Inlägg från: Fialialej |Visa alla inlägg
  • Fialialej

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Stort grattis till Aigee och Lena som äntligen fått sina guldklimpar! Härligt att läsa!

juni: Hoppas du kan ta det lite lugnt så att inte liten kommer redan! Kram!

Ela: Samma till dig!

Milla: Kul att du hade inside information och jobbade på E:s förskola just på födelsedagen förra veckan! De hade ju järnkoll där. De visste att vi fått tillökning redan innan vi hade talat om för vår granne som också är min svägerska och svåger att vi ens åkt in faktiskt.

Tack för alla gratulationer!! Har inte haft så mycket tid än att läsa här men har skummat lite. Tänkte försöka mig på en liten story om förlossningen -om lillknatten behagar sova en stund till...
    Han blev en vecka igår och lite grand börjar man väl komma in i det -men hur ska det gå sen när jag inte har min man hemma? 2 barn oj oj oj...

Till skillnad mot förra gången gick det riktigt fort nu. Lena verkar ha haft en ännu snabbare förlossning dock. Jag är nöjd att det gick fort så jag "slapp" epidural faktiskt.
    Vaknade kl. 04 med molvärk. Hade sen regelbundna värkar med 4 min mellan nästan på en gång. När jag försökte äta frukost vid 07 var det redan besvärligt och tätare. Dock tyckte de inte på förlossningen att det var dags att komma än för jag kunde ju prata med dem samtidigt som jag hade en värk. Låg resten av morgonen i sängen och dirigerade maken som fick packa klart väskan och göra i ordning dottern för färd till förskolan.

Jag lyckades duscha men hade täta, onda värkar som blev värre när jag stod upp och var 2 min mellan. Åkte till förlossningen vid 10 när allt omkring oss var klart och då kände jag att det började bli brådis. Vår underbara, guppiga väg var inte att leka med... (Konstigt nog var den mycket bättre dan därpå )

På vägen in gick vattnet i bilen. Tjoho! Sen fick maken köra fort. När vi kom fram fick de hämta mig med brits för att gå var inte aktuellt. Kom in 10.20 och 11.49 är han född. Lagom med 90 min på förlossningen!
    Jag var så nöjd när jag kom in och fick andas lustgas. Kändes härlig efter att ha gjort hela smärtsamma öppningsarbetet hemma utan smärtlindring. Var helt öppen när jag kom in och det kändes lätt att krysta denna gången. Inte alls samma jobbiga upplevelse som sist. Lätt och lätt förresten.... Lättare i alla fall!
    Hade förlorat en del blod och var lite "shaky" så vi fick stanna över natten men sen var det så skönt att få åka hem! 3940 gram och 51 cm lång var vår kille och han är så lik sin syster som hon såg ut som nyfödd.

Det ska bli kul att höra hur det har känts för aigee och Lena också här framöver!

• Fialialej

Tack alla för härliga kommentarer och grattishälsningar!

aigee och Lena: Underbart och spännande att läsa om era förlossningar. Det är så speciellt och underligt med förlossningar och ändå glömmer man så fort. Jag tycker redan att det känns längesen jag var där trots att det ännu inte ens är 2 veckor sen...

Välkommen hit all nya! Kul med påfyllning av kommande bebisar.

juni: Skönt att det verkar bättre med din pappa och bra att det har löst sig med sjukskrivning och förskoletider!

Lena: BB-påsar, vad är det?

Här har vi haft sååå svårt att bestämma namn men nu äntligen har vi bestämt oss för Axel. Det stod mellan det och Vilhelm. Det känns nästan löjligt hur vi höll på men vi velade massor fram och tillbaka och visste varken ut eller in. Till slut var vi bara tvungna att bestämma oss. Hörde dock på nyheterna igår om en förälder som inte lämnat namnuppgift på sitt barn som nu var ett år gammalt. Så det finns de som är värre... Både jag och min man är lärare. Det gör att många namn på sätt och vis är för mycket förknippade med vissa elever. Sen ska det passa med efternamnet och våra andra namn osv. Så urvalet blir inte så stort. Sen tycker jag att det är mycket svårare med killnamn än med tjejnamn...

