• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Syrling

Bettan: Grattis, så härligt att allt var som det skulle! Var det inte Dr LM som gjorde RUL på dig?

Idag har jag varit hos min fantastiska barnmorska, det var 4 veckor sen sist som jag kollade att allt stod rätt till. Har varit lite orolig, massa symptom har försvunnit och alla andra kanske hade blivit glada när konstant illamående släpper, men man är ju lite skadad sen innan. Hur som helst, vi fick höra Minis hjärta slå för första gången, 146 slag i minuten. Vecka 17+0.

Nu väntar vi på RUL 22/9 på SpecMVC i Hbg.

• BettanB

Syrling: Tack. Nope, gjorde rul på hemmaplan (bor ju i Gbg), men skall till dr LM om en månad igen.

Sorg i BettanMansion.
  • frux

Måste bara skriva av ming lite. Är ni och era män lika taggade gällande barntillverkningen? Min man är nöjd med de två vi har och har mest "gått med på" att skaffa ett till för min skull. Men med tiden och per MF så tappar han mer och mer intresse och tycker att vi borde sluta försöka. Detta gör det som ni förstår inte lättare precis för mig att hantera ett MF eftersom jag vet att det leder mig närmare att han kommer säga "STOP". Jag förstår honom också, han lider så mkt när det går fel och jag får lida mig igenom ett MF eller operation som det var vid X-gravidteten. Han är rädd att jag snart ska råka illa ut eller att det kommer vara ngt fel på barnet. Berättade idag för mannen att jag ville söka hjälp och jag märkte direkt att  han inte gillar detta. Vi kom fram till att vi ska prata om detta när han är hemma i helgen. Vågar inte ens höra vad han kommer säga- är det slut nu på försöken?
    Känner en så enormt stor avsky mot min egen kropp idag! Som sagt- snart kommer han tröttna på försöken och ja- man måste ju vara två. hade min kropp fungerat bättre så hade ju haft mitt tredje barn idag- ist så ställer den baar till med elände.... känner mig så enormt Okvinnlig! :(

• tvåbarnsmammavillkanske haentill

Hej på er,

jag följer er till och från och tittar in ibland, Nu håller jag på att repa mig efter det sjätte MF:et (2 MF+X innan en fin  dotter som nu är två år, tre MA i v7-14 httills i syskonförsöken).

Jag har fått tips om Anette Sjösten och bokat tid för utredning nu, tack för det tipset. Men det är sex veckor dit och jag har fått en tid på vårdcentralen för att iallafall kolla sköldkörteln samt HB. Finns det något mer sådant man kan lätt kolla via vårdcentralen? Jag vet ju att jag får ta prover om sex veckor men vill ändå göra vad jag kan nu.

Kram till alla som  kämpar och vad lycklig jag blir för att det verkar gå bra för flera nu!

• Annica P

Jobbiga tankar frux! Jag har sambon med på banan, vi är nog såpass luttrade båda två. För honom var MA 1 värst för då störtblödde jag, började tappa känsel i armar och ben och han fick kalla på ambulans. Då var han rädd att förlora mig. Som tur är dör knappast någon Sverige av missfall, i ett u-land blir det lätt dödligt.... För mig var MA 2 värst eftersom de små farhågorna om att det skulle vara något systematiskt fel besannades. Nu förstår vi att chanserna är ytterst små eftersom vi redan testat så mycket medicinering och haft 4 MA.

Det blir nästan en ohållbar situation om du måste hålla inne med dina känslor om MF bara för att han inte ska tappa sugen. Men visst måste man vara två om det. I värsta fall kanske ni skulle prata om detta ihop med kurator eller liknande. Det kan ju bli ett hot mot hela förhållandet om ni är djupt oense.

Lider med dig, det räcker ju med MF. Ytterligare problem runtomkring blir TUNGT.
    Kram

• Irma

Bettan: Grattis! Äntligen är det verkligen din tur! Så härligt at höra Måste säga att du hjälpt mig oerhört genom din närvaro i denna tråden. Du får inte försvinna härifrån!

hej alla nya! tråkigt att ni har anledning att komma hit men det är en bra tråd  

frux: håller med Annica, kan vara bra att prata med någon professionell. oavsett vad ni kommer fram till.

Ego: var hos min läkare idag. det gick både dåligt och bra. Det dåliga är att hon inte vill ha kontakt/sammarbete med någon klinik eller så utomlands. Det bra är att hon vill att vi testar med prednisolon. Så nu väntar vi bara att nästa cykel ska starta  

*vinkar till alla* 

• tvåbarnsmammavillkanske haentill

Kan man förresten börja med ASA redan innan ÄL? Jag är lite rädd för att komma igång för sent.

Och Folacin och E-vitamin, är det ok för alla att ta?

• BettanB

Irma: Tack. Och jag blir så glad när ni säger att ni känt er hjälpta av mina kommentarer och inlägg. Skäms
    Kommer inte försvinna härifrån på länge än, hur det här än slutar.
    Underbart att hon är med på att testa prednisolon; det trodde jag aldrig om en Gbgläkare. Sämsta läkarna i Sverige i övrigt.

nyblivenfru: folacin och e-vit. skall vara ok för alla så vitt jag vet. Läs på Fass om du undrar mer specifikt.
    ASA kan man absolut börja med innan ÄL, om du tänker ta hela cykeln är det dock bra att göra uppehåll vid äl.

frux: Vad kämpigt. Låter som om det kunde vara bra för er att få någon att prata med om allt det här. Jag tyckte själv att det var väldigt skönt att få träffa en psykolog ett tag när tankarna snurrade som mest och allt var allmänt jobbigt.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

**uppehåll vid mens menar jag ju så klart. Nu har förkylningen satt sig i hjärnan....

Sorg i BettanMansion.
  • AHöst

Det har med ASA ar individuellt. Jag tex tar det varje dag och det har aldrig gett mig nagra problem vid AL eller vid mens. 

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14