Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

IdaVi: Här är samlingstråden i medlemsgruppen. Du kan ha blivit av med medlemskapet då det skedde en rensning för några veckor sedan. Ansök då bara på nytt igen.  Faktum är att det är i medlemsgruppen det är mest samtal om allt numera.

http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/30plustradarnas-samlingspunkt-171/forum/m57460774.html

Eshack: Hejsan! Ja det är nog bäst att du bara fortsätter här och snappar upp vad som hänt allt eftersom. 

• Billabong

asap: Känner väl igen mig, fast det var lite annorlunda här och jag upplever mig lite lurad på bebistiden som sådan...
    Zenobia: Grattis till 1-åringen! 

• Billabong
    Piggley Wink skrev 2012-11-13 00:40:24 följande:
    Fyra rekommenderas i Sverige väl?

Jepp, det stämmer.

Vi har haft tre bakåtvända bilbarnstolar; en BeSafe och två Britax Mulit Tech. Strax innan J fyllde 5 år vände vi henne framåt. Hon hade tidigare åkt bakåt i BeSafe-stolen då den är högre och ger bättre benutrymme, men nu fick O överta den och hon fick ärva hans Multi Tech som alltså går att använda både bakåtvänd och framåtvänd.
    Vi kommer eventuellt (om pengar finns och/eller om nuvarande bilen inte håller längre) köpa en ny (bättre begagnad) bil under nästa år och då byter vi nog samtliga bilbarnstolarna till bältesstolar som är lite smalare i sina konstruktioner.

Angående barnförsäkringar så hade vi TH till J. Vi skaffade sedan samma till O och G, rättare sagt vi skickade in papper om att vi ville ha dem försäkrade.
    När O och G sedan var några månader gamla och vi hade en försäkringsmäklare här rekommenderade han att vi bytte till Skandia, så då skickade vi in papper till Skandia på alla tre barnen.

Skandia avslog vår försäkring på G pga komlplikationerna när han föddes; gravt underviktig och behandlades med glukosdropp under nästan en vecka - och värdet åkte upp och ner som en jojo så fort de försökte minska doseringen.

Då blev vi lite... rättvisefokuserade och skippade att byta över till Skandia öht med ngt av barnen. De kunde tänka sig att ge honom en olycksförsäkring men ville ha rätt bra betalt för den. TH däremot, som också avslog vår försäkringsansökan för G, erbjöd olycksfallsförsäkringen gratis som kompensation. Efter 18-månaderskontrollen godtogs han som försäkringstagare där, men har typiskt nog inskränkningar pga sin äggallergi som uppenbarade sig ett par dagar före 1-årsdagen.  
  • Billabong

Älgen: Någon period fick vi gå över till Pampers om nätterna. De höll tätt då. Har sedan bytt tillbaka till Libero när barnet ändrat kroppsform.

• Billabong

Vi har haft två på snowracer men med tre barn har det inte räckt. Sambon drog ofta tåg där han band pulkor i snowracerns bakre pinnar.

• Billabong

Firren: vi har gjort precis likadant, alla tre varianterna du nämner beroende på situationen. Funkade oftast bra.
    Det som var extra jobbigt för J var att hon hade TVÅ rörliga bröder att freda "sina" leksaker ifrån! Och agera byteshandel med.  

asap: Mycket hull att älska!   

• Billabong

MrsFirren: Vi har huvudsakligen kört med glada hejjarop/ramsor och klistermärken. Jag tänkte att det skulle vara en morot för J att välja trosor i klädaffären, men det brydde hon sig inte om - men kanske nappar D på det?

G är inte alls redo att lägga av med blöjan än, vi inväntar honom och hoppas att han är där till sommaren... Han har en lång period inte ens velat sitta på potta (absolut inte på toasits) men nu kör vi faktiskt lite "tvång" på det. Han ska iaf sitta där innan vi borstar tänderna på kvällen en stund, även om det aldrig kommer ngt i pottan. Kändes svårt att göra det när O höll på att bli torr, så då lät vi honom slippa. Men nu när O är helt dagtorr sedan länge ville vi försöka få G att komma igång lite grann iaf.

• Billabong
    cilla67 skrev 2013-01-14 19:48:08 följande:
    Firren, de där välartade barnen är väl typiska bloggbarn? För vanliga barn här i tråden tror jag nog kommer i konflikt med sina föräldrar mest varje dag. Så har vi det här hemma i alla fall.
    Det är bråk vid måltiderna, om man får titta mer på tv eller när man får se på tv, bråk när A måste stänga av datorn, inte får ha paddan, ska gå till dagis, ska gå hem från dagis, ska klä på sig eller av sig, vem som har vilken sak, om hur länge man måste borsta tänderna. Katastrofer kan inträffa när han har fått "fel" tandkräm, tänk bara om man får Skalmantandkräm istället för Lille Skutt!! The horror!
    Mest irriterad blir jag av det ständiga uppmärksamhetsbehovet. Mamma, kolla nu, mamma jag vill att du ska sitta här när jag bygger lego, mamma kan du, mamma kom!, mamma, MAMMAAAA!!!
    Så, nu har jag lättat mitt hjärta - hoppas att det var till någon hjälp och igenkänning!

Känner igen mig VÄLDIGT väl i den beskrivningen. Gånger 3 i de flesta fallen.
    Hm... skulle det kanske hjälpa ifall jag börjar blogga?    
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8