Glömde skriva om förlossningen att vi hade en barnmorskestudent med som var kille! Lite ovanligt, tänkte jag och frågade senare barnmorskan hur vanligt det var med killar som BM. Då skrattade hon lite och sa att det nog fanns sådär 2-3 st i hela Sverige och att ingen av dem nog var förlösande utan jobbade på BVC och liknande. Så det var ett modigt yrkesval av den killen tycker jag. Jag hade inga problem med att det var en manlig BM med men lite annorlunda var det ju.

• Fialialej
    Gladhannapanna skrev 2010-11-01 21:38:35 följande:
    Fia: Det finns en manlig bm på förlossningen på Borås om jag inte missminner mig!!!
    Där ser man! Då hade hon nog inte stenkoll min BM.
    Milla C skrev 2010-11-02 12:29:22 följande:
    Fia: Fint namn ni valt, och det passar ju fint ihop med E´s namn också tycker jag. Fast jag tycker inte att det är enklare med flicknamn än pojknamn. Pojknamnet har jag redan bestämt om det blir en "trea", medan flicknamnet... Låt mig säga att någon precis "snodde" det jag först tänkt . Men jag håller helt med om att vissa namn "går bort" pga associationer till barn man arbetat med.
    Tack Milla! Det där med namn är komplicerat. Och hur "nära" får det vara i bekantskapskretsen för att vara "upptaget" kan man fundera ibland...
    Stackars Lucas som slog sig så! Skönt att det verkat gå bra i alla fall!
    Pysslig skrev 2010-11-02 20:12:28 följande:
    Fialialej, Axel är ett av mina två killnamn men maken vägrar Axel, om det är en kille vi väntar så har jag ju tid att bearbeta honom! Skrattande Jag hade också en manlig barnmorskestudet när jag födde. Han var den enda som tänkte lite på integriteten då det vid ett tillfälle var 6 personer som glodde i mitt underliv då insåg han att han var överflödig och att jag kanske inte tyckte det var helt underbart med så mycket folk där nere så han lämnade rummet. Tack, men dessvärre var det forfarande 5 pers kvar...
    Ännu fler BM-killar minsann! Nog för att man gärna vill ha hjälp på förlossningen men 5-6 pers kan ju kännas lite i överkant...

juni: Hoppas att liten gör sig redo att komma nu då! Eller lugnar ner sig lite... Du kanske skulle gilla att vila några dar?
  • Fialialej

Sitter här och grinar över Lenas berättelse och fina bild och över Elas situation.

Lena: Så söt han är! Jag förstår precis dina tankar om kläder osv. Jag lade just undan kläder som E vuxit ur och funderade över vad jag ska göra med dem egentligen. Man kan ju inte spara allt och mycket av det kommer inte passa för lillebror att ha... Lite sorgligt är det och hormonerna gör det inte bättre!
    Skönt att du fick en så snabb förlossning och att inte blodförlusten blev så stor denna gång. Skönt att slippa operation!!

Ela: Bra att du tagit tag i sjukskrivningen! Och i övrigt... vad ska man säga... Så fruktansvärt ego de är dina svärföräldrar!! Synd att det ska behöva vara så, speciellt med tanke på att du inte har dina egna föräldrar till stöd. Jag tycker nog att de kan behöva höra att du varit på sjukhuset -fast det kanske hjälper er ändå i och för sig. De verkar ju inte vara de som kan tänka på andra precis. Hoppas att du kan få tid till att bara tänka på dig själv och din familj framöver. De andra får klara sig själva! KRAM!

• Fialialej

Har en liten fundering kring amning.
    Med Elin så fick jag lov att tillmata med ersättning eftersom hon inte blev nöjd på min mjölk. Jag trodde att det berodde på att hon hade dålig sugteknik och i och med det fick jag väääldigt ont i tuttarna och därför använde jag amningsnapp. En sån napp kan göra att det inte blir lika effektivt sug som utan napp och därför trodde jag att det var orsaken till att det aldrig blev nåt vidare flöde.

Men nu är Axel här och han har bättre sugteknik men blir dock inte nöjd han heller. Så nu har vi börjat tillmata lite. Annars äter han från mig hela kvällen sådär 4 timmar i sträck utan att bli nöjd. Dessutom har han inte gått upp i vikt alls den senaste veckan. Kan man ha för lite mjölk? Jag tycker att "alla" andra har nog med mjölk till sina barn. Vad är det för fel på mig?
    Nån mer som haft liknande problem? Jag behöver t.ex. aldrig ha amningsinlägg i bh:n för jag läcker i stort sett aldrig. Man undrar ju hur lång tid det kan ta innan amningen kommer igång. Mer än 2 veckor?!

