läkare sade de 1/3 Albyl Minor två ggr i veckan. Sen har jag förstått att de flesta tar fler. Det är alltid svårt när man inte har diagnos som säger koagulationsproblem, men ska jag gå upp till lite mer redan nu kanske?

Ja, jag tycker absolut att du kan ta 1/3 om dagen, det är vad de flesta av oss tar. Om man inte tar mer vill säga.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    kaakis skrev 2010-09-13 11:39:08 följande:
    öhh... menade Dr Jusip Kulas i Sthlm.......hörde att han skulle vara bra..
    Förhoppningsvis kommer jag och min man förståssSkrattande...att genomgå en missfallsutredning...

Någon annan som har genomgått detta??vad brukar man hitta?
    Ah. Nej, honom har jag aldrig hört talas om.

Tror att de flesta av oss har genomgått mfutredning; i de allra flesta fall hittar man inget (eftersom sjukvården i Sverige inte lägger särskilt mycket krut på dem här typen av problem och därmed inte tar tillräckligt med prover). Alltså inte sagt att inget är "fel"; svenska läkare är bara för inkompetenta och ointresserade för att hitta något. *bitter*
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

nybliven fru: Underbar inställning tom. Fram för fler såna läkare (har kanppt träffat några såna sen jag hamnade i den här cirkusen). Förutom dr LM då, som är vår husgud.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    nybliven fru skrev 2010-09-14 08:33:23 följande:
    Hur var det med sköldkörteln? Ska man vara under 2.0? Ligger på 2,4 nu vilket enligt vanliga mått är bra.

Och envis till tusen ska jag också bli.
    2,4 är inte ok för oss med fertilitetsproblom, du borde få testa låg dos levaxin. Men det är nog väl värt att ta ett par test till för det kan hända att det är en tillfällig topp; går det sen när är det ingen fara (SÅ högt är det ju inte). Jag låg på 4,8 och en av överläkarna på SU tyckte att det var toppen! Sabla idiot! *morrar*
    Nu har jag iaf ett intyg frn en annan läkare på SU där det står att jag aldrig får gå över 2,0.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    kaakis skrev 2010-09-14 08:54:51 följande:
    2,4 när jag började den här resan. Läkaren skrev ut Levaxin eftersom hon tyckte att jag skulle ligga under 2,0 ifall om jag ville bli med barn sade hon.
    Sen för en vecka sedan när jag träffade låtsas läkaren så sade han att 2,4  var ok.......
    Vilken nolla: 2,4 är INTE ok. Hitta en bättre läkare (vet att de inte växer på träd men...).
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: Jo, man bör trappa upp; börja på 2,5 i någon dag, sen 5 mg=>7,5 och sen upp till 10 mg. 10 är iofs en rätt liten dos, men jag tror ändå på att trappa upp.

sushikatten: Ja, kolla upp det. 2,2 är nog på gränsen för att överväga medicinering, men man bör definitivt ta om proverna vid fler tillfällen. Kolla vad de säger om pred också.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

nybliven fru: Efter 4-6 veckor är det bra att ta nytt prov. Väl värt att fundera på låg dos (typ 25 mikrogram) levaxin iaf.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14