Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Milla C skrev 2012-06-27 20:19:33 följande:
    M73: {#emotions_dlg.flower}Baby Grattis till tösen! Nalle{#emotions_dlg.flower} Är det det som kallas för triss;-?
    Hmm, det där såg lite konstigt ut på slutet... Gör om:

M73: {#emotions_dlg.flower}Baby Grattis till tösen! Nalle{#emotions_dlg.flower} Är det det som kallas triss i damer ?
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

På tal om kommentarer i duschen sa Gabriel när han och jag duschade tillsammans efter det att jag slutat amma Lucas "Mamma, vi måste köpa mjölk och fylla på dina tuttar, så de blir stora igen" .

Senaste "dialogen" om småsyskon ifrån samma källa kom häromdagen:
    G: "Mamma, jag tror inte att Lucas kommer bli storebror"
    Jag: "Nej, det kanske inte blir så"
    G:"Men det tycker jag är lite synd. Jag tycker att vi ska ha en ny bebis när jag är sex år"
    Jag: "Hmmm..."

Ikväll när jag läste saga frågade han mig om jag verkligen inte hade en bebis i magen "för man kan aldrig veta, det kan vara så". Hmm, jo, det kan man veta....

• Milla C

Sarahkka: Grattis till er Kevin!

• Milla C

Sitter och skrattar högt åt alla barnens härligheter !

Och så tänkte jag slänga in en fråga till alla kloka mammor härinne (skriver i tre olika trådar för att fånga upp er alla ): Är det någon som har tips på hur man gör för att hjälpa Lucas att bajsa på toa? Han är "storpojke" sedan snart två veckor, och vägrar både blöja och potta. Kissning funkar utmärkt på toa, men inte bajsning. Och som sagt var vill han inte ta på en blöja för att bajsa heller. När jag någon gång har tvingat på honom en har det ändå inte kommit något där. Men det har kommit i kalsongerna efter 2- 2 1/2 dag istObestämd.  Något tips?

• Milla C

Järnvägsmuseet är en ny favorit här också. Lucas åkte det lilla tåget fem gånger - Gabriel "bara" fyra . Och lekplatsen med alla sparktåg blev också väldigt poppis . Lucas och jag kollade in loken i hallarna också.

Nästa vecka får de manliga medlemmarna i familjen roa sig med att bl a åka mimdre ångtåg. Vi har en kompis som är eldare på museijärmvägen i Mariefred, och han är där nästa vecka. Jag jobbar:-/.

• Milla C
    Älgen skrev 2012-08-16 23:15:54 följande:
    Men ingen är sån bajsmamma som jag är!
    BAJSMAMMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Det skrek sonen över hela Kungsan förra söndagen när det var en miljon turister där som bara stirrade på bajsmamman och hennes barn... Förvånad
    Åh! Fler som uppmärksammat det ordet ser jag . Lucas säger att saker och ting "är BAJS!" när det är något han inte vill.

chiqita: Känner också igen en trotsande treåring. Fast jag läste i "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul att "När barnet kommer i 2 1/2-årsåldern kan föräldern bli trotsig " Det är nog helt enkelt som de andra skrivit: De behöver helt enkelt testa sina egna känslor - även om de ibland inte ens vet vad det är för känsla de känner .
  • Milla C

Knase: Hej tjejen! Skönt att livet verkar rulla på fint som trebarnsföräldrar . Jobba 50%, plugga heltid och ha två barn hemma en dag i veckan tycker jag låter som mer än nog att göra .

Firren: Skönt att få iaf en natts lugn och ro, samt lite "vuxentid" . Här tog det ganska lång tid efter båda barnen innan jag orkade vara med på några aktiviteter alls efter det att barnen somnat, typ.

• Milla C

Här flyttade jag ut det ena skötbordet i helgen - eftersom vi inte har något blöjbarn kvar - och rensade det vägghängda skötbordet för att kunna montera ner det (och få min efterlängtade dusch på nedervåningen). Och helt plötsligt kändes det jättevemodigt att vi inte har - och inte kommer "få" - några småbebisar mer. Men å andra sidan är det rätt mysigt med barn som kan titta på hela DVD-filmer i sträck när mamman är sjuk och bara vill ligga i soffan .

När det gäller nattkissningar så gjorde vi så med Gabriel - när vi äntligen slutade med nattblöja  vid fyraårsåldern - att vi kissade honom innan sängdags, när vi gick och la oss (eller, nör maken gick och la sig rättare sagt ) samt en gång vid tretiden på natten. Sedan slutade vi med kvällsvälling, men kissade honom ändå när vi gick och la oss. Numera kissar han när han går och lägger sig, och direkt han vaknar på morgonen oftast .
    Lucas däremot har varit nattblöjsfri sedan i början av sommaren - när han slutade med dagblöja slutade han med nattblöja. Och han kissar när han ska lägga sig, och kanske en timme eller så efter det att han vaknat på morgonen. Jag tror han har haft två eller tre olyckor på hela tiden . Så olika kan det alltså vara även mellan syskon.
    Svärmor var väldigt orolig över att Gabriel var så "sen" med att sova hela nätter utan att behöva kissa -eller kissa i sängen - men det kom till slut fram att hon själv haft problem med det ända tills hon kom i puberteten.

• Milla C
    Älgen: Det beror nog som andra skrivit på barnet om man får gå upp på natten och låta dem kissa eller ej. Gabriel fick vi hålla på så ganska länge med, medan Lucas redan som liten bebis ofta inte kissade alls på natten - och har fortsatt med det sedan han blev blöjfri i somras. Skönt när båda barnen sover hela nätter någon gång ibland iaf .
  • Milla C

Grattis Kasperina till "Melkerina" !

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8