Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Jo vi försöker ju ge likvärdigt och ofta får de möjlighet att välja själva vad de vill ha. När det gäller leksaker alltså. Böcker får de då och då för att de börjar tröttna på de gamla eller för att jag tycker att någon av dem behöver en bok om en viss sak. T ex tyckte jag att vi skulle läsa Vem är död? (fast den lånade vi på bibblan) eftersom A pratar mycket om döden. Snart kommer jag ta fram en bok som handlar om en flicka som slutar med napp. Då får jag ju ge A en annan bok så klart.

A flippar ur utan anledning när de får varsin bok, för att han inte uppfattar att de får varsin bok utan att han SJÄLVKLART får en bok men G får ju också en, och en som inte A har!
    Tydligast blir det med kläder. Där får de också ungefär samma fast inte likadant eftersom jag inte så gärna vill syskonmatcha. De kan få samma plagg men i varsin färg t ex. A flippar då ur för att G har fått en BLÅ medan han bara har en svart (som han har önskat sig). Då vill han ha en blå också. Alltså inte byta den svarta mot en blå, utan ha en svart OCH en blå. Nånstans har vi gjort nåt fel, för A är mycket materialistisk...

• cilla67

Firren har bra tips som alltid! Jag ska prova. Jag tror att det eventuellt skulle underlätta om A fick vara delaktig i inköp till G. 
    Krisen över Gs blå tröja gick över snabbt och han har inte sagt nåt mer om det sedan. 

• cilla67

Stramalj, ja, det började kännas så när så pass många beskrev liknande! Skönt med ännu en faaas! Man vet ju att det går ööööver!!

• cilla67

Maken har tagit med sig principen "jag delar, du väljer" - det är väldigt effektivt för att uppnå rättvisa när det gäller kakbitar eller upphälld dryck!

• cilla67

Vi kommer att få testa det här skarpt snart - jag är snart klar med paketkalendern. När de fyllde i vintras fick de varsin bokstav av min syster. Ni vet såna där som man har att skriva barnens namn med på deras dörr.
    Jag hade tänkt att de skulle få resten av bokstäverna i kalendern, blandat med lite enklare saker som jag vet att de vill ha. A vill t ex ett limstift och så. G vill inte ha limstift är jag tämligen säker på, så då är det ju tur att hans namn är en bokstav längre! Ballonger står också på önskelistan. 

De är relativt sams och bra på att dela leksaker med varandra så länge det handlar om större saker som de leker med tillsammans.
    Sedan har de sina mer egna områden där den andra är antingen för liten/stor eller bara inte intresserad.
    G kan t ex leka med sina djur precis hur länge som helst, liksom A leker med sina riddare (förra årets färdiga kalender från Playmobil). G är helt ointresserad av riddarna och oftast är A ointresserad av Gs djur eller så kommer han och "stör" G i hans lek och blir utslängd av sin bror:
    -TICK! GÅ TIW DITT WUM!! Det är MIN kokodiw! 

Det är ord och inga visor när G blir arg, eller för den delen sur.
    - Jag viw gå o wägga mig! säger han och kryper upp i soffan och trycker ner ansiktet i kuddarna. Efter en stund kommer han tillbaka.
    - Nu är jag gad! 

• cilla67

Stramalj, man kan ju tro att han lyssnar på wadio woxen! Men det är nog hans korta tungband som spökar mest. Och pappas dialekt... Ja, du vet ju hur den låter...

Vi får se vad de säger om tungbandet. Det verkar omöjligt att få någon att titta på det. När vi var på koll på barnmottagningen frågade jag, de kastade ett öga och sa att det såg väldigt kort ut, ta det med bvc.
    Bvc i sin tur säger att hon ska ringa logopeden och FRÅGA. Kanske får vi komma dit, kanske får vi en remiss till kirurgen, kanske tycker de att det inte är ett problem.
    Jag tycker det är ett problem att inte kunna uttala sitt efternamn, men vi har ju som sagt ett helt landskap som inte kan säga städerna i det...

• cilla67

Kate, jag har bara provat lustgas men jag skrev en priolista i mitt förlossninsgbrev på i vilken ordning jag kunde tänka mig olika typer av smärtlindring. Kvaddlar var det enda jag sa absolut nej till, varpå bm kommenterade "men det som är så bra, jag skulle just föreslå det..." Jag vet att det är minst en i tråden (jag minns bara inte vem det var, kanske ela?) som har provat det och lovsjungit dem, så det är säkert helt rätt!

Firren, skönt att hon verkar bättre - jag skulle också bli nervös av så hög feber.

Vi5, jag tänker på er! Kram!

• cilla67

Snow, grattis till plusset!

Vi5, vi hade också baby sense II, det var lätt att använda och funkade bra. Man får komma ihåg att stänga av det när man lyfter ur bebisen bara, blir ett himla liv annars! Vi köpte det på deras hemsida, tror det tog ett par dagar bara innan det kom på posten.

Framförallt A har sovit länge och hårt som bebis, särskilt ute. Han hör till de där barnen som sovit ute i alla väder i tretimmarspass två gånger om dagen, fast då var han väl lite större än lillA.
    Båda våra sover fortfarande som stockar oavsett ljudnivå omkring. De brås på sin far, som lätt sover igenom skrikande barn som kräks med påföljande tända lampor, lakansbyte och omflyttning av sovplatser. Till exempel. Så jag litar blint på att det kommer att fortsätta så.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8