-
Nä samma här... Druckit kaffe, surfat, lagt gårdagens tvätt i tumlaren, hjälpt Emma att gå med gåvagnen och inte minst testat nya läppglanset jag köpte igår för att pigga upp mig lite. Det var riktigt snyggt!Milla C skrev 2010-04-25 07:09:12 följande:Ja, men jag kan ju inte direkt påstå att jag fått mycket gjort hittills .
-
Ja man får ta till alla trick som finns för att klara en sån tidig morgonPiggley Wink skrev 2010-04-25 12:46:51 följande:Jag hade precis samma fundering ang läppglans på morgonen, men allt som förgyller en tidig söndagmorgon är BRA!
-
FB: Så skönt att bebis har coolat ner sig!
Apropå att vakna tidigt. Imorse väckte sambon mig vid 4 tiden för att informera mig om att han inte kunde sova. Sen vaknar ju så klart E kl 5 och vill upp o leka och gissa vem som får ta det morgonpasset (eftersom mannen ju ska jobba). Så vid 05.30 när jag sätter på kaffebryggaren har han somnat om så skönt, då går det minsann bra att sova... Men snart har han semester och vi ska va på landet i två veckor, då har jag blivit lovad sovmorgon varannan morgon. Jippiiieeeee! -
Milla: Underbart!!! Det är ungefär exakt den bilden jag har av mitt nästa liv som villa ägare. Dvs efter att vår renoverings karusell av lägenheten är klar, längtar så!
-
Lena: Vilken sovmorgon! Här var det 04.48 som gällde, lyckades dock köpa lite tid genom vällingflaska i sängen och så låg hon och pratade med sina gosedjur till 05.30 men sen var det upp o hoppa!
Begav mig till vårdcentralen igår för att få diagnos på Emmas hostande som hon har på natten men inte på dan. Läkaren trodde på falsk krupp men jag är tveksam, hon har ju inga andnings svårigheter plus att jag trodde krupphosta var torr och hennes hosta låter mer rosslig. Är lite orolig att det är något astma liknande men det trodde inte läkaren. Det positiva är att hennes matvägran verkar ha lindrats lite och nu har hon till och med ätit hemlagat flera dar i rad (hurra hurra). Har sett två kindtänder på väg upp också, så matstrulet har nog sin förklaring! -
Fialej: Grattis till fina siffror. Ungefär samma som jag fick (också 37) både denna gången och då jag väntade Emma och hon blev ju världens finaste .
Juni: Min trötthet (och illamåande) gick över runt v 12. Nu är jag iofs trött igen men det beror mest på blivande storasysters morgonrutiner...
Lena: Tråkigt med jobbet. På ett sätt kan det ju vara skönt att få situationen utredd så det blir bättre innan du ska gå så har du mer att se fram mot när detär dags att börja jobba igen sen. Men å andra sidan är det kanske enklare att bara köra på och försöka vara så positiv som möjligt. Sen när du kommer tillbaka nästa gång kan ju allt möjligt vara annorlunda, folk som idag är jobbiga kanske inte ens jobbar kvar osv. Om du nu inte väljer att byta helt förståss. Håll huvudet högt och låt inte de andras tråkiga attityd trycka ner dig. -
Idag drar vi till landet i två veckor. Total dator frihet har vi bestämt ska råda så jag blir borta härifrån ett tag. Ska bli skönt att komma iväg och att få vara hela familjen tillsammans.
Sambon jobbar väldigt mycket vilket har lett till en rollfördelning a la 50 tal här hemma. Dvs jag gör ALLT och han gör resten dvs ingenting.... Hoppas det kan blir lite bättre nu på landet ialla fall. Har blivit lovad sovmorgon varannan dag så jag har lite förhoppningar! Är så trött på att vara projektledare och fixare för allt som ska ske och göras och då menar jag allt. Kan ju bra hoppas att det förändras till det bättre när lillasyster kommer. -
Hej igen tjejer! Kom tillbaka från landet igår kväll efter två härliga veckor. Har inte hunnit läsa ikapp allt ni skrivit men ang KUB så låter ju siffrorna jättefina juni. Har för mig att jag hade nåt på 1:3000 med Emma och hon blev ju perfekt :).