• Fialialej

Tack alla för era stöttande tankar kring amning! Har haft lite fullt upp här några dar och inte hunnit skriva nåt. Nu blir det funderingar lite i taget dessutom...

Piggley Wink skrev 2010-11-04 21:45:53 följande:
    Fia: Min mjölk räckte inte första en-enochenhalv veckan. Sen räckte den utan att fylla på med ersättning efter amningen. Hade aldrig amningsinlägg heller, för det behövdes inte. Sen räckte mjölken tills jag hamnade på sjukhus för diskbråck. Då orkade kroppen helt enkelt inte producera tillräckligt med mjölk, den hade fullt upp med att överleva. Mår du bra i övrigt? Stress? Äter ordentligt? Har ingen aning om man kan ha för lite mjölk, både min mamma och mormor kunde inte amma alls, så jag trodde det var antingen eller, men du kanske är en mittemellanvariant H åt också HELA kvällen!
    Nu är det lite bättre. -I alla fall en del dar. Funderar lite kring det där att må bra... Kanske kan min sjukdom (psoriasisartrit) och medicinen jag äter mot den påverka på nåt vis. Har riktigt ont i leder och muskelfästen just nu.
    Gladhannapanna skrev 2010-11-04 22:21:17 följande:
    Fia: Jag har fått ge båda barnen ersättning som komplement till amningen. MEd Agnes trodde jag att det hade med förlossningskomplikationer bland annat en stor blodförlust för mig.
    Hon ammade och åt ersättning vid varje mål, när hon var fem månader slutade hon amma när hon hade öroninflammation och då föredrog flaskan. Eftersom vi börjat med smakisar då så lade jag ner att kämpa med amningen.

Med Julia hade jag mer mjölk men inte tillräckligt, hon åt från flaska ett par gånger per dygn, henne ammade jag tills hon var ca tio månader eftersom hon så tydligt föredrog bröstet framför flaskan.

Detta har varit en stor sorg hos mig och jag kan fortfarande vara avundsjuk på dem som kan helamma, men mina barn mår jättebra så jag försöker att lägga amningen barkom mig!

Lycka till!!!
    Bra gjort av dig att orka med att lägga till ersättning efter varje mål tycker jag! Tycker att det är så mycket meck och kladd med det... Lättare att byta ut ett eller ett par mål. Men inte lika bra förstås...
    Fredrika Bremer skrev 2010-11-04 23:02:27 följande:
    Ang amning fick jag tillmata med 1:an, men nu med 2:an går det utan problem att helamma. Det var en häftig upplevelse att det var så annorlunda! Vad jag förstått ger delamning samma hälsofördelar som helamning egentligen, så egentligen är det väl inte så mycket att grubbla över, fast lite meckigt är det förstås.
    Jag visste inte att delamning ger samma hälsofördelar. Tack för den infon! Nu känns det genast bättre!
  • Fialialej
    Milla C skrev 2010-11-05 07:57:22 följande:
    Fia: Jag gav tillägg alla amningar med Gabriel, och med Lucas fick jag ibland "tvångsamma" på båda brösten med max tre timmar emellan för att öka produktionen (bla i två veckor när han var kring två-fyra veckor så där). Med Gabriel så fasade han själv ut amningen vid sex månader. Lucas gick över på välling och mat vid ungefär samma tid - för då blev han inte mätt hur mycket han än ammade längre.
    Skönt att höra att vi är fler!
    Ela skrev 2010-11-05 09:20:41 följande:

Fia - Jag tycker inte att just viljan att amma i fyratimmars pass låter som en indikation på att du har för lite mjölk. Båda mina tjejer har varit riktiga maratonammare som mer eller mindre har bott vid bröstet första tiden. Men bristande viktuppgång är ju däremot ett tecken som man bör fundera på i alla fall. Vad säger de på BVC? Om det inte finns någon direkt oro kring vikten och du skulle vilja helamma så tror jag att det är bättre att "klistra fast" honom vid brösten den närmaste tiden och låta honom amma så mycket han vill (om du vill och orkar förstås) för att på så sätt få upp produktionen. Ersättning är ju mer svårsmält än bröstmjölk vilket kan leda till att barnet vill amma mer sällan - skönt givetvis men tyvärr kan det bli en ond cirkel eftersom produktionen ju gynnas av täta amningar. Dricka mycket (kanske amningste också) och vila är ju klassiska tips också. Slutligen ska jag bara nämna att det nog tog över två veckor för min amning att komma igång när T var spädis. Med R gick det dock bra från början (men då var det bara nio månader sedan jag ammade sist så kroppen var nog väldigt förberedd) men jag har aldrig varit den där som har sprutat ut mjölk och har mest haft amningsinlägg för att jag tycker att de är lite mjuka och varma att ha i BH:n så bristande läckage är nog inte i sig ett tecken på bristande produktion. 

