30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Vi5, lycka till!
Vi5, lycka till!
Vi5, samma upplägg som för oss när G föddes. Bedömining/hinnsvepning på tisdagen, igångsättning torsdag. Jag fick dropp en stund, men jag är nog lite oklar över vad som var vad, eftersom jag fick penicillin i samma. Jag hade ju GBS med A. Vi fick åka in 7.30 på torsdagen, 9.30 tog bm hål på hinnorna och 13.08 är G född.
Det var helt klart en bit kaka jämfört med när A föddes, där vi fick åka in kl 9, ballong kl 12, hål på hinnorna kl 18 och sen klantade sig personalen med droppet så det lossnade och allt rann ut i skjortärmen och det kom på plats igen först efter 7 nästa morgon och A föddes 11.20.
Mosing, jag tror det är normaaaalt! Som vanligt en fas man ska igenom. G är där och nosar nu, men han är väldigt snabb att byta åsikt. När han får spel för att han inte vill ha en clementin utan en babaaaaaaan så hinner man nästan inte säga att vi inte har några bananer innan har ylar att han vill ha en clemtiiiin med samma självklarhet som om det hade varit det han bad om från början. Det är bara att inte bry sig och langa fram clementinen fort som attan.
Vi har också gjort så att vi taggar ner kraven i de situationerna. Det blir bara jättejobbigt för alla om man envisas. Just go with the flow är mitt tips.
Vi5, så gör vi också med G som ibland envisas med att sova i kläderna. Eller tröjan i alla fall. Byxorna brukar ju åka av när han ska byta blöja, så det brukar lösa sig. Det är i alla fall en fajt jag har valt att inte ta, för det är inte värt det. Igår kväll påbörjade vi en annan fajt, att ha pyjamasbyxor på sig.
Båda killarna vaknar under natten och har ben som isglassar.
A löser det genom att krypa ner hos mig, G löser det genom att ropa på mig så jag kommer och ligger hos honom. Som tur är kommer A först och somnar snabbt om, men när han vaknar nästa gång kommer han traskande och kryper ner, han också, hos mig och G!
Det blir ganska fullt i Gs säng, men alla har i alla fall täcke på sig då. Det är det som är problemet, nämligen. Båda sparkar av sig täckena och tycks inte fatta att det är det som är grejen. Nu när det börjar bli kyligare känns det på vår övervåning och nattemperaturen inne tycks följa utetemperaturen lite.
G gick med på att ha pyjamasbyxor även om han protesterade en del i början, men A tvärvägrar. Det är inte skönt, säger han. Men han tar på sig dem när han vaknar, för att det är mysigt medan man äter frukost och så.
Apropå bildscheman såg jag ett reportage på lokalnyheterna förra veckan, om att min gamla hemkommun har infört bildschema i klassrummet i alla klasser i kommunen. Lärarna har märkt att alla barn blir lugnare av det, och att ha en tydlig struktur.
www.svtplay.se/klipp/1541167/stor-satsning-ska-hjalpa-barn-med-autism
Mosing, vad glad jag blir att det gått bra för dina grannar!
Jag vet att GHP brukar, när vi andra har problem med val, berätta att hon ger två val. Vill du ha den här tröjan eller den här? Inga fler options, utan bara det, och det tycks ha funkat för dem! Då finns inte valet att inte ha tröja alls och det kanske är nyckeln i många situationer.
Johlinn och Firren, inslaget jag länkade till visar en vågrät bildrad iofs, men man kan se hur det är tänkt. Ta en titt om ni inte har gjort det redan.
Ååå, Vi5, äntligen är ni fem! Grattis, grattis, grattis! Så tråkigt att du är så medtagen, men försök vila och ta emot den hjälp som finns. Underbart att det kom en liten lillasyster! Kram!
Grattis Lia! Så fin! Det kommer att gå jättebra med gipset och skenorna!
Kate, jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, kanske alla graviditeten är olika, men jag tror att man lägger på sig mer och fortare när det inte är första gången. Det upplevde i alla fall jag.
Stramalj, vi gav upp pulvervarianten rätt snabbt, för oss funkade inte det alls. Vi körde med tetror hela vägen. När de är så där pyttesmå och äter så mikroskopiska mängder KAN man ju inte blanda med pulver! Visst, det är en hel del att bära, men vi köpte ganska tidigt hela plattor. Maken tyckte det var humor, förr hade han kånkat hem en platta öl, nu fick han kånka hem en platta BabySemp 2!
Apropå vad barn säger... G fick oss att tappa hakan igår vid middagen. Han tittade på plättarna och sen sa han lite tyst för sig själv "Att äta eller ätas, det är frågan".
Jag har slutat tro att mina barn är ovanligt begåvade när sånt händer, jag antar att det kommer från en film eller någon saga de läser på dagis. Men det var ganska roligt!