Liten egouppdatering ialla fall-. Vi har firat ettårskalas på landet och E har verkligen utvecklats. Hon har lärt sig att: krypa ordentligt på knä (från ålning), dra sig upp mot ALLT själv, stå utan stöd korta stunder, vinka på kommando, leka härmlekar, peka och säga "dääär" och allmänt börjat prata mycket mer och mer nyanserat. Kanske inte undra på att hon samtidigt blivit EXTREMT mycket mer mammig (som ett plåster hela tiden), fått svårt att sova (vaknar ett par tre gånger varje natt och går upp vid 5 tiden) och strular med maten ungefär varannan dag. Bebisen i magen (som vi kallar Ida nu) har börjat ge sig till känna varje dag nu äntligen (moderkakan i framvägg så det tog ett tag). Så på det stora hela känner jag mig lite sliten men lycklig.
På den negativa sidan är att sambon känenr av jättemycket stress på jobbet och åkte till akuten inatt för att han hade ont i hjärat och kände stickningar och domningar i armen. EKG o blodprov såg iaf normalt ut men vi funderar nu på om han helt sonika ska säga upp sig så fårå vi hoppas det dyker upp ett nytt bättre jobb inom kort.... -
Tack alla för omtanken och peppande ord. Tyvärr är han inte sjukskriven (men har varot det tidigare pga utbrändhet så därför tar både han och jag symptomen på allvar). Han är dock skeptisk till vad sjukvården kan göra för att hjälpa honom pga dåliga tidigare erfarenheter. Hjälp till självhjälp och byte av jobb är nog det som vi får sätta hoppet till, samt så klart försöka lösa vår struliga bostads situation och hoppas att livet som tvåbarnsföräldrar flyter på smärtfritt...Det är lite mycket nu och jag som alltid varit "den trygga och lugna" har fullt sjå att hålla i den rollen. Undrar iböand vem som ska ta hand om mig...Nåväl idag åker jag o E till mina föräldrar över natten så då blir jag nog lite ompysslad.
malinkatarina: Hoppas era nätter blir bättre snart, skönt att hostan börjar lägga sig. Visst är det jobbigt med sån segdragen hosta, det enda man kan göra är ju nästan bara att vänta ut den. -
juni: Vi har diskuterat det hela lite mer här hemma och han ska prata med sin chef i veckan och sedan jobba ialla fall över sommaren då det ändå brukar vara lite lugnare. Sen om inget verakr bättre och han får avlastning till hösten så blir det sannolikt så att han säger upp sig och letar nytt jobb (inkomstförsäkring via facket är en bra trygghet att ha i detta läget...)
mini: illa med blygdbenet, har också funderat på bälte men här sitter det mer i höften. Går som en gammal gumma! Ang Ur o Skur så jobbar en kompis syster på ett sådant (dock ej kooperativ) och det verkar väldigt bra för barnen och minimerar sjukdomarna. De har möjlighet att vara inomhus om det skulle var riktigt dåligt väder men annars är det ute som gäller. Kräver ju mer kläder och ombyten samt "rätt" inställning från föräldrarna, de har ibland haft problem pga av att vissa inte vill att deras barn är ute om det regnar och då faller ju konceptet och aktiviteterna. Vet dock inte riktigt hur de gör med de allra minsta barnen för de har så enormt lång kötid (Stora Skuggan i Sthlm) så de har nästan bara äldre barn (typ från 4-5) som går där.
LaGallina: Stor kram! Bra att du fått samtalskontakt, hoppas det är en person du trivs med så det kan ge dig mycket stöd. Är också full av beundran för att du överhuvudtaget håller ihop, och jag hoppas att din man kan (och vill) hitta en jobbsituation som fungerar bättre med familjelivet . -
Skriver under på bebislavinen jag med. Har mamma brallor sen ett par veckor och är nu i v22. Var och fikade hos en nybliven mamma idag och hon sa bara "OJ vad stor du är redan".
-
Milla: Grattis till jobbet!!!
Lena, eller ska jag kalla dig Bullen? : Tror det blir kanon med Ur& Skur dagiset. Hoppas Ida kommer att trivas. (Sa jag förresten att vi börjat kalla bebisen i magen för Ida, får se om hon presenterar sig som det när hon kommer ut också i September ).
Har äntligen bestämt mig för syskonvagn. Det blir nog en ny Urban Jungle eftersom jag vill ha delad sufflett. Hittade billigt på nätet från Holland som verkar bra (har hört andra som handlat där och varot nöjda). Sparar ca 3000kr på en ny vagn med liggdel till! Kolla här om ni är shoppingsugna http://www.babyjungle.nl -
Halloj tjejer, kom hem från landet idag efter en väldigt härlig helg med solsken och lite barnvaktshjälp från mina söta föräldrar som var med ut till ön.