Pratade med BVC på fredagsmorgonen och hon tyckte att jag skulle ge honom mer ersättning och att jag inte skulle kämpa mig blå eftersom jag får så ont i kroppen också av amningen. Min sjukdom blir sämre av oxitocyn (stavning?) som produceras när man ammar och den statiska ställningen man sitter i underlättar inte precis rygg- och nackont. Det var skönt att höra hennes åsikt och efter det har vi gett honom mer ersättning när han faktiskt verkar behöva det. Men samtidigt så går det riktigt bra en del dar så vart detta slutar får man väl se. Verkar va en tröskel man ska över innan det eventuellt funkar i alla fall... Får se på BVC imorrn om han gått upp något denna vecka. Och angående läckande bröst så känns det kanske inte precis som nåt att sträva efter.
  • Fialialej
    IdaVi skrev 2010-11-05 13:10:25 följande:
    Fia: Tror jag har missat att er lilla guldklimp ska heta Axel. Vilket fint namn, det stod på min namnlista också!

Mina bröst läcker nog lite redan tror jag, inte mycket men tillräckligt för att jag ska behöva ha amningskydd. Kan du inte ringa BVC och rådfråga dom om du är osäker?
    Däremot är Ville väldigt snuttig av sig så vi har faktiskt redan börjat med napp. Den åker iofs ut hela tiden, men avlastar mina bröstvårtor lite iaf.

Lena: Tack! Och vi valde mellan Axel och Vilhelm som säkert hade blivit "Ville" som smeknamn. Lustigt!
    Vi har också börjat med napp nu. Skönt att avlasta lite!!

juni: Överleva låter ju som en bra strategi!!
  • Fialialej

juni: Jag har en amningskudde men inte sån med kulor. Är de bättre alltså? Jag tycker problemet är att barnet ändå kommer för långt ner. (Korta bröst ) Så jag har en kudde till ovanpå. Gud va inbäddad man blir!

• Fialialej
    Billabong skrev 2010-11-05 13:40:22 följande:
    Fia: Här är situationen lite som för Pyttis. Har haft ett barn som ammat bra och haft ett bra grepp, det är O. Men då hade jag ju sjuke lille G som var i större behov av min bröstmjölk kändes det som, så jag var väldigt kluven där hur jag skulle fördela mina små mängder, till den som behövde mest näringsmässigt eller till den som hade större behov av det närhetsmässigt. Jag löste det med att amma Oskar för närheten och pumpa ur åt G för näringen.
    Första barnets amning gick det katastrofdåligt med från allra första början och mitt självförtroende fick sig en rejäl knäck, försökte pumpa och få igång amningen men det gick inte bra. Tyvärr sitter amningsförmågan till 90% i huvudet - har jag fått veta i efterhand... Att han vill äta ofta är nog snarast för att han dels vet med sina bebisinstinkter att det stimulerar till mer mat och dels vill han nog bara snutta och ha det mysigt.
    Amma så mkt du mäktar med och tillägssmata lite efteråt om det känns bra för hans viktuppgångs skull.
    Måste nog öva mitt huvud lite då! Gör mitt bästa nu. Synd att du och många av oss andra tar åt oss på detta vis av detta "misslyckande". När E var liten sa svärmor hela tiden "du har nog för lite mjölk". I mina öron lät det så anklagande och det var hemskt jobbigt att höra. Flera månader senare förstod jag att hon hade fått tilläggsmata sina barn så hon såg det inte alls som att jag var "misslyckad" utan talade ur egen erfarenhet. Det var bara det att jag tolkade det så i stundens hetta och inte riktigt orkade lyssna på henne då. Kan va känsligt det där.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8