Och här kommer en liten förlossningsberättelse för de som orkar/vill läsa
Natten till torsdagen den 28/10 vaknade jag vid 02 och gick på toaletten och upptäckte
blodblandade flytningar på toalettpappret. Kände på något sätt i kroppen att något var på G,
men jag hade inte fått några värkar ännu. Sa till maken att jag tror det börjar nu och bara
nån minut efteråt kom första värken. Ungefär 30 minuter senare var värkarna regelbundna och
det var mellan 1-5 minuter mellan dom.
Jag gick upp för att packa väskan till BB och sa till maken att försöka vila, vilket han
naturligtvis inte kunde. Han kom upp efter en stund och jag ringde BB som sa att jag kunde
komma in när jag ville. Ringde mamma som skulle vara barnvakt, tog en dusch och åt lite fil
och müsli. Maken var jättestressad över mitt lugn och tyckte både dusch och "frukost" var
onödigt
Vid 04-tiden packade vi in oss i bilen och åkte till förlossningen där vi checkade in vid
04.30. Vi hade tur som fick sista rummet, hade vi kommit lite senare hade vi fått åka till
grannstadens sjukhus vilket inte kändes lockande alls med en lång biltur.
De kollade CTG-kurvorna som såg bra ut och såg att jag var öppen 4 cm. Jag bestämde mig för
att ta ett varmt bad, vilket också skulle göra så att jag öppnade mig snabbare. Efter nästan
1,5 timme i badet ville jag gå upp och testa lustgasen som jag aldrig testat tidigare.
Jag kräktes kraftigt och tyckte inte lustgasen funkade för mig då jag inte kunde kontrollera
min andning som jag ville så jag struntade i att använda den.
Tyvärr hade jag bara öppnat mig 1-2 cm av badet och barnmorskan ville hjälpa mig på traven
och satte håll på fosterhinnorna. Sen tog det fart!! På några minuter hade jag öppnat mig
helt och hon kunde känna bebisens huvud, men Bm sa inte det till mig eftersom han inte var
helt nere i förlossningskanalen ännu. Han hade huvudet åt "fel håll" vilket gjorde att det
tog lite längre tid att komma ner med huvudet. Jag vrålade att jag var tvungen att krysta
men var tvungen att vänta stående på knä i flera värkar. Efter kanske 10 minuter fick jag
börja krysta, men bara på vissa värkar.
Ca 50 min (då var klockan 08.50) efter att hinnorna var spräckta föddes världens sötaste
lillebror. 53 cm lång och 3995 g tung med massor av mörkt hår.
Barnmorskan och usk var helt underbara och pushade mig. Även maken var ett jättebra stöd som
höll min hand hela tiden, gav mig vatten och baddade min panna.
Barnmorskan var orolig att jag skulle förlora mycket blod som vid förra förlossningen och
satte in dropp + spruta som skulle få livmodern att dra ihop sig bättre. Det hjälpte till en
början inte och en läkare kontaktades som undersökte mig och började förbereda mig för en
eventuell operation/skrapning. Men som tur var slutade blödningarna av sig själv sen.
BB var överfullt och vi bestämde oss för att åka hem istället. Vid 18-tiden var vi
undersökta av barnläkaren och kunde åka hem till storasyster som tyckte att lillebror skulle
bort. Men nu är hon så kärleksfull mot honom, men även svartsjuk vissa stunder.
Vi tror att lillebror ska heta Ville