• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Poison: inga ursäkter nu! Sa bm att du skulle ringa om du fick hv så gör det!!

Aj för fall, jag gjorde liknande med första men var inte lika långt gången o några färre steg, men usch för oron framförallt. Tur att sambon kunde komma så fort. Hoppas du inte har för ont. O ring nu! Gör som du skulle rått din bästa kompis att göra! Kram o vilken underbart fin mage! Snart är bebisen på utsidan

• Galia

Poison igen: jag funderar lite på vad det är med hjärtljuden som oroar dig. I sig är det varken konstigt eller ovanligt att bebisen har 160. Du jämför med din förra graviditet som slutade i tumult o det får mig att tro att din oro beror på att du jämför, hittar likheter och därför förväntar dig att det ska bli likadant igen som sist. Stämmer det? Jag tycker att du i så fall ska gå igenom dessa tankar med någon. Allt du upplever nu som du känner igen från förra gången innebär ju inte att det är onormalt. Uppenbarligen tyckte ju inte bm att det var ngt att reagera på. Kan du skriva av dig här eller ringa förlossning o berätta om din oro? Förlossningen, när den drar igång, underlättas ju inte av att du är stressad. Jag tänker bara högt här så har jag fel så har jag.

• Galia

Poison: vad bra att du kollade upp dig. Hoppas du kan få känna dig lugn nu.

Anceka: ah ok. Då är han ungefär en månad äldre än min äldsta då

Nr2: skönt att jobba lite då

• Galia

Nr2: jag tvingades göra planerat ks med min tvåa. Det jag kommer på spontant är höga mjuka trosor o lösa kläder som inte ligger mot snittet. Man får ju bbs nättrosor i början men sen när man ska ha egna kläder så. Uppstår inga komplikationer så blir man kvar två nätter.. Man ska ju inte lyfta mer än sin nyfödda bebis första 6-8 veckorna. Det är det svåraste, inte heller bära bebis i babyskyddet osv. Min stora var knappt två år så det var tufft att låta bli att lyfta honom när jag var själv men jag hittade strategier för det med. Din stora är ju lite större nu så det är väl lättare att låta bli att lyfta henne. Sen tyckte jag det var väldigt bra att ha maken hemma. SnIttet var mitt i juli så först hade min man semester o sen tog han pappadagar på halvtid i fyra veckor så han kom hem 11.30-12-tiden. Det var jättebra iom lyftförbudet att ha honom hemma, men det går ju inte för alla att göra så. Hur känner du för att behöva göra snitt annars?

Jo se köpte jag en särskild gördel som gav bra stöd. Magmusklerna är ju helt avskurna så man har dåligt med kraft. Tog ett par veckor innan jag kunde använda den vill jag dock minnas. Innan dess hade jag nån hög mammatrosa med stöd i. Lär dig direkt att liksom rulla ur sängen. Det ska man ju eg göra i slutet av graviditeten också o inte häva sig upp med "situpsmusklerna" om du förstår vad jag menar. Öht lär det vara dåligt för magmusklerna att göra situps eller sådana rörelser när man fått barn. Hursomhelst. Fråga på om det är ngt du undrar. Rutinerna vid och efter snittet är lite olika fr bb till bb. Jag vet inte var du bor men jag födde iaf på bbsthlm (DS).

• Galia

Poison: jag följer med stort intresse operation vräkning av bebis. Lider med dig o hoppas du snart har henom på utsidan där de gör sig bäst i mitt tycke

• Galia

Poison: jag följer med stort intresse operation vräkning av bebis. Lider med dig o hoppas du snart har henom på utsidan där de gör sig bäst i mitt tycke

• Galia

Poison: vet många som känt sig sjuka precis innan förlossningen dragit igång. Hoppas det är något sånt!

• Galia

Mosing: när L föddes så hade vi semester först men när den var slut tog min man sina "pappadagar" på halvtid. Det var klockrent tyckte jag. Han åkte o jobbade när vi ännu sov o kom hem ca 11.30. Det var rätt lagom till att jag o barnen fått i oss frukost, bytt blöjor, borstat tänder, ammat igen... Iaf så var det lagom tid att komma hem för att ändå ha masa tid att hitta på ngt tillsammans hela familjen. Åkte till stranden, gick till lekparken, trädgårdshäng eller ngt annat. Mannen hann med det viktigaste på jobbet också på de fyra timmarna så att han kände att han hade koll på läget. Vi var väldigt nöjda med upplägget. Kändes som att vi fick lång ledighet tillsammans.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8