Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Ela: Äsch! När är det "vräkning" som gäller? Är det två veckor efter "uppsägningen"? Och när var den ?

Boomie: En ståbräda kan fungera alldeles utmärkt. Det beror på barnet och situationen. Jag använde ofta sjal till Lucas när vi skulle till förskolan - och då åkte G sin enkelvagn eftersom han är en bekväm herre - men när jag hämtade hade jag oftast syskonvagnen eftersom vi ofta var ute en stund efter hämtningen, och det mer än en gång hände att båda barnen sov i vagnen när vi kom hem . Dessutom var syskonvagnen ett "måste" för oss under sommaren, när vi var mycket ute på flygfält med ett par km att gå mellan bilparkering och flygplansdito .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Hörrni, jag hoppar in med en helt OT fråga innan jag hoppar i säng (ensam, maken är och modellflyger ):
    Är det någon som har tips på en förrätt som kan serveras till både barn och vuxna, och som gärna är lite "julig"? Vi ska fira "lilljul" med min familj på söndag, och bestämde att vi inte ska ha julbord (vilket jag så här i efterhand tycker är synd, eftersom det inte direkt "regnar" julbord när man jobbar inom förskola), utan ha trerätters istället. Jag ska göra förrätten, men är helt blank. Oh, ja! Jag kom på en del andra "kriterier" också, förutom att det ska vara både barn- och vuxenvänligt: Jag tål inte lactos och gluten, mina systrar får inte äta vare sig nöt-eller fläskkött och min och tvillingsysters makar äter inte sill. Visst blir det lätt nu :?

• Milla C
    Assar: Glömde ju skriva att maken inte äter "gucka" heller (allt med majonäs eller liknande "går bort"). Men omelett kanske jag skulle kunna fixa till... Inget vi brukar ha på julbordet själva, men det kan väl bli en ny tradition .
  • Milla C
    Assar: Ja, bliner har jag t om lärt en hel bunt med 4:or att laga när jag var hemkunskapsfröken . Hmm, undrar om det går att laga i förväg och ta med sig kanske... (samling hos pappa klockan 12 med nästan omedelbart matintag är tidsplanen för dagen). Då kan jag ju göra pannkakaor till pojkarna också :
  • Milla C
    cilla67 skrev 2010-12-14 21:26:28 följande:
    Milla, min syster brukar ha Waldorf sallad på julbordet. Det är väldigt gott, med skinka till. Men det kanske räknas som "gucka"?! Och är kanske inte så barnvänligt när jag tänker efter... Annars tänker jag också lax i någon form. Glutenfri laxtoast? 
    Laxtoast låter inte heller dumt... Men då måste jag baka min egen toast eftersom jag inte tål de som säljs i butikerna (även de glutenfria). Men kanske om alla andr aäter toast och jag äter knäckemacka ?

Tack för idéer om förrätter. Ni är bäst!
  • Milla C
    Ela: Hejja, hejja! Klart att det är ett solklart fall av förberedelse inför fl att du vill ha spagetti .

Fiji: Ja, jag är även intollerant mot vetestärkelse, som de flesta glutenintolleranta tål. Blev mäkta irriterad när jag kollade på stora affären i grannstaden att de fortfarande hade tagit bort den enda sorts pizzabottnar jag tål - och damen som hjälpte mig kolla upp om de skulle komma tillbaka (Nej, det gör de inte) frågade "Men, kan du inte baka själv då?" när jag sa att jag inte tål vetestärkelseDemon. Jo, jag kan, men jag hinner inte om jag ska kunna ha en skön stund med pojkarna (som väl är hela grejjen med pizza eg).
  • Milla C
    Resande skrev 2010-12-15 19:04:56 följande:
    Milla- så var det ja... Ska hålla ögonen öppna om jag får syn på något nytt du kan tänkas tåla. Jobbigt när man måste undvika något utöver både gluten- och laktos.
    Lyckades faktiskt av en slump tima in Celiakiförbundets besök på ICA i grannstaden för två veckor sedan, och fick då bekräftat att jag kan dricka favoritmusten utan att vara rädd (malt kan innehålla gluten) . Och så fick jag också reda på att Carlshamn har två sorters småbröd som jag kan äta . Det var mer än jag visste om, så det var tur att det fanns någon som hade koll .
  • Milla C
    Ela: Hoppas att förlossningen går utmärkt .

Eller... Jag hoppas att den har gått utmärkt, för jag har drömt om den hela natten!
  • Milla C
    Ela skrev 2010-12-16 08:35:45 följande:
    Nope, ingen leverans (och det är ju egentligen helt enligt mina instruktioner till Spiken eftersom jag helst inte vill föda på natten). Så vi får hoppas att Millas dröm egentligen ägde rum på dagtid (men det lät som en fasligt lång förlossning - jag har tänkt att den ska vara över på ett par tre timmar ).
    Nej, nej, den var inte lång alls tror jag . Men det var många FL:are där som turades om att passa upp på dig - bl a jag . Jag fixade ett fotbad minns jag . Vilken service, va!
  • Milla C

Var det inte Ela som hade typ alla "30+"-are som bor i Stockholm som SMS-kompisar för den delen ? Hoppas också att hon ligger i lugn och ro och snusar bebis nu.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8