• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Mrs Fisk - Bebisen tar vad den ska ha, helt säkert. Tänk på alla mammor som kräks hela grav. och måste ligga på sjukhus med dropp osv., ut kommer normala bebisar ändå!

Lena - Liksom hormonstinn tänkte jag också på menskopp. Ett plus med den är ju också miljövänligheten. Själv har jag inte haft mens på nästan 1½ år nu, men den lär väl komma tillbaka snart, ska fundera på menskoppen för egen del också då.
    Och så detta med preventivmedel då, känns som den eviga frågan, utan något riktigt bra svar. Avhållsamhet? Slipper hormoner med biverkningar, och det är kostnadsfritt också.

Liro - Välkommen!

• asap

Liro - Jag har inte varit så drabbad av avundsjuka storasyskon under amning, men mitt bästa tips är att låta henne vara med och vara nära (kanske dock inte i knät, det blir lite svårt) och som Milla säger läsa en bok eller nåt under tiden.

Lena - Åh, underbart av systerdotter och syster! Kan de komma till mig imorgon, tror du? Jag förstår nämligen precis vad du menar, storbarnen och jag har gått varandra på nerverna i tre dagar nu när mannen jobbat. Vädret gör ju att det inte alls blir det där härliga jullovet man hade velat ha.

Jag fick en riktig aha-känsla idag. Jag satt och tittade på Elsa och plötsligt gick det upp för mig att nu är vi där igen, med skåpen fulla av vällingflaskor, matburkar, majskrokar och grötpulver. Hon är ingen liten bebis längre, hon blir för sjutton 7 månader om två veckor. Hon ålar sig omkring (bakåt) och står och gör "gunggrejen" på alla fyra så rätt vad det är lär hon väl krypa iväg. Hon är nästan så gammal som Gustav var när vi flyttade till huset, och han var ju stor då, minns jag!
    Jag har ju denna gång, medveten om att det är sista gången, verkligen försökt vara med hela tiden och gå upp i bebislivet så gott det går, och ändå passar hon på att bli stor i smyg.

• asap

Persefone - Vet inte, för mig var det bara den andra som startade med vattenavgång.

• asap

Så det är fler trådbebisar som smygväxer. Har de snackat ihop sig, tro?

• asap
    Barbabok skrev 2012-01-06 19:27:53 följande:
    Ligger och nattar J med en bok. Plötsligt frågar hon -mamma har du massa presenter åt mig?

-Nej säger jag, men när du fyller år, då har jag det.

-Läs boken mamma! säger hon och tystnar.   

Gustav hade någon variant på det nu ikväll:
    "Jag har önskat mig en sådan revolver och ett sådant gevär som O och G (våra grannar) har."
    Maken svarade typ jaha, vi får se om du får det när du fyller år.
    "Jag kanske fyller år i morgon?"
    Nej
    "BUUUUÄÄÄÄÄÄÄ"
    Inte läge att tala om att det är mer än sju månader till födelsedagen.....

Pysslig - Där skiljer de sig åt rejält, våra E:n. För min lilla rulta slukar allt hon får, men vill inte gärna amma längre. Allting vi har testat har fungerat direkt, hon verkar inte behöva vänja sig vid nya smaker, allt är gott redan första gången: grönsakspuréer, oavsett hemlagat eller köpes, gröt, välling, banan, äppelmos, majskrokar och smörgåsrån. Hon bara gapar stort och skriker om inte nästa sked kommer tillräckligt snabbt. Vi är nu uppe i gröt till frukost, puré till lunch och middag, och sedan välling före sänggång. Däremellan försöker jag amma, med varierande resultat.
    Hoppas det går bättre med tjockare gröt, annars kanske hon vill testa något annat?
  • asap

Elsis - Så var det när Elsa smakade mitt hemkokade äppelmos första gången också (helt utan socker så det är lite surt), hon skrynklade ihop ansiktet och gjorde världens grimas, men åt ändå upp alltihop. Efter den första gången gör hon inte längre någon min när hon äter det, nu är hon väl beredd på hur surt det är.

barba och M73 - Usch, vad otäckt. Jag blir alltid lite nojjig när vi är hos svärisarna, för svärfar måste bara kolla på nyhetssändningarna både klockan 18 och 19.30, spelar ingen roll om det är mitt i maten, eller att barnen är precis där och leker eller så, tv:n åker på. Och det är ju oftast inte bara glada nyheter som visas. Obestämd Själv drar jag ner volymen på radion när nyheterna kommer om vi sitter i bilen, orkar och vill inte behöva förklara vad som menas med självmordsbombare och annat. Tycker barnen kan få förbli ovetandes om sådant ett tag till.
    Femårige kusinen hade suttit kvar efter vanliga bollis en dag, och då var det lilla aktuellt som berättade om 10-åringen som dödade 4-åringen i Ljungby. Det väckte så klart väldigt många funderingar.

• asap

Barba - Ida har också bad-shorts, håller med om bikini och baddräkt till småbarn, why?

Elsis - Och idag har Elsa också visat att hon inte var så förtjust i maten. Det var en köpesburk med kyckling och grönsaker och hälften blev kvar. Fast hon var jättetrött när hon åt också, det kanske inte gjorde saken bättre. Det är ju praktiskt när de kan äta köpmat, ja, när man ska iväg och så.

• asap

Sara - Ida har ljusröda badshorts med snörning, de kommer från Polarn. Hon gillar dem fast hon är precis som du beskriver Julia, det ska vara klänning varje dag osv. Jag fattar inte heller hur det kunde bli så här, allt var ju så skönt neutralt tills hon började välja själv.

Fisk - Många böcker är det ju rätt mycket text i, men vi har en som är som en pekbok nästan, handlar om lillefanten.
    Vi pratade tidigt om bebis i magen, men vet inte hur mycket de förstod av det hela. När G kom var I inte ens 2 och förstod nog inte så mycket, men nu med E skulle de stora fylla 3 resp 5 och var lite mer med.

• asap

Vi läste Rut o Knut o lilla Tjut denna gång, passade perfekt för vår situation. I och G brukar vilja bli kallade Rut o Knut, och Elsa är förstås lilla Tjut.
    Vi har en samlingsbok som heter liten och stor, syster och bror, som är väldigt bra med olika berättelser om syskon.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8