• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni - Maken var bara iväg på ett kvällsmöte och är redan hemma så jag behöver "bara" tampas med E i natt. Hoppas dock att han sover hyfsat för natten som var fick jag bara drygt fyra timmar och jag är helt slut. Har dock inga förhoppningar för han är rätt rosslig och lite täppt. Han har varit ledsen i eftermiddag-kväll vilket han inte direkt brukar vara om han bara får vara i famnen på mig. Så han mår nog inte helt hundra stackarn. Och jag nojar för RS.

Så mycket bättre...
  • Ela

Tilda - Jag skulle ta det om jag var du.

Här är en bra sida om man vill kolla läkemedel under graviditet och amning (Rhinicort fanns dock inte med där fosterskador behandlas men det är nog snarare ett gott tecken).

http://www.janusinfo.se

Så mycket bättre...
  • Ela

Juni - Dåligt! Har du kollat medicinen på länken jag la in ovan?

• Ela

F-n. Plötsligt är det som att någon har dragit ner en rullgardin. Jag har mått jättebra hittills men efter några dagar med extremt lite sömn, egen förkylning och isolering hemma p g a att jag har haft en sjuk R hemma känns plötsligt allt bara nattsvart. Jag hade nog någon slags förlossningsdepp light när T var runt tre månader och vill verkligen inte hamna där igen. Men jag vet inte vad jag ska göra eftersom jag tror att det är sömn jag behöver i första hand och den styr ju inte riktigt jag över.

• Ela

Tack Fiji! Tyvärr är R fortfarande hängig så jag tror att hon blir hemma även imorgon och det går inte riktigt att skicka iväg henne någonstans. E är - som våra spädbarn tenderat att vara - extremt mammig och är bara nöjd hos sin pappa i typ tio minuter (vilket lär bli intressant på torsdag när jag ska jobba några timmar). Äsch, jag ser bara problem just nu vilket jag gissar är lite symptomatiskt. Mest av allt känns det lite trist eftersom jag var så glad över att må så bra och att det mesta kändes rätt enkelt den här gången. Men jag har liksom inga reserver så allt verkar haverera så fort det kör ihop sig lite.

• Ela

Tack snälla ni för er medkänsla. Vet ni, det känns redan lite bättre. En hel del har nog bottnat i att jag känner att jag inte kan ge alla det de behöver. Det har gått riktigt bra att ha R hemma större delen av förra veckan men det som har blivit lidande är tyvärr E:s dagssömn eftersom han är beroende av min närhet och hyfsad lugn och ro för att få lite kvalitet i den. Så taskig dagssömn, förkylning och åttaveckorsfaaaas har lett till en inte lika nöjd som vanligt bebis och taskig sömn, förkylning och allmän faaaaas har lett till en mamma som hanterar det dåligt. Idag fick vi till det så E fick en längre sovstund när R sov middag och maken tog T för att handla så han har varit nöjd och glad resten av dagen. Dessutom har R har varit igång ordentligt på eftermiddagen så beroende på hur hon sover inatt och verkar imorgon bitti kanske hon får gå till dagis imorgon.

Och maken och jag pratar om det hela och jag vet att han är uppmärksam på om det blir värre.

Jag måste släppa kravet på att jag ska kunna hålla alla nöjda hela tiden. Härregu, jag har tre ungar nu. Tillvaron kommer att vara fylld av missnöje och konflikter. Det SKA ju finnas missnöje och konflikter i barnens liv. Annars blir de ju odrägliga.

juni - Jobbigt med dvärgbandmasken och trappritandet men vilken mysig dag i övrigt.

Så mycket bättre...
  • Ela

Fiji - Tack, natten blev faktiskt riktigt bra. E bjöd på ett tretimmars pass till att börja med för att sedan gå över till 1-1,5. Men att bara få ett lite längre pass så där ger massor! Men du din stackare har det ju verkligen riktigt tufft. För det måste jag säga att hur jobbigt jag än tycker att det är med lite sömn, sjukdom etc just nu så var det långt mycket svårare att hantera barnen när jag var gravid. Kram!

Pucha - Jobbigt med sjukdom hos er med!

malin - Hur är det med dig ikväll? Fortsätter maken med markservicen?

Tilda - GRATTIS!

Elsis - Va?! Har du ingen dragkedja på magen? Hur har du då tänkt få ut bebisen?

Zeeda - Det är klart att allt är lite förvirrande förr T. De tar ju in så mycket men förstår ändå inte allt. Min T var väldigt "engagerad i" mina foglossningssmärtor och bland det första hon sa när jag kom hem från BB var "Nu har du inte ont längre". Inte lätt att förklara att det inte riktigt var så när vi hela tiden sagt att mamma har ont för att bebisen ligger i magen...

Pysslig - Välkommen hem! Vad härligt att läsa att ni haft en bra vecka.

Cissi - Jag tror att du är helt rätt ute. Massa uppmärksamhet är det som gäller. R är också oerhört mammig nu och jag försöker ha henne nära så mycket det bara går. Skönt att G är så med!

Ego - R fick gå till dagis och hon hade varit helt som vanligt. Svullnaden i ögonen gick bort typ i fredags så nu är hon bara snorig och det kommer hon väl att vara till i påsk typ om den här vintern ska fortsätta. Sen har vi varit på äventyr idag. Jag var tvungen att boka om tvåmånaderskontrollen eftersom jag ska jobba på torsdag och då fanns det bara en tid kl. 15.30 idag. Med andra ord var jag tvungen att ta med mig T och R också. Jag har bara färdats med alla tre här hemma i våra egna trygga kvarter och nu blev det alltså en tripp till Stureplan. Förutom att R av okänd anledning fick ett bryt när vi väntade på bussen och skrek hela bussresan gick det bra. Som tur var hade maken och jag kommit överens om att han skulle sluta lite tidigare och ta vägen förbi BVC på vägen hem för T och R var inte så sugna på att lämna alla leksaker i väntrummet och jag har nog av att tampas med overaller som ska på samtidigt som jag har en bebis på magen på morgonen och vid dagishämtning så det var skönt att få lite hjälp, E fick stort A på kollen i alla fall och T fick agera underläkare och assistera läkaren med att räcka fram spatel etc.

Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Kollade de dina järndepåer vid inskrivningen? För mitt hb var bra men depåeerna låga (vilket nog är ganska naturligt vid tredje täta graviditeten) och jag fick börja med järntabletter tidigt med anledning av det. Skönt att allt såg bra ut men vilken jobbig natt! R lyckades välta ett glas vatten över E:s rygg när han låg och ammade häromdagen men han blev mest lite förvånad tror jag. En annan hade ju blivit toksne.

Så mycket bättre...
  • Ela

Sööööt A!

Johanna - Vår T skolades in på dagis i mitten på mars och var sedan ledig från slutet av juni till en bra bit in i augusti. Vi var beredda på att behöva skola in på nytt men det var alls inga problem. Hon var sexton månader när hon började. Men som sagt var är ju alla barn olika och det är ju jättesvårt att förutse hur din E kommer att reagera. Jag skulle försöka komma fram till vad som skulle vara den smidigaste lösningen för familjen och sedan försöka se till att det finns lite flexibilitet att kunna få till det på bästa sätt.

Så mycket bättre...
  • Ela

Vad GLAD jag blir av att läsa om din fladdris, Fiji. Grattiskram!

Kram Mippe!

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8