• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Juni - En riktigt fin sommarbild!

Fio, Eva och Lycklig - Heja heja vad ni kämpar på! Det är spännande att följa er och nu börjar det dra ihop sig!

Idag har E upptäckt gravitationskraften. Det var så kul för jag såg det verkligen hända. Han hade ner en sked när han satt i Antilopstolen och så tog han tag i kanten på stolen, lutade sig fram för att titta ner och sken upp när han såg skeden. "Nu kommer vi att få plocka grejer från golvet hädanefter" sa jag till maken och så blev det. Annars ålas det vidare och han drar sig upp till knästående mot allt möjligt - t.ex. mot syskon som kan få för sig att helt plötsligt gå därifrån. Inte helt lyckat. Ofta sätter han sig på rumpan när han dragit sig upp och han börjar få lite balans nu. Han har börjat fatta att man kan delta lite bättre i lekarna när man sitter så han är lite mer motiverad att lära sig nu.

• Ela

Åh vad roligt Moppen! Tumme här med!

Eva - Vad skönt att det lyckades! Ligg still nu unge!

Pysslig och Assar - Nu skriver ni så där om att ni tycker att det går för fort som jag aldrig känt med mina spädisar. Visst är det magiskt när de är alldeles nya men jag tycker att det är SÅ mycket roligare när de är lite äldre.

• Ela

Fiji - Usch, jag lider verkligen med dig. Igår kväll värkte mina fogar ganska mycket efter att ha gått en promenad längs med stranden som avslutades med en lång och brant trappa som jag traskade uppför med E på ryggen. Då tänkte jag på hur det var när jag hade ännu ondare än så hela tiden. Det är verkligen en plåga med foglossning. Stor kram till dig.

Jag har varit på BVC med E här på förmiddagen. 9 040 g och 72,5 cm är han nu. Stor kille. Han väger ungefär ett kilo mer än vad tjejerna gjorde i motsvarande ålder (och bara fyra kilo mindre än vad R väger nu).

• Ela

Elsis - Gulliga A som höll rätt på sina föräldrar så att de inte skulle glömma lillasyster.

I min släkt har könen på barnen kommit i "skov". Min farmor som är en av tre systrar fick två söner. Hon fick sedan barnbarn av bägge könen (men en av de två pojkarna är adopterad) men sen kom fem flickor som barnbarnsbarn (mina två och min kusin som först fick en och sedan tvillingar) inom loppet av fyra år. Men sedan har det kommit två killar (syrrans och E) också. T var första tjejen på länge i makens familj.

Det är så skönt för E är ganska nöjd i vagnen numera. Igår spontansomnade (eller ja, det var ungefär 1,5 h senare än han brukar sova på fm) till och med. Han trivs bättre i bilen också och har somnat där med utan skrik ett par gånger. Men vi kommer ändå att dela upp vår bilresa till Norrland på många pass för han är verkligen inte pålitlig i den situationen än. Men skönt är det att det går bättre i alla fall. Och nu kan han sitta själv på golvet också. Så mysigt när han sitter och pillar med något.

• Ela

Och jag hoppas att ni antecknar kön och födelseordning på alla mina släktingar för det kommer på provet!!!

• Ela

Bra Hanya! Assar har en del att lära där som vill fuska med boken.

Assar - E har ju knappt velat åka vagn alls förrän den senaste månaden så det är ju ett stort lyft. Men det kommer nog dröja länge innan jag vågar mig ut utan att ha Ergon med. Alla tre har varit likadana när det gäller både vagn och bil. R är fortfarande ganska svajig i bilen faktiskt. Det blir en spännande resa norrut. Annars har vi alltid flugit men vi behöver bil där uppe och det är ju inte ens någon som kan hämta oss från flygplatsen med tanke på att vi fyller en hel bil och behöver tre bakåtvända stolar. Så nu är det bila som gäller!

• Ela

Fio - Andra barnet gör inte ont att föda ut. Jag kände mig lite blåst nu med trean för det gjorde faktiskt lite ont då till skillnad från förlossningen med R som inte alls var farlig. Nu kanske det inte blir så för alla men andra förlossningen tycks ju generellt vara lättare än första.

Så mycket bättre...
  • Ela
    ilja73 skrev 2011-07-20 22:21:25 följande:
    Då litar jag på det . Jag hade ju en 43-timmars förlossning med O så lite fortare får det ju gärna gå. Men det var å andra sidan skönt att ha gott om tid för återhämtning mellan värkarna så det får inte gå för fort.
    Det kommer att gå alldeles lagom fort ska du se! Med T började värkarna en måndag. Inte regelbundna men hela tiden återkommande - inga timslånga pauser eller så. På tisdagkvällen var de regelbundna och onsdag morgon åkte vi in till förlossningen. Hon plockades till slut ut med kejsarsnitt på torsdag morgon. Drömmer 

Med R började det komma åtekommande värkar vid 20-tiden på BF. Glesa och inte särskilt onda. Vid midnatt sa jag till maken att jag trodde att det kanske skulle bli bebis nästa dag (han ville gärna hinna dammsuga först). Någon gång efter kl. 1 försökte vi desperat väcka syrran och hennes man som skulle vara barnvakt. Klockan 03.10 skrevs vi in och då var jag öppen nio. Sedan tog det två timmar innan hon föddes eftersom hon satt snett med huvudet men det var nästan bara bra för annars hade jag nog inte hängt med i svängarna.

Med E gick det alldeles lagom fort. Värkarna började på kvällen och fortsatte under natten. Sedan lämnade maken tjejerna på dagis på morgonen och skrevs in strax efter kl. 10. Kl. 13.35 (tror jag att det var Skäms) föddes han.
    Så mycket bättre...
  • Ela

Persefone - Du låter gravid. Och nej, jag kan inte se att T som kom med snitt är mindre född av mig än sina syskon. Fjantar som påstår sådant!

Knase - Vad jag skrattar när jag läser om hur ohämmad du var. Jag har tvärtom varit väldigt hövlig och försynt under förlossningarna. Under första när jag hållit på i flera dygn utan att knappt sova pep jag: "Jag är ledsen men jag tror inte att jag kommer att orka krysta." flera gånger och nu senast tittade jag på maken när jag öppnade mig de sista centimetrarna (utan någon bedövning) och sa i normal samtalston: "Nu är det faktiskt lite jobbigt." Inga större känsloyttringar alltså och maken har fått massera mig lite mellan värkarna och badda min panna men under värkarna har ingen fått peta på mig (har jag artigt talat om) för då måste jag tokfokusera på andningen.

• Ela

Fiji - Klok doktor som sjukskrev dig så att du får vila och sammandragningarna får en chans att ge med sig. Jag förstår hur du känner inför jobbet eftersom jag själv har känt så när jag varit sjukskriven men nu när jag läser någon annan skriva om det så är det ju lättare att se nyktert på situationen. Och det är ju givetvis så att det är dumchefen som har planerat klantigt - särskilt när en av för få spelare är höggravid. Att det är på det sättet kommer dina andra kollegor att begripa. Och eftersom jag är säker på att du har gjort ett lika fint avtryck hos kollegorna som hos oss i tråden kommer de att vara lika måna som vi är om att du får vila så att du och bebis mår bra. Så lägg dig du på soffan med gott samvete.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8