Ela: Låter jobbigt, och jag kan bara hålla med om att sömnen är en nyckel för att orka med. Får man sova så klarar man så mycket mer. Min lilla tröst är att mantrat " allt går i perioder men dom är bara olika långa". Men visst är det svårt att härda ut när man är som tröttast och inget fungerar!
Lena: Här är det också hemsk slemhosta. Redan två uppvaknanden sen läggningen kl 19 och det var samma igår. Idag har hon mest levt på vatten och just nu verkar det som att tredje uppvaknandet är nära... -
malinkatarina: Kram till dig, vet precis hur det känns att inte få sova. Prinsessan här hemama har börjat sina dagar kl 5 sedan ett par månader tillbaka samt att hon börjat vakna mer på nätterna. Nu är hon dessutom sjuk och vaknar varje/varannan timme... Men upp kl 5 ska hon ändå tydligen
-
malinkatarina: Emma fyllde precis ett nu den 1 maj så hennes strul som är just nu kan förhoppningsvis tillskrivas "ett stort utvecklingssprång" samt förstås att hon är sjuk. Sitter just nu och hör hur hon snörvlar/snarkar och hostar, hoppas att hon inte vaknar eller kräks.... Hon fick ju trots allt i sig hela kvälls vällingen den lilla matvägrerskan. Hoppas ert test av nya läggningstider funkar, känns ju hoppfullt!
Känns på sätt och vis skönt att läsa om alla er andra som har förhållandevis mer morgontrötta gostroll. Det ger hopp om en bättre framtid med mer normala morgonrutiner -
mini: Ja kort body i skuggan blir perfekt, går ju enkelt att komplettera med en filt och kofta och kanske långa bomulls byxor vid kyligare dagar.
ego: Vi tillbringade hela dan igår på sjukhuset. Först till vårdcentralen 9.30 och sen direkt vidare till Astrid Lindgren på remiss. Skruttan har i en vecka haft slemhosta och snorat och feber som kommit och gått. Aptiten, orken och humöret har bara blivit sämre dag för dag och hon har knappt kunnat sova. Men nu efter massa undersökningar (var hemma 19.30...) så har hon fått antibiotika mot lunginfalmmation, även fast de egentligen inte vet var infektionen sitter så vi får hoppas det hjälper. Tydligen många just nu som kommer in med samma symptom: Hög sänka, hosta och snor, dålig aptit men vid undersökning inget i öronen, inga halsfluss bakterier (bara stora halsmandlar i Es fall) och jättefina lungor. Så
Men vilken dag.... Två blodprov med stick i fingret och undersökningar i öron hals och lyssna på hjärta o lungor som hon hatar samt en lungröntgen och ett urinprov och massor massor av bara väntan.
-
Hej alla, nu var det lääänge sen jag var inne här så jag har missat massor. Milla Skönt att höra att magsjukan gick över. Ler åt berättelsen om flingorna, känner så väl igen just den bestämda uppfattningen om vad som ska ätas och när. Precis så kan Emma (nu snart 21 mån) vara, hon blir nästan arg om jag gissar fel på vad hon vill ha :) Mitt tips på syskonvagn är helt klart den vi valt en Mountain Buggy (Urban Jungle). Väldigt smidig (även inne på ICA) och med rejäla hjul som funkar på alla underlag. Köpte vår på nätet från Holland och det funkade hur smidigt som helst och blev nästan 3000 billigare än i Sverige! Känns helt oumbärlig med 17 mån mellan barnen. Liten egoupdate: Emma går nu på dagis deltid (men har haft snuva och 40 graders feber igår och idag) och Ida är snart 4 månader och har redan fått två tänder! Kämpar just nu med att få Ida att ta flaskan eftersom hon inte kan sluta bitas. Blir biten säkert 10 gånger per dag, och jag som redan innan tyckte amningen var jobbig pga syskonsvartsjuka etc är nu desperat efter att kunna sluta så fort som möjigt. Känner mig lite dålig pga det för att man "ska" amma länge men jag mår verkligen dåligt av det just nu... Det tar på krafterna och tyvärr går det ofta ut över stackars sambon.
-
Tack för allt stöd om att sluta amma. Problemet är bara att hon vägrar ta flaskan. Ska testa imorgon att helt enkelt inte amma och se vem av oss båda som håller ut längst...
-
Fiji: Usch för att må så illa, hoppas det går över snart. Tror verkligen på att försöka få i sig något och då i det fallet lyssna på vad kroppen vill ha, det är ofta det man blir sugen på (eller i alla fall inte illamående av att bara tänka på ) som funkar bäst.
Nu får jag visst inte skriva mer för E.... Återkommer!