Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kikar in för att kolla bebisstatusen hos Pysslig o Assar och konstaterar att det ser ju lovande ut! Härligt med en deadling, Pysslig. Det blir till att intensivnjuta av de sista lediga dagarna nu.

Fio: Åh vad roligt med en glädjande statusförbättring för svärmor!

• Billabong

Äntligen får jag lite känsla av upprättelse för allt jag missar som gravid/boende här i Skåne.
    BB-påsarna från Libero resp. Pampers har vi fått till alla våra barn, så förrförra sommaren fick vi alltså 4 gåvopåsar, 2 från vardera företag.

Fio: Glädjande nyheter om fungerande reflexer hos svärmor!

Knase: Jag tror jag kan tänka mig in i hur du känner och hur förvirrad du känner dig av dina känslor. Här har jag nog alltid försökt föreställa mig att bebisarna kan ha vilket dera kön som helst. Fast med tvillingarna hade vi nog börjat tänka för mkt att det skulle vara en kille o en tjej så jag kände mig lite lurad där ett kort tag. Inte besviken eller så men smått förvånad att det inte kom en av vardera sort.

Pysslig: Varmt lycka till idag!

• Billabong

Knase: Jag syftade till min del av Skåne, tänkte visst en del av den formuleringen istället för att skriva så...
    Det jag främst syftar på är det vi diskuterade här i tråden för några veckor sedan: om syskontimmar, deras förläggning och fsk inställning och flexibilitet samt att syskon fick gå kvar på sin vanliga "heltid" en eller två månader efter syskonet fötts. Inget av det finns här. Men det var även ngt mer - dessvärre minns jag inte vad just nu...

Assar m.fl. Med Pamperspåsen menar jag den du kallar Babybag, för som jag minns det var det Pampersblöjor i dem medan det, logiskt nog, är Liberoblöjor i Liberopåsarna. Så nej, ingen skånsk företeelse.

Här har vi nu äntligen fått en pratsam liten G. Inte för att vi direkt förstår ngt av orden han säger men som det bubblar nonsensprat ur honom! Härligt! Jag känner att jag nu mer och mer släpper oron för honom och hans tuffa start i livet...
    Vet inte om jag berättat det här i tråden men för några veckor sedan kom beskedet om att killarna fått platser på samma fsk som storasyster. Så till hösten slipper vi krångla med lämningar och hämtningar på två ställen och kan hålla oss till enbart den fsk som ligger nära vårt hem. Känns mkt bra. Det enda, men STORA, smolket i bägaren är att vi är så mkt mer nöjda med pedagogerna på fsk som O och G ska lämna jämfört med de pedagogerna som är på Js fsk. De är inte dåliga där direkt, bara så mkt mindre flexibla och det känns som att de är lite mer "trötta" och går mer på rutin. På killarnas har de ju precis startat upp verksamheten senaste året och pedagogerna där är relativt nyutbildade och fulla av energi att satsa järnet på sina första "fasta" jobb efter att ha vikarierat sig fram under ett par år...
    Jag bävar för sista dagen på torsdag i nästa vecka. Kommer säkert börja gråta när vi ska säga hejdå...

• Billabong

Tack juni! Ja fsk som alla kommer gå på från höstterminen ligger bara ngn km från vårt hem. Vi kunde iofs gå även till killarnas nuvarande men den låg sedan ytterligare två km bort eller kanske tre. Men eftersom alla tre ligger åt "fel" håll i förhållande till våra arbetsplatser (dvs fsk ligger utåt, längre från stadskärnan) så har det blivit onödiga resor som krävt bollande med vem som har bil och tar lämning/hämtning. Vi löste det dock med att ha särskilda veckodagar och det blir väl ngt liknande även sen. Men nu kommer det vara fullt möjligt att ta alla barnen till fsk med vagn om så behövs utan att behöva ge sig av i ottan på morgonen, känns bra!

Jag undrar lite hur det är med alla gravida här i tråden? Missar säkert ngn om jag försöker specificera så jag frågar kollektivt; hur mår ni?

• Billabong

Hm... menade inte "alla tre" utan snarare "båda två", för killarna har ju iaf fått gå på samma fsk denna våren...

• Billabong

Hanya; Sparkas I eller varför sover du inte med dottern och maken? Eller är du kanske lättväckt?
    Låter iofs skönt med egen sovkupé om nätterna...

Pysslig! Grattis till liten lillasyster! Ska bli spännande att se vilket namn som presenteras framöver.

Cissi; Ja ni har ju flera alternativa lösningar såsom du beskriver det men jag hade helt klart i första hand valt att testa och se om det går bra att bröderna delar rum. Skulle det bli så att de väcker varandra så flyttar ni in lillebror till er igen. Men ge det iaf 3-4 nätter så att de får en chans att vänja sig vid varandra. En fundering är om gästrummet är större än As rum och att bröderna skulle kunna ha det rummet till sitt istället? Eller att de sover i ett rum och leker mest i ett annat, kanske gästrummet? Vet ju inte hur ni bor i detalj och hur planlösningen ser ur...

• Billabong

Assar: Glömde nog svara dig om dina svullna ben inser jag. Mina svar är desamma som johlinns. Mina underben intog modellen hos en elefant redan i vecka 20/21 när jag väntade J, så det var bara en halv graviditet jag led...
    Tipsen:
    Stödisar var livsnödvändigt för mig, men jag vet inte om jag hade prioriterat det när det var så kort tid kvar. Om du inte redan köpt; så mät omkretsen av dina vaders största stället direkt på morgonen innan du vaknar för att veta vilken storlek du/skickebudet ska köpa.
    Underbenen i högläge så fort du har möjlighet, dvs när du äter, sitter i soffan, sover (kudde under bäddmadrassen fungerar bäst).
    Dricka mkt vatten!

Knase: Attans vad du har ont av din foglossning... Ouch! Har du fått tag i ngt foglossningsbälte?
    Och av nyfikenhet: varifrån kommer er au-pair? tänker mig att de alltid kommer från utlandet och blir nyfiken på språkupplägget i kontakten med barnen...?

Fio; Skönt att läsa att du verkar må relativt bra.

Hur är det med alla andra gravidisar?

• Billabong

Cissi: Hoppas de fortsätter sova lika gott tillsammans. Våra pojkar har ju alltid delat rum, i början t o m säng, och en kan gasta i högan sky utan att den andre vaknar...

Lycklig; Hur har det förresten gått med er rekognicering av syskonvagnar? Jag kom på en sak som man kan glömma bort: att syskonets behov av vagn kan växa bort under tiden bebisen ligger i liggdelen. Det är därmed kanske inte ngt större problem att man köper en syskonvagn som är framåtvänd - OM man egentligen inte vill ha det - eftersom att när bebisen väl sitter upp så kommer syskonet gå själv/stå på ståbräda. Nu är det ju också en lite detalj som är svår att styra över... den där om hur länge bebisen vill ligga ner. Men i vissa vagnar fungerar sele och sitta upp i liggdelen bra som alternativ lösning. En fördel är väl iofs en rymlig liggdel då, där är ju UJ inte det starkaste alternativet om det är en sådan ni lutar åt.

• Billabong

Hanya: Jobbigt att vara så lättväckt... Men det fungerar förhoppningsvis bra när du sover i eget rum iaf?
    Själv är jag motsatsen, kan sova jättetungt och sambon får väcka mig de nätter han inte orkar gå upp. Och då vet jag att det är min tur...

Assar: Spännande att se hur länge stödisar håller stödformen - om du hittar dem i dina gömmor. Men eftersom inte själva benen utan bara tårna verkar ha svullnat så är det väl lite tveksamt och de har ngn större effekt.
    Städvantar vore väl ngt ja! Domnar händerna så att det sticker i dem när du vaknar? Har du kraft kvar i händerna? karpaltunnelsyndrom skulle det kunna vara då, men jag vet inte om det är ngn större idé att du provar ut handledsortoser när du är så pass nära bebisleveransen? Iofs kan karpaltunnesyndrom vara kvar även efter förlossningen men det är inte särskilt vanligt och du verkar inte lida så mkt av det eftersom du inte direkt beklagat dig förut...
    Får hoppas lill*n vill födas snart så du inte behöver få det alltför kämpigt så här på slutet. investeringen av halsbärnnemedicinen borde ju ge resultat tycker jag. Men helst skulle den varit lite dyrare...

Lycklig: Behöver ni en smal vagn såsom P&T är? Är det rentav ert förstahandsalternativ? Jag var lite inne på den ett tag men valde bort den igen. mest för att jag nojjar över att barnet som sitter bak ska pilla in fingrarna i hjulen. I en av barnvagnsbutikerna här i stan avrådde de starkt från Vibe-modellen pga att den är så väldigt liten i syskonsitsen och knappt går at tluta bakåt, trots att det var den då nyaste modellen. Men nu, drygt två år senare finns det väl många nya modeller och uppdateringar av tidigare modeller att kolla närmare på.
    Det blir ingen Basson då? Eller en importerad donkey?
    Assar har väl en Easy Walker? jag tycker den verkar väldigt bra, men varken den eller UJ (som alla ägare av verkar nöjda med, bortsett den lilla liggdelen) fick plats i vårt bagage. Trist men viktig detalj.
    Ja, jag avundas dig inte syskonvagnsbryderierna.
    Det är inte min mening att vara alltför ifrågasättande kring detta med syskonvagn, vill bara att man tänker till och inte skaffar en "bara för att".

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8