• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lena - Vi hade jättesvårt att välja namn till G, hittade inga fina pojknamn alls. Namnet Gustav kom någon gång mot slutet av grav. och var bara ett namn som vi båda kände var ok, inget vi hade drömt om flera år i förväg... Fast nu är han givetvis Gustav och ingen annan, alla andra namn på honom hade blivit jättefel.
    Problemet här var att vi hade andranamnet klart från början. Ida heter Maria i andranamn, precis som jag gör och därför var det självklart att en pojke skulle få heta Karl, precis som maken gör. Fast han har Karl först och sitt tilltalsnamn som andranamn, och det tog emot att ha en Karl Gustav - lite väl rojalistiskt för vår smak. Vi löste det med ett tredje namn (Ida och jag har tre var), så nu heter han Gustav Karl Arne.

• asap
    Fredrika Bremer skrev 2010-04-09 14:39:03 följande:
    Mmm, vad mycket snygga namn . Vi funderar på att ha tre förnamn precis som ni Assar, eftersom vi inte kan enas om andranamn. Men barnen får redan två efternamn så jag funderar på om det blir för långt. Någon som vet hur många tecken som får plats på blanketter och sådant? Man vill ju inte att den stackars ungen ska få byråkratiska problem hela livet bara för att vi dyvlar på henom massa namn....
    Få se nu.... *räknar efter*..... Mina tre förnamn blir 14 bokstäver tillsammans och så två mellanslag då, det blir 16 tecken. När jag var yngre vet jag att det var en bokstav som inte brukade få plats när hela namnet skrevs ut (mitt tredje namn är Ulrika och det stod ofta Ulrik istället. ), men nu tror jag att allt brukar få plats, det var iaf länge sedan jag såg Ulrik.
    Eller, vänta nu.... kan förstås ha att göra med att jag fick ett två tecken kortare efternamn när jag gifte mig! Då ska vi se..*summerar friskt*.. slutsats:
    25 tecken kan man ha!!

Haha, ingen aning om det stämmer. Hur gör kungligheterna förresten? De har ju hur många och långa namn som helst!
  • asap

horror vacui - Välkommen! Är du fysiker?

Pyttis - Det är som Ida då, som tror att G kommer att bli en storasyster precis som hon när han blir större. Att det bara är "bebisar" som är småbröder.

M73 och Siggan - Vi tänkte också så, att det är så mycket enklare att ha tilltalsnamnet först.

• asap

Sara - Vi har ju också knappt två år mellan barnen, och vi har syskonvagn ändå. Jag tyckte att det var helt sagolikt, för det var i vagnen de sov på dagen båda två. En skön promenad för mamma, båda barnen somnar, mamma ställer vagnen utanför fönstret, går in och gör kaffe och slappar!! Så det är snarare för bekvämligheten att kunna söva båda samtidigt jag väljer vagnen, än ur transport-hänseende.
    Vi har ju också en ståbräda till enkelvagnen och Ida väljer ofta att sitta på den, med fötterna i varukorgen. Det funkar det med.
    Gustav har varit som dina småkillar - njuter så av ynnesten att få vara i storasysters närhet och med i hennes lek, så att några smällar eller knuffar är priset han tycker är värt att betala, verkar det som. Visst är det tråkigt när de blir hårdhänta, men det går över. Nu är det sällan sådana bråk här hemma, det har övergått till mer verbala bråk med skrik och gråt. Vilket iofs kan vara nog så jobbigt, särskilt för mig som är ljudkänslig.

• asap

labilina - Grattis, härligt att allt såg bra ut!

Sara - Nu har Ida slutat sova middag, så vagnen går inte alls så mycket som den gjorde för ett år sedan. Men nu i vinter har vi kört dubbelvagnen till dagis också, ståbrädan rullar inte så bra i snön, och Ida orkade inte heller gå själv i snön.
    Det kanske lät som att det var mycket skrik och bråk, men så är det ju inte. Oftast leker de bra tillsammans och man hittar dem nu och då mitt i en spontan kram. Det är nog mest det att de triggar varandra så att om en är trött och ledsen så måste givetvis den andra också skrika för full hals...

• asap

Bms snurra och bvc-sköterskans vikt- och längdkurvor är lika heliga som bibeln och koranen tillsammans. Våga inte påstå att du vet när ditt barn blev till, eller att ditt barn får tillräckligt att äta - snurran/kurvan talar sitt eget språk.

• asap

Siggan - Bra jobbat! Jag vill minnas att jag också var magsjuk när Ida var runt halvåret, och det fixade det sista lilla överflödet som hängde med sedan grav. Det är så man ska göra alltså, ro hem en magsjuka.
    En kusin till våra barn döptes hemma, det var jättefint. En släkting är kantor och skulle spela och sjunga, men blev sjuk och kunde inte komma. Så det blev en del improvisationer, bla så fick dopbarnets storebröder (då 4 resp 2,5 år) spela "ingångsmusiken" på pianot. De fick instruktioner innan att "spela med fingrarna, inte hela handen, inte slå på pianot, spela fint" och klarade det galant. Något att tänka på är att man inte får hälla ut dopvattnet var som helst/hur som helst, men är det sommartid är det nog fint att hälla det på något träd som barnet fått eller liknande.

Lena - Oj, kan jag skicka G på kurs hos din I? För han hjälper inte alls till lika bra som hon verkar göra.

• asap
    IdaVi skrev 2010-04-13 12:04:50 följande:
    Assar: Tycker iofs att stjälper och hjälper ibland är synonymt! Nu ska vi över till grannen och fika lite. Tror jag ska avslöja att jag är gravid...
    Ja, åtminstone verkar de under 3 ha lite svårt att avgöra skillnaden...
    Spännande att få outa sig som gravid, hoppas det blir jubel och grattiskramar.
  • asap

Sara - Tänk så stora de är nu grabbarna, sitter och försöker ställa sig upp! Klart man jämför fast man inte borde, det är svårt att låta bli. (Jag räknar för övrigt med att Gustav börjar prata ordentligt i juni, två månader innan 2-årsdagen, precis som Ida gjorde. )
    Förra påsken började min G resa sig upp på knä och nu står han och balanserar uppe på pianopallen. Tänk om man själv fick utvecklas i samma takt, då skulle man ju både cykla enhjuling och gå på styltor nu. Minst.

juni - Jag såg någon träningsexpert på tv förut, och han tog upp just det med barnvagnen i uppförsbackarna. Man ska gå nära, dels för att spara ryggen men också för att spara armarna och få bättre träning. Så jag har försökt tänka på det efteråt, men som sagt - med ståbrädan på får man ta lite kortare kliv för att det ska funka